Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Little Stevie Vai

  1. #1

    Standaard

    Het zijn de virtuozen geweest die grote invloed hebben uitgeoefend, op het gebied van techniek en de constructie van de instrumenten. Ze zijn echter schadelijk voor de kunst omdat ze het effect en de techniek als het hoogste goed beschouwen. Daarmee vertonen zij weinig zin voor de schoonheid van de muzikale kunst. Wij moeten hen dankbaar zijn maar anderszins verachten. Ze zijn prachtig en vreselijk tegelijk.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2001
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    2.484

    Standaard

    ?

  3. #3

    Standaard

    uhhh ja ????

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Op 2001-12-04 03:39, schreef john the dope:
    Het zijn de virtuozen geweest die grote invloed hebben uitgeoefend, op het gebied van techniek en de constructie van de instrumenten. Ze zijn echter schadelijk voor de kunst omdat ze het effect en de techniek als het hoogste goed beschouwen. Daarmee vertonen zij weinig zin voor de schoonheid van de muzikale kunst. Wij moeten hen dankbaar zijn maar anderszins verachten. Ze zijn prachtig en vreselijk tegelijk.
    Daar ben ik het wel redelijk mee eens...alleen...wat had jij op toen je dat schreef?

  5. #5

    Standaard

    hehe, 'join the dope' zegt toch al genoeg :grin:

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2001
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    151

    Standaard

    goede, filosofische en contemplatieve tekst van die 'dope'!

  7. #7

    Standaard

    Na het beluisteren van Vai moest El Dopa even contempleren, dat heeft Arthur goed gezien. Hoewel, Vai is bijzonder slecht voor het ego van een gitarist. Wat dat betreft is luisteren naar Vai een contemplatie op zich. Hetgeen weer de vraag oproept waarom ie een 7e snaar op zijn Ibanez heeft gezet. Misschien wel als rustpunt op zijn gitaar: veel doet ie er niet mee blijkt uit het tabelatuur van Passion & Warfare.

  8. #8

    Standaard

    Tja, ik begrijp aan de ene kant je standpunt wel, maar aan de andere kant vind ik techniek ook heel belangrijk. Alles is belangrijk voor een goed, allround gitarist. Toch? Dus ook zeker de techniek, want zonder goede techniek begin je niks.

    Ik stoor mezelf eerder aan gitaristen die de discipline missen om eerst de techniek goed eigen te maken dan dat ik me stoor aan musici zoals Vai en Satriani waar je, wat dat betreft, nog eventueel wat van op steekt. En om nou te zeggen dat die virtuozen een slechte invloed hebben op de kunst vind ik overdreven. Het is dan ook gewoon niets meer of minder dan jouw eigen mening. En wat is kunst? Gaan we die akelige discussie weer voeren?

    Ik laat dat soort virtuozen me juist graag pushen op technisch gebied, zodat ik zelf alleen maar beter & beter word en de technieken kan gebruiken in m'n eigen spel.

    Kom op mensen, laten we ons liever storen aan al die mediahoeren van MTV en TMF.

  9. #9

    Standaard

    Prachtige naam: Megalodon. Als ik een giga hoest-aanval heb, neem ik een pilletje met die naam. Ben ik er geheid vanaf. Iets anders is dat je natuurlijk gelijk hebt. De techniek brengt jezelf en je instrument voorwaards. Toch is er ook zoiets als aandacht: de aandacht en impact die je aan je noten en gehoor geeft. Vai is een dusdanig talent dat ie zowel techniek als musicaliteit kan bedienen (dat hoor je aan zijn controle). Je moet ze echter de kost geven; degenen die jarenlang bezig zijn met de vingerbewegingen. Ik merk aan mezelf dat ik het heerlijk vind om zonder geluid over zo'n hals te jagen. Alsof je verslaafd bent aan hardlopen maar niet weet waarheen.

    Wat TMF en MTV betreft: vreselijk allemaal maar hun kijkers (12 - 15-jarigen) worden ouder en ontdekken nog van alles. Ik reed vroeger ook op een brommer maar heb nu de un-plugged fiets ontdekt...

  10. #10

    Standaard

    Ja, ik begrijp waar je heen wilt met dat hardlopen :grin:

    Je kunt gewoon goed merken dat veel van die freaks, zoals Vai, maar ook Malmsteen, gewoon best wel gek zijn van Nicolo Paganini. En ik snap dat wel, omdat het gewoon opwindender is om iemand snel te horen spelen dan langzaam. Als ik dan kijk hoe Vai een deel van die Paganini Capricesolo #5 heeft gebruikt voor Crossroads, dan kan ik dat echt wel waarderen. Maar ik begrijp je punt. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar vrij langzame blues gespeeld, expres om gevoel in m'n spel te brengen. Maar nu wil ik gewoon ook weer verder rennen...weet ook nog niet precies waarheen :lol:

    Maar over dat TMF-publiek... je zegt dan wel dat ze nog veel moeten ontdekken en daar maak ik uit op dat je nog vol goede hoop zit, maar bedenk wel dat een groot deel van die jeugdige figuren gewoon helemaal geen goede muzikanten meer als voorbeeld hebben. Alleen maar van die mensen die meer waarde hechten aan hun uiterlijk & danspasjes. Soms vraag ik me wel eens af: is het nu Music Awards of DANCE CLASS Awards? En daarom, als het allemaal zo doorgaat, zie ik het somber in voor de music bizz. Het is volgens mij meer aan ons om de muziek te redden, want op hen hoef je niet meer te rekenen denk ik.
    Ik bedoel: die peopeltjes applaudiseren gewoon voor een fucking playbackshow.

    Wat mij gaaf lijkt is als alle ECHTE musici de handen in elkaar slaan en zelf een tv-station beginnen. En alleen ECHTE muzikanten mogen daaraan meedoen en alle fakes & rippoff's worden genegeerd, op de proef gesteld en zelfs belachelijk gemaakt. Als er maar genoeg mensen meedoen zou het nog best eens wat kunnen worden, niet? Ik denk dat er zeker ook bij de iets ouderen (zeg vanaf 20, 30 jaar) best wel animo is om echte muziek te horen/zien bij het inschakelen van die zender.

    Ach...misschien ben ik wat vaag op deze late zondagavond...bedtijd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top