Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Techniek

Hybrid View

  1. #1

    Standaard

    De rechterhandtechniek is een veelbesproken onderwerp. Mijn rechterhand heeft de snelheid van een miltrailleur maar links en houdt het bij. Dat is op zich niet het probleem. Mijn probleem is dat ik geen goede snelheid ontwikkel tussen 2 snaren. Ik schiet te ver uit. Of zo. Ik weet niet wat het is. Kan iemand mij van goed advies voorzien? Wat is de juiste techniek tussen twee snaren?

  2. #2

    Standaard

    Controle is het sleutelwoord, dus begin met langzaam heel gecontroleerd met een kleine beweging.
    Snelheid komt uit controle niet uit fysieke kracht/mogelijkheden.

  3. #3

    Standaard

    1 leraar zei ik keer tegen mij snelheid kom vanzelf(als je genoeg oefent).

    tis net wat jimi zegt snel spele kan alleen als je langzaam(een ladder of lick ect) begint niet op gaan fixeren.

    er is eigenlijk ook niks more boring dan van die alternate(speed) oefeningen vind ik.


  4. #4

    Standaard

    Ik heb het met mijn rechterhand, links gaat het wel, maar rechts kan ik het met het aanslaan niet bijhouden, ik blijf maar gewoon op lager tempo oefenen tot het beter gaat.

  5. #5

    Standaard

    ja precies daar heb je dus die alternate oefeningen voor das niks anders dan je beide handen synchroniseren.

    wat je is kan proberen is speel en lickje (loopje)met plectrum en dan alleen legato(dus alleen hamer en pull,zonder plectrum).

    ik weet bijna wel zeker dat je dan legato het wel kan en ook veel sneller dan met plectrum,das heel vaak zo

  6. #6
    Member
    Geregistreerd
    3 mei 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    95

    Standaard

    yep, bij mij in ieder geval ook,

    wat je in ieder geval niet moet doen is, (zoals ik) de starklicks videoband van steve lukather kopen....... waar meneer lukather zijn rechterhandtechniek demonstreert.

    Ik zat een beetje vast met mijn rechterhandtechniek, speelde dan weer vanuit mijn elleboog, dan weer met mijn duim en wijsvinger etc.

    Dus ik die lukathervideo aanschaffen.... de eerste lick is nog net te volgen, daarna gaat ie compleet los

    Op een gegeven moment trekt ie zijn boven lip een beetje op en kan nauwelijks een gemeen lachje onderdrukken en zegt:


    you just have to losen up your wrist, that's all.....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.599

    Standaard

    Langzaam beginnen met een metronoom, vooral in het begin. Maar wanneer snelheid op te voeren? Ik noteer tegenwoordig mijn maximumsnelheid en probeer die steeds te verhogen.
    Het belangrijkste is om ALTIJD ontspannen te spelen, pas dan snelheid opvoeren. Wen jezelf aan om regelmatig op spanning in armen en vingers en rest van je lichaam te letten en ontspan dan. Als dat niet lukt zal het niet lukken om effectief je snelheid en coordinatie te verbeteren.
    Ook de vingers vlak boven de snaren blijven houden, een paar millimeter er boven en niet van die uitslagen van een paar cm.
    Ontspanning is het sleutelwoord, heeft bij mij goede resultaten opgeleverd. alleen soms komt het echte resultaat pas na een aantal maanden volhardend oefenen.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2001-12-05 12:21 ]</font>

  8. #8

    Standaard

    metronoom is opzich oke om mee te beginnen,op 1 gegeven moment moet je dat ding niet meer gebruiken ik bedoel en mens is geen sequenser, net zoals 1 drummer soms (net)iets te gehaast of(net) iets te langzaam speelt.



  9. #9

    Standaard

    Snelheid vind ik op dit moment nog niet zo superbelangrijk, maar de speelstijl van Gary Moore spreekt me wel aan.
    Hij heeft vaak van die snelle loopjes van hoog naar laag, is er een manier om dat goed te oefenen?

    Ik begrijp dat Gary Moore misschien iets te hoog gegrepen is voor iemand die een jaar speelt. De meeste rustigere stukjes wil nog wel lukken, maar hij gooit er dan altijd plotseling zo'n heel snel loopje tussen.

  10. #10

    Standaard

    Op 2001-12-05 12:19, schreef moretel:
    Langzaam beginnen met een metronoom, vooral in het begin. Maar wanneer snelheid op te voeren? Ik noteer tegenwoordig mijn maximumsnelheid en probeer die steeds te verhogen.
    Dat heb ik ook een tijd (een jaar of 5) gedaan, maar nu merk ik dat snel spelen toch meer tussen de oren zit, je moet de gewenste snelheid kunnen denken en dan gewoon een loopje op die snelheid proberen te spelen. Dat leidt bij mij tot 'strakkere' resultaten dan toonladders raggen en de metronoom telkens wat sneller zetten. Misschien meer iets voor gevorderden?


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top