Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 49
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2008
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    192

    Standaard Pickups en "Flying Harmonics"

    Je kent ze wel, die heerlijk huilende 'pinch harmonics' die de getoupeerde jaren tachtig-helden moeiteloos te pas en te onpas uit hun gitaar toverden. Tremolootje erbij en van dat kattenstrontprobleem in je tuin ben je definitief af.(bekend voorbeeld:solo uit "dead or alive" door sambora (Bon Jovi), Vai en Satriani doen het nog steeds enz).

    Dat wil ik ook kunne!

    Nu ben ik toch niet echt een beginner maar deze tonen gaan mij op de een of andere manier niet makkelijk af. Zoals ik het zie, zijn de volgende parameters van belang:

    - Gain (meer gain, meer harmonics);
    - Reverb (meer reverb, meer/makkelijkere harmonics);
    - Accurate plaatsing van de aanslag (verschillende harmonics liggen afhankelijk van de getoetste noot ergens anders boven de 'slagplaat');
    -tooninstelling (meer mid-hoog, meer harmonics)
    -Verse snaren;
    -Geschroefde versus doorlopende nek (geschroefd, meer harmonics)
    -Houtsoort (lichtere houtsoort, meer harmonics)
    -Pickups (meer testosteron, meer harmonics).

    Na optimalisatie van de 7 eerstgenoemde parameters kom ik nog niet tot een bevredigend resultaat (de harmonics zijn er wel, ze zijn alleen te zwak/niet spectaculair genoeg).

    Nu heb ik onlangs een Ibanez RG 20063 (die met die puzzelstukjes) op de kop getikt die is uitgerust met de voor Ibanez gebouwde dimarzio humbuckers. Die Humbuckers zouden vergelijkbaar moeten zijn met een kruising tussen de 'super distortion (DP100) en de Steve Morse (DP200) voor de brug en de Super 2 (DP104) voor de nek. Verder Mahonie body en opgeschroefde wizard nek. Ook met deze gitaar vooralsnog echter nog niet het gewenste resultaat.

    Voor de volledigheid de rest van de ruggengraat van mijn gear:

    GT-8 met Harmonic converger-Marshall JVM 410C met 1960A (met twee V30's in X met de T75's)

    De vragen:

    -De genoemde humbuckers zouden redelijk 'hete' pickups moeten zijn (High output). Heeft het zin om verder te zoeken naar humbuckers met een iets meer uitgesproken mid-hoog output (een Tone Zone of Evolution of zo)?
    -Zie ik in mijn onwetendheid belangrijke parameters over het getoupeerde hoofd (snaartype, plectrumsoort, het weer in Tadzjikistan)?


    Alvast bedankt voor de input

    Cheers
    The Dude Abides.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 januari 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    788

    Standaard

    Gear lijkt me prima. Dus...




    MEER OEFENEN!


    Vai en consorten moeten er ook veel tijd insteken...
    “I’m all in favor of getting grants for musicians. Or any other good brand of Scotch.” (Pepper Adams)

  3. #3

    Standaard

    In je lijstje ben je het belangrijkste punt vergeten: speeltechniek. Oefenen is makkelijker inderdaad met een hete gitaar, met veel gain, maar als je techniek goed is kan het op elke gitaar. Daarentegen zullen ze er op de ene gitaar wel lekkerder uitkomen en lekkerder klinken dan op de andere.

    Op mijn strat gebruik ik nooit PH omdat ik ze niet lekker vind klinken en omdat het niet past bij de nummers die ik op m'n strat speel. Op m'n LP gebruik ik ze veel meer.

    Zoek anders een wat youtube filmpjes om te checken of je het wel goed doet. Een Pinch Harmonic is niet zo heel makkelijk om te leren. Zeker niet als je ze zo dik als Richie Sambora of zo wilt spelen, die kan het echt goed.

    succes!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 januari 2006
    Locatie
    Boxtel, Brabant
    Berichten
    1.773

    Standaard

    Het is even oefenen ja, maar t komt wel Als je het eenmaal in je vingers hebt is het ontzettend eevoudig.
    Voor mij, komt altijd een ander.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2008
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    192

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname
    Gear lijkt me prima. Dus...




    MEER OEFENEN!


    Vai en consorten moeten er ook veel tijd insteken...

    Ja, die reactie is begrijpelijk. Zoals beschreven echter, weet ik de harmonics wel te vinden, ze klinken alleen niet overtuigend (ook niet toevallig een keertje 'per ongeluk'). Ik heb verder geen enkel probleem om wat voor een sound/tone dan ook die ik wil reproduceren voor elkaar te krijgen. Vandaar.
    The Dude Abides.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernstien
    ...
    - Gain (meer gain, meer harmonics);
    - Reverb (meer reverb, meer/makkelijkere harmonics);
    - Accurate plaatsing van de aanslag (verschillende harmonics liggen afhankelijk van de getoetste noot ergens anders boven de 'slagplaat');
    -tooninstelling (meer mid-hoog, meer harmonics)
    -Verse snaren;
    -Geschroefde versus doorlopende nek (geschroefd, meer harmonics)
    -Houtsoort (lichtere houtsoort, meer harmonics)
    -Pickups (meer testosteron, meer harmonics).

    ...
    Waarom zou een geschroefde hals meer harmonics veroorzaken??
    En reverb?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    276

    Standaard

    Lagere snaarspanning helpt ook, oftewel: lagere stemming of dunnere snaren. En natuurlijk.....heel veel oefenen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    1.212

    Standaard

    Je bent toch iets heel belangrijks vergeten: een goede (zeker niet te snelle!) vibrato. Die draagt de pinch harmonic.
    Laatst gewijzigd door LP_CL; 8 maart 2008 om 11:53

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2006
    Locatie
    Mol (België)
    Berichten
    1.078

    Standaard

    Pinch harmonics hebben zijn idd makkelijker te doen met de dingen die jij beschrijft, maar het belangrijkste is gewoon de techniek. Pinch harmonics kan je ook op je akoestische gitaar, het klinkt gewoon wat anders en het gaat niet zo makkelijk. Ga dus gewoon wat meer oefenen ipv andere instrumenten/gear aan te schaffen...

    Ik heb ook een jvm, en als jij daar je pinch harmonics niet goed uit krijgt is er echt iets mis met ofwel je instellingen, ofwel met je techniek (denk eerder het 2e)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2008
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    192

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulbekkers
    Waarom zou een geschroefde hals meer harmonics veroorzaken??
    En reverb?

    Een gitaar met een geschroefde hals heeft doorgaans een iets meer uitgesproken
    Mid-hoog karakteristiek (iets fellere sound). Het is niet voor niets dat mannen als Vai, Satriani, Gilbert, Sambora, Cooley enz voor gitaren met geschroefde nek kiezen. Ik heb zelf een oude Charvel met een doorlopende Hals en ik merk duidelijk verschil met mijn Ibanez. Doorlopende hals geeft meer sustain en een iets donkerdere/zwaardere sound. Meer voor het echte 'metal-hakken'. Ik geloof dat die mannen van Megadeth en Pantera bijv. op Jacksons met met doorlopende nek spelen/speelden.

    Reverb helpt om de Harmonic te 'dragen' (net als vibrato zoals LPCL terecht opmerkt).



    Well, aan de reacties te merken (bedankt daarvoor!) vrees ik dat er geen easy fix is, ik ga heen en ga (weer) oefenen.
    The Dude Abides.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top