Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard Buizen in Laney VC50 testen

    Vandaag maar eens zitten klooien met de buizen die ik in mijn Laney had zitten (en daarbuiten als reserve).

    Eerst even de specs opgezocht van de voorbuizen. Gebruik gemaakt van drtube.nl en thetubestore.com. Blijk ik dus ooit (waarom, geen idee) Ei 12ax7/ECC83 te hebben gekocht. Er zaten er 3 van in mijn VC50. Op thetubestore staat:
    "The Ei 12AX7 tube is best suited for professional and home audio applications. The exception is guitar amps; although the tone is great, we will not guarantee microphonic performance in those types of amps and would strongly suggest that you try another 12AX7 type."

    LEKKER!

    Verder zat er nog 1 Sovtek 12ax7WB in. Beschrijving: The 12AX7-WB is favored by Marshall owners for its gainier characteristics and extra "kick" in big power heads.

    En de resterende 2 buizen (op de V1 positie van het clean kanaal en op de V1 positie van het drive kanaal) waren Sovtek 12ax7LPS, beschrijving:
    "
    The large plates make them more prone to microphonics and in combo amps, so they can be a problem if you like to run things wide open. It is still the best thing Sovtek has produced in a 12AX7, with very good gain and low noise. I would advise against using them in compact high-powered combo amps..."

    Ook niet goed dus.

    Ik heb verschillende configuraties geprobeerd, waarbij ik 2 flink microfonische Ei buisjes eruit heb gehaald. Het beste klonk uiteindelijk de Sovtek 12ax7WB op de V1 van het drive kanaal en een Ei op de V1 van het clean kanaal. Die Sovtek LPS versies klonken niet goed op V1.

    Mijn conclusies zijn wel:
    1. Vorige keer heb ik niet goed genoeg nagedacht over de voorbuizen, waardoor ik geen goede voorbuizen heb momenteel.
    2. Ik wil nu goed nadenken over de voorbuizen, dus suggesties zijn welkom.
    3. Die Sovtek 12ax7WB geeft echt een bult gain meer..

    Overigens heb ik ook even gechecked of ik de EL34 eindbuizen in de eindtrap écht mooier vind dan 6L6 eindbuizen. En ja, dat is zo. Het enige dat minimaal beter klinkt bij de 6L6-en, is het clean. De gainstage op het cleane kanaal klinkt ook al slechter en de scheur is echt flubberig (mooi woord). Die EL34's blijven er dus mooi in.

    Voorbuizen van de Laney VC50:
    1 First gain stage-Clean channel
    2 2nd gain stage-Clean channel
    3 First gain stage Drive channel
    4 2nd gain stage Drive channel
    5 3rd gain stage Drive channel
    6 Power driver stage

    Zelf zit ik te denken aan de volgende voorbuizen:
    1. Electro-Harmonix 12AX7EH
    2. Sovtek 12ax7WB
    3.
    Electro-Harmonix 12AX7EH
    4. Sovtek 12ax7WB
    5. JJ ECC802S
    6. JJ ECC802S

    Ik denk dat deze opstelling echter het cleane kanaal erg 'dirty' maakt. Iemand suggesties om deze mooier clean/sprankelend/open te krijgen (misschien voorbuizen met minder gain)?
    Ik gok zo maar een beetje, dus ik zou suggesties erg op prijs stellen!


  2. #2

    Standaard

    Ik heb pas alle buizen in een VC50 vervangen.
    In de preamp heb ik allemaal Shunguang-buizen gezet van TAD (12AX7A), met in V3 (eerste gainstage scheurkanaal) een 7025 highgrade van TAD.
    En in de poweramp twee TAD EL34 winged C (vroeger Svetlana) buizen.
    Ik vond de versterker daarna echt geweldig klinken, zowel clean als overdrive!
    Er zaten Sovtek 12AX7WB buizen in, die vond ik wat mat klinken, niet echt een levendig geluid. EH's ken ik niet in de Laney,maar ze lijken me wat teveel hoog hebben in een VC50, die toch al behoorlijk wat treble heeft.
    Origineel zitten er Shunguang (chinese) preampbuisjes in, vandaar dat ik die geprobeert heb, en persoonlijk vond ik die ook het beste in deze amp.
    Denk er ook aan dat nieuwe buizen pas na een aantal branduren echt goed gaan "klinken".
    Laatst gewijzigd door svdijk; 3 maart 2008 om 20:27
    Amps: Soldano SLO 100, Marshall JCM800 2210 (1987)en JCM800 2203 (1981), Ceriatone 2555 (2010). Cabs: JCM800 G12T-75, V30. Gibson Les Paul '57 Goldtop VOS Customshop, Gibson Les Paul Classic Premium Plus, Fender 1979 Strat Hardtail, Fender American Standard Strat HSS 2012, Fender American Standard Tele 2011, Warmoth Strat Custom SSS, Ibanez RG7321

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    Hmm, beetje té lang verhaal om aantrekkelijk te zijn voor antwoorden....

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulbekkers
    Hmm, beetje té lang verhaal om aantrekkelijk te zijn voor antwoorden....
    Snap ik ff niet!?
    Amps: Soldano SLO 100, Marshall JCM800 2210 (1987)en JCM800 2203 (1981), Ceriatone 2555 (2010). Cabs: JCM800 G12T-75, V30. Gibson Les Paul '57 Goldtop VOS Customshop, Gibson Les Paul Classic Premium Plus, Fender 1979 Strat Hardtail, Fender American Standard Strat HSS 2012, Fender American Standard Tele 2011, Warmoth Strat Custom SSS, Ibanez RG7321

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    Laat maar, was een reactie op mijn eigen verhaal.

    Beetje slechte manier om mijn eigen topic te boosten...
    Had op dat moment jouw reactie nog niet gelezen.

    Thnx voor de reactie!
    Laatst gewijzigd door paulbekkers; 3 maart 2008 om 21:01

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Bel Martin Staman van Stamp amps ( eventueel via Fellowship of the acoustics) eens op, of stuur een mail naar FNS- Marble amps in Renkum. Geef aan wat je voor geluid wilt en vraag naar de beste oplossing. Simpelweg buizen gaan lopen trekken uit een amp en er nieuwe insteken gaat niet werken. Je amp zal ingeregeld moeten worden ( biassen) op de nieuwe buizen.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  7. #7

    Standaard

    Ik heb zelf geen ervaring met die Laney, maar wat in mijn Valvetech werkt van goed tot bagger:

    -Sovtek 5751 op V1 en JJ ECC83 S op V2,3,4 (lekker clean en rond)
    -Sylvania op V1 en Tung sol op V2,3,4
    -Ei Jugoslavia op alle posities (lekker maar soms wat microfonisch bij high gain)
    -EH op V1 (vrij bright en steriel)
    -gewone marshall achtige fabrieks-af sovtek ECC83 (yuk)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Bel Martin Staman van Stamp amps ( eventueel via Fellowship of the acoustics) eens op, of stuur een mail naar FNS- Marble amps in Renkum. Geef aan wat je voor geluid wilt en vraag naar de beste oplossing. Simpelweg buizen gaan lopen trekken uit een amp en er nieuwe insteken gaat niet werken. Je amp zal ingeregeld moeten worden ( biassen) op de nieuwe buizen.
    Ehm, voor de voorbuizen hoef je niet te biassen.

    En het handige van de VC50 is dat je een bias-switch hebt om tussen EL34 en 6L6 te kunnen wisselen.

    Uiteraard heb ik mijn eindbuizen laten biassen toen ik definitief voor EL34 koost.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Dat preampbuizen niet gebiassed hoeven te worden is me al wat decennia bekend. Het ging me om de eindpitten.
    Ik probeerde duidelijk te maken dat je samen met een goede ampdoctor je wensen qua geluid kunt vertalen naar een oplossing. Ik heb mijn Marble om laten zetten van 5881 WXT naar TAD 6L6 WGC STR. Samen met nieuwe preampbuizen geeft de amp nu een rijker warmer geluid met een iets eerdere oversturing . Het absolute topvermogen is wat minder , maar het aantal keren dat je zelfs de 28 watt open kunt zetten is zeer klein. Arie-Jan ( van FNS) gaf me ook wat andere mogelijkheden, maar vertelde me dat mijn eigen voorkeur leidend moet zijn. Dezelfde amp kan ook kouder gezet worden en dan langer clean blijven.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    thnx! zal eens bij FNS rondkijken.
    Vroeger heb ik daar vaak gekeken...

    Ben trouwens ook wel onder de indruk van hun amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top