Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    Bij Leuven [BE]
    Berichten
    4

    Standaard Het bouwen van een akoestische gitaar...



    Omdat ik in dit topic grotendeels allemaal topics vind over het bouwen
    van elektrische gitaren & geen topic over de gehele bouw van een akoestische
    gitaar, besloot ik er zelf maar een te maken.

    Ik heb nog geen ervaring met het bouwen van gitaren.
    Dus ik zoek uitleg over de methodes & de materialen
    om een akoestische gitaar te bouwen.
    Dit dan wel allemaal met een minimaal budget.

    Eerst ben ik vanplan te oefenen met triplex & goedkoper hout.
    Gelieve nuteloze opmerkingen achterwegen te laten
    en alvast bedankt aan die genen die (gaan) helpen.

    Groeten,
    Sound aka William

  2. #2
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Dag William, welkom.

    Als je een beetje zoekt zijn er best topics over acoustisch te vinden, maar idd, we zijn in de minderheid daarmee.
    Kijk eens op www.stewmac.com daar vind je genoeg info over allerhande boeken. (kijk ook eens de de Faq)
    Triplex en goedkoop hout zou ik echt achterwege laten. Je moet niet meteen rio pallisander gaan nemen voor je eerste gitaar, maar als je met beleid bouwt, is het zonde als je achteraf een heel mooie gitaar hebt gebouwd die voor geen meter speelt/klinkt, omdat ze van inferieur hout is gemaakt. Met een budget van 100 euro kom je bv bij www.madinter.com (spanje, dus geen invoertax) al een heel eind.

    succes!
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    Bij Leuven [BE]
    Berichten
    4

    Standaard

    Over het triplex e.d.: Dit is gewoon om te oefenen. Van dit hout heb ik
    massa's ter beschikking. Hier wordt enkel het houtwerk mee gedaan.
    Geen fret's, geen rozet of wat dan ook. Enkel de vorm.
    Als ik de techniek wat onder de knie krijg, ga ik dan beginnen
    met wat degelijker hout.

    Ik heb al wel eens op stewmac.com gezien, maar daar vind ik niet echt een
    duidelijke methode. Zoals het benden. Ik kan mij niet veel permiteren,
    aangezien ik al veel geld in mijn gitaar/fx-pedaal & opnameapparatuur heb gestoken. En ook wel niet te vergeten: Ik ben 16! Dus dingen via creditcard
    e.d. aankopen gaat niet.

    Ik zoek info over de methodes. Over houtkeuze & materiaal (buiten voor het vormen van de zijkanten) heb ik al gevonden in andere topics.

  4. #4
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Over methodes ken ik zo gauw geen echte "free info". Kijk eens in het boekbesprekings topic.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  5. #5
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Waarschijnlijk gaat over het internet nog wel een versie van mijn werkschrift van het eerste jaar gitaarbouw rond, -heb op het moment zelf even geen pdf-versie beschikbaar, maar misschien kunnen anderen van gitaarnet je er aan helpen.

    Als persé in triplex wilt beginnen is het misschien een idee een klein instrumentje zoals een ukelele te bouwen. Veel klank gaat daarin niet verloren, en alle technieken zitten er wel in.

    [spammode]Over een week is er in het MIM in brussel een tentoonstelling over het bouwen van akoestische gitaren en violen... [/spammode]
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    25 maart 2007
    Locatie
    Huissen
    Berichten
    99

    Standaard

    Een mooi en duidelijk boek is "Build your own acoustic guitar" van Johathan Kinkead. (Steelstring).

    Bij Stewmac kan je de hankdeiding die bij hun kits zit downloaden. Daar steek je ook al het nodige van op.

    Via Mimf.com is ook veel te vinden, zie hun links pagina.

    Jammergenoeg is het bouwen van een acoustische gitaar niet goedkoop. Alleen al met de materialen zit je op of boven de prijs van een vergelijkbare gitaar in de winkel. En je zult ook gereedschap moeten aanschaffen.

  7. #7

    Standaard

    Het Kinkade boek (of Cumpiano's Guitarmaking: Tradition and Technology) zijn handig, alsook de library bij mimf.com (registreren is gratis) voor wat aangepaste/nieuwe technieken. Hoe je iets moet doen hangt van veel factoren af: wil je traditioneel? Modern? Makkelijk? Lekker veel handwerk? Juist niet?

    Een paar zaken die ik persoonlijk erg aanraad:

    - Bouw met een buitenmal.
    - Bouw met een bolt-on neck, zonder tenon. Butt-jointed bolt. Makkelijk, stevig, betrouwbaar, geluid wordt niet negatief beinvloed
    - Maak radius dishes, en gebruik ze. Maakt het makkelijk om consistente, passende delen te maken.

    eigen keuze: maak een buigmal en koop een hitte deken. Bevordert de symmetrie van je gitaar, verkleint de kans van breuken bij buigen enorm (van triplex buigen leer je volgens mij niet echt hoe het is om gewoon normaal hout te buigen).

    Als laatste: kom 1 Juni naar de DGBM, kun je lekker babbelen, en er zullen ongetwijfeld mensen zijn met ideen, ervaring, wellicht zelfs goedkope hout setjes (En minde goedkope); ik denk erover na om ook wat akoestische jigs/gereedschapjes mee te nemen om te laten zien hoe dat allemaal werkt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top