Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Staggerd Polepieces, wie versteld de zijne?

    Ik heb dus een gitaar met P-90's, en daarvan kan je dus de polepieces verstellen, dus in en uitschroeven.

    Wie versteld de zijne, en is het verschil ook merkbaar? Nu kan je gaan zeggen: "doe't zelf!" Maar op het moment is het wat later op de avond, en de komende dagen ben ik wat druk, en ik ben wel benieuwd eigenlijk naar jullie bevindingen

    Je kan bijvoorbeeld ook je element verstellen in z'n geheel, en ik snap wel dat alleen polepieces net wat subtieler is, maar goed, brand los!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb het ook nog niet gedaan.
    er is iets tussen gekomen

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    999

    Standaard

    Ik doe het altijd bij de neck pickups, hum en p90.
    Element omlaag, PP omhoog bij de lage snaren.
    Ik zoek een Firebird uit '63 of '64

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Sommige luthiers hebben een specifieke manier om de polepieces relatief van elkaar te adjusten. Niet alleen in hoogte maar ook kwa richting van de sleuven.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5

    Standaard

    Dirk & Pepe:

    motiveer uw antwoord! in Dirk's geval: waarom
    Pepe: hoezo? voorbeeld etc?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    999

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Dirk & Pepe:

    motiveer uw antwoord! in Dirk's geval: waarom
    Pepe: hoezo? voorbeeld etc?
    Voor mijn gevoel klinkt het iets helderder.
    Ik zoek een Firebird uit '63 of '64

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Er stond een paar jaar geleden een artikel in de Guitarplayer met een van de topbouwers van Gibson over het afstellen van pickups, het was min of meer de Gibson traditie. Die fotootjes met de polen op 11 en 1 uur, om en om, staat me nog bij maar geen idee, het kwam mezelf nog al miereneukerig voor. Maar er was een theorie daarvoor, dat wel.

    Voor mij heeft het hoogteafstellen alleen de functie van volumecompensatie wat nodig is met pickups met ongeveer dezelfde output.
    De hoogte van de pickup is bedoeld voor relatieve adjustment, de pooltjes voor finetuning tussen de snaren onderling. Bij Fender heet dat staggerd.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 27 februari 2008 om 01:14
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    999

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe
    Er stond een paar jaar geleden een artikel in de Guitarplayer met een van de topbouwers van Gibson over het afstellen van pickups, het was min of meer de Gibson traditie. Die fotootjes met de polen op 11 en 1 uur, om en om, staat me nog bij maar geen idee, het kwam mezelf nog al miereneukerig voor. Maar er was een theorie daarvoor, dat wel.
    Volgens mij was dat de April editie. 1 April om precies te zijn.

    Hoe lager het pickup hoe minder hard en donderder het geluid.
    Als je dan de pp bij draaid zal je horen dat ie iets helderder word zonder harder te worden.
    Ik zoek een Firebird uit '63 of '64

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    hahaa, 1 en 11 ja dat kan niet missen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2006
    Berichten
    4.059
    Blog Entries
    1

    Standaard

    In theorie kun je zo de balans tussen je snaren optimaal krijgen.. In de praktijk is het best moeilijk om dat goed af te stellen, merkte ik ooit in de studio. Maar ik draai bij een gitaar wel eens op gehoor aan die dingen. er is geen regel, ik lees net dat iemand zijn lage snaren hoger zet om de bassen te accentueren. Zelf heb ik wel de neiging om de b ( en ites minder de e) snaar lager te draaien dan de rest, omdat die twee onomwonden snaren de neiging hebben harder te klinken via een pickup..altans bij mij.

    Fender staggerde de vaste pooltjes, om de snaarbalans optimaal te krijgen. De b zit bij de oude fenderelementeneen stuk lager - om de reden van hierboven. Daarbij gingen ze nog uit van een omwonden g-snaar. Vreemd genoeg zijn die elementen - met hun 'verkeerde' balans- nu dé fender-sound..( Leo was zo geniaal, dat zelfs zijn fouten meesterwerken opleverden)

    Uit de 'don't try this at home'-sectie:
    Het is mogelijk de pooltjes van fender pickups bij te stellen. plaats het element op een plank waarin je vooraf gaten hebt geboord waar de pooltjes in weg kunnen zakken. Sla het pooltje dat versteld moet worden ( en dat is de g) met een kunststof hamer tot de juiste diepte..
    Ik heb het ooit gezien.. maar die reparateur vertelde later dat ie het niet meer deed, omdat het meestal goed gaat, maar soms haakt een winding achter een braam in de magneet: kapot.
    En dat is een hoge prijs voor de subtiele verschillen die je ermee kunt bereiken..
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top