Even een apart topic, omdat ik deze techniek onder de aandacht wil brengen.

Ik heb geen ruimte om te spuiten en de spuitnevel die spuiten achter laat wekt grote irritatie op bij mijn vrouw en vanwege deze redenen heb ik moeten zoeken naar een alternatief. Na 3 halzen en 1 body kan ik zeggen dat het perfect werkt met celluloselak en wil ik mensen die in dezelfde situatie zitten deze techniek graag uitleggen.

Celluloselak kan met een kwast of roller of schuimkwast aangebracht worden. Nadeel van een kwast is dat een goeie kwast duur is, iedere keer schoongemaakt moet worden en soms haren verliest die in de lak achterblijven. Deze haartjes moet je eruit halen als de lak nat is, en dan dat stukje opnieuw "kwasten". Dit vind ik niet ideaal.

Met een roller werken is ook soms lastig met alle rare vormen die een body of hals kan hebben.

Zogenaamde schuimkwasten vallen snel uit elkaar door de agressieve werking van de lak. Deze laten vaak na een paar minuten al brokjes achter in de natte lak. Deze kwasten zijn niet echt goedkoop en ik vind ze niet practisch.

Schuursponsjes lossen ook op in de lak en laten ook brokstukjes achter. Maar er is een oplossing:

Schuursponsje, van het groene ruwe gedeelte ontdoen, in een stuk panty knopen. Schuursponsjes breken af door de lak en laten brokstukken achter. Door het in een stukje panty te knopen heb je daar geen last van en zo heb je voor weinig geld 10 dure "schuimkwastjes" (bij de Zeeman, of supermarkt koop je voor ongeveer 50 cent - 1 euro een pak met 10 schuursponsjes en voor ongeveer 1 euro een panty).

Hieronder een fotootje van wat ik bedoel.





Het sponsje doop je in de lak en deze lak wrijf je snel op de body (stratbody kost me ongeveer 3 minuten). Eerst doe je de zijkant, net over de rand heen en daarna de voor en achterkant en die smeer je mooi over de rand zodat er geen dikke druipers over blijven.

Na 1 laag gooi je het sponsje weg en je hoeft dus niets schoon te maken en het belangrijkste, er blijft niets in de lak zitten.

Het valt me op dat de lak vrijwel streeploos en zeer strak op het hout aan te brengen is wanneer je een beetje snel werkt.

Hoe deze techniek met andere laksoorten werkt weet ik niet, maar met cellulose werkt hij perfect.

Probeer het eens op een reststukje, het zou kunnen dat deze techniek je goed bevalt wanneer je geen mogelijkheden voor spuiten hebt.

Grote voordeel is:

geen spuitmaterialen nodig;
geen "dure" of moeilijk verkrijgbare spuitbussen nodig;
geen spuitnevel;
geen gereedschap om schoon te maken tussen iedere spuitbeurt;
geen brokstukjes, haartjes en andere zooi die in de natte lak zit.

Werkt ook mooi op gestaind hout, maar probeer het niet met meerder kleuren lak in een sunburst bijvoorbeeld. Hier bestaat het risico dat je de eerdere lagen uitsmeerd.



Foto's van de body worden later in de eerste post geplaatst.

EDIT: fotootje na ongeveer 6 lagen lak: