Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    150

    Standaard Volgende nummer voor beginner

    Hey allemaal,

    Speel nu goed en wel twee maanden gitaar en heb mezelf inmiddels Nothing Else Matters en Tears in Heaven aangeleerd, al kan ik ze nog niet mee spelen. Maar daar ga ik uiteraard op oefenen. Ik heb niet voor niets een electrische gitaar genomen en wil daarom dat het volgende nummer iets van rock is. Hierbij denk ik vooral aan de meer 'classic' rock zoals Queen, Dire Straits, Status Quo etc.

    Hebben jullie een tip voor me? Ik heb namelijk rond gezocht op dit forum, youtube etc, maar ben nog niet echt een nummer tegen gekomen waarvan ik denk dat ik het binnen niet al te lange tijd kan leren. Dan kom ik er bijv. achter dat het in een andere tuning staat of dat het niet mooi op 1 gitaar gespeeld kan worden. Bij de nummers die ik nu ken heb ik het als volgt aangepakt:

    1) Zoek nummer dat ik leuk vind
    2) Kijk of er YouTube lessen van zijn op een niet al te geavanceerd niveau (lees: stap voor stap )
    3) Zoek een (of meerdere) GuitarPRO tab(s) van dit nummer, bij voorkeur gearrangeerd voor 1 gitaar
    4) Loop de tab door en pas het aan zoals het op het filmpje wordt gespeeld, des noods arrangeer je hele stukken opnieuw zodat het op 1 electrische gitaar kan worden gespeeld (bijv: akoestische partij en solo's in dezelfde track, heb ik gedaan voor nothing else matters)
    5) Ga het op je eigen gitaar proberen
    6) Blijf oefenen
    7) Binnen korte tijd ken ik het nummer uit mijn hoofd en moet ik het 'alleen' bijschaven qua tempo en foutloosheid

    Powerchords rammen kan ik al wel een beetje, maar wil bij voorkeur wel een nummer dat wat verder gaat dan alleen dat...

    Dus kennen jullie leuke nummers die ik op deze manier kan leren spelen?
    (of is mijn leer methode stiekum toch bagger?)
    (of moet ik toch maar 1 partij leren spelen en dus niet alles op 1 gitaar willen doen?)

    Alvast bedankt!
    - HertogJanNL


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    1.080

    Standaard

    http://www.gitaar.nu/ ken je deze site,staat moeilijkheidsgraad en van alles bij,zit vast wel wat tussen,moet je alleen zelf de tab nog opzoeken

  3. #3

    Standaard

    jij moet op zo'n manier leren spelen dat je het leuk blijft vinden, dat is alles
    Ikzelf ben vroeger ook begonnen met 2 boeken (toen hadden we nog geen internet) , eentje van nirvana (smells like teen spirit natuurlijk) en een boek met vanalles in , waaronder de toen ook 'Europe' en met deze songs ben ik dan ook begonnen. Ik wilde al die notenleer etc niet doen (achteraf toch moeten doen)en heb ik mezelf maar geleerd hoe je de vingerzetting perfectioneerd.
    Lessen volgen kan enorm helpen , ik deed dat bv in de guitaarshop zelf , samen met een vd verkopers op vrijwillige basis. Maar het is geen noodzaak hoor, waar een wil is is een weg! Blijf het gewoon graag doen , dat vind ik het belangrijkste eerlijk gezegd , al de rest dat komt wel als je dat echt wilt.

    ps: misschien hoor je het niet zo graag, maar groepen zoals nirvana , race against the machine, etc bv hebben dankzij hun simpliciteit veel mensen zo leren guitaar spelen. Ikzelf ken geen 'nieuwere' moderne rockgroepen , maar zit toch aardig wat simpele nrs tss als ik dat soms op de radio hoor...

    Mvg
    Laatst gewijzigd door looneycooney; 12 maart 2008 om 18:09

  4. #4

    Standaard

    Misschien is "stairway to heaven" van Led zeppelin.
    Herkenbaar, niet te gek moeilijk, mooi van opbouw in segmenten te leren...
    tis maar een id.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    150

    Standaard

    Bedankt voor de recente antwoorden!

    Ondertussen ben ik nu bezig met de volgende nummers:
    - Offspring - Pretty Fly (kortom: powerchords oefenen )
    - AC/DC - Whole Lotta Rosie (kortom: ritmegitaar oefenen)

    En ik denk dat ik inderdaad Stairway to Heaven maar ga leren. 't Is misschien een beetje standaard (en het nummer vind ik persoonlijk erg lang) maar wel een goed beginners nummer. Ik laat nog wel weten hoe het gaat!
    - HertogJanNL


  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    26 maart 2008
    Locatie
    Rond hasselt
    Berichten
    39

    Standaard Come as you Are - Nirvana

    Come As You Are van Nirvana is misschien ook leuk om te leren, het is helemaal niet moeilijk en toch fijn om eens te spelen...
    Sex Drugs And Rock N' Roll

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik zou me niet te druk maken over één nummer.

    Stel je leert 3 nummers echt helemaal perfect na spelen. Een paar vrienden komen op bezoek, jij speelt je 3 nummers en ongeveer 12 minuten later ben je uitgespeeld. En dan???

    Ik leer mijn leerlingen soms wel 5 nummers in 1 les.

    Ik heb gisteravond op een te gek feestje gespeeld. Ik speelde bas, wat ik zelden doe, kende geen van de nummers, en heb toch een geweldig optreden gehad. Rara...
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8
    Nino1110
    Guest

    Standaard

    Na 12 minuten kan je toch ook beetje akkoorden spelen of iets?
    Of moet je als je vrienden er zijn een concert geven?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    Stel je leert 3 nummers echt helemaal perfect na spelen. Een paar vrienden komen op bezoek, jij speelt je 3 nummers en ongeveer 12 minuten later ben je uitgespeeld. En dan???
    Als je het vanuit deze hoek bekijkt - liever 3 nummers goed spelen, dan een hele avond kunnen volproppen met herrie.


    Overigens, wat een slechte motivatie. Je speelt toch niet naar zo een korte termijns einddoel toe?
    Ik leer de dingen waarvan ik denk dat het mijn muzikaliteit het efficientste ten goede komt. En ook al speel ik nu 1,5 jaar, ik kan nog steeds geen 1 "nummer".
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Jullie missen mijn punt.

    Het lijkt mij veel handiger om te leren improviseren, op gehoor leren spelen, waardoor je dus zo'n beetje ieder nummer kan spelen, waar en wanneer je maar wilt.

    Komt nog eens bij dat de gemiddelde luisteraar echt niet hoort of je nou iets perfect naspeelt. Als het er op lijkt en zij herkennen het, is dat meer dan voldoende.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top