Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Gitaar intoneren. Wat veroorzaakt slechte intonatie.

    Hoi allemaal!

    Ik zat zonet in discussie met m'n vriendin. Ze krijgt van mij een elektrische gitaar kado voor haar verjaardag en ik pruts al een tijdje aan met m'n gitaar :P
    Nu hadden we het over intonatie, wat ze niet hoeft te doen op haar akoestische gitaar, maar op een elektrische moet dat zo af en toe wel, omdat anders de noten anders dan de open noten nergens naar klinken.

    Wat ik al weet:
    De lengte, dikte en slijtage van de snaar beinvloeden de resonantie frequentie van de snaar.
    Als je je vinger op een fret zet, is de lengte tot de brug korter en de frequentie hoger. Als die frequentie niet klopt moet het zadel op de brug verschoven worden om de lengte te corrigeren.
    Daarna stem je weer en controleert. Repeat until perfect.

    Naja leuk en aardig, geintoneerd en gestemd. Je gitaar wordt ouder en de snaren takelen af. Uiteindelijk klopt zowel de stemming als intonatie niet meer.
    Dan stem je en je intonatie is nogsteeds bagger.
    Maar waar wordt dat door veroorzaakt?
    De lengte veranderd niet, want die klopt met de vorige keer intoneren.
    Wat ik denk is dat als de snaar ouder wordt deze slijt en rekt waardoor de resonante frequentie zodanig anders wordt dat alleen stemmen niet meer helpt. Klopt die redenering? En zit daar nog wat diepere logica achter?

    Als je nieuwe snaren er op zet, klopt je intonatie 9 van de 10 keer ook niet meer. Ik weet niet of het dan wel overeen komt met de intonatie van de eerste keer, maar ik verwacht dat die dan ook anders is.
    Zit er zoveel verschil tussen setjes snaren, ookal is het hetzelfde merk en type? En welke verschillen uit zich dat in?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    eerst maar eens een foto van die vriendin

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    eerst maar eens een foto van die vriendin
    kwestie van prioriteiten stellen , morgen die gitaar maar weer stemmen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    intonatie kan je per definitie niet 100% goed krijgen. heeft met het hele instrument te maken. maar dat 't zo fout is dat het echt ergerlijk is, bij ouder worden van snaren of vervangen. intonatie is het vaststellen van het midden van de snaar dmv langer of korter maken op de brug. de snaar word niet significant dikker of dunner naar mate deze ouder word, en een groot verschil in dikte per pakje lijkt me stug. per merk kan wel, maar per soort, binnen een merk, lijkt me stug. Immers toonhoogte hangt af van (onder andere) snaar dikte. en als daarmee gekloot word, krijg je heel rare dingen; ongelijke spanningen enzo.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    de intonatie verander echt niet zo vaak hoor, hoogstens als je veel wisselt tussen snaardiktes. ik ben in 1 jaar tijd van 0.009 naar 0.011 overgestapt met 0.010 als tussenstap en heb welgeteld 1x de intonatie aangepast. dat was toen ik naar 0.011 ging. het is allemaal een beetje overdreven zoals jij het zegt.
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2007
    Locatie
    Mountains on Zoom
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik zat zonet in discussie met m'n vriendin
    Daar ging het al vaut...(sorrie ik kon het even niet laten)...

    Maaruh, on-topic. Moeilijk kunnen intoneren heeft er toch mee te maken dat de stemming van een gitaar altijd een benadering is en nooit precies? Anderzijds, als je intonatie zo heel erg verloopt zou ik denken dat er mogelijk wat anders aan de hand is, misschien is de hals wat getordeerd?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Ik pakte de gitaar op vanmorgen, en wat bleek. Ik heb er nog steeds geen talent voor. Naast de ochtenderectie zijn er gelukkig NOG meer zekerheden in het leven!
    VIVA FUI IN SILVIS
    SUM DURA OCCISA
    SECURI DUM VIXI TACUI
    MORTUA DULCE CANO

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VanBiLL.com
    Daar ging het al vaut...(sorrie ik kon het even niet laten)...

    Maaruh, on-topic. Moeilijk kunnen intoneren heeft er toch mee te maken dat de stemming van een gitaar altijd een benadering is en nooit precies? Anderzijds, als je intonatie zo heel erg verloopt zou ik denken dat er mogelijk wat anders aan de hand is, misschien is de hals wat getordeerd?
    De gitaar opzich ligt het niet aan, die is praktisch nieuw en voordat ik hem kocht issie helemaal gecontroleerd.
    Het is mijn eerste gitaar (buiten de akoestische van m'n moeder :P ) en met intoneren had ik wisselende resultaten omdat ik niet wist wat het zou moeten zijn.
    Uiteindelijk gedaan met een capo en sindsdien is het wel goed, maar moet redelijk hard drukken. De intonatie is blijkbaar niet afgesteld op mijn drukstijl, aldus de expert van m'n lokale gitaarwinkel.
    Intonatie schijn je op gevoel te moeten doen, afgestelt op de druk die je met je vingers zet. Liefst niet met een capo dus, want die drukt eigenlijk te hard.

    Sinds de aankoop heb ik 1 keer de snaren gewisseld, en de nieuwe zijn waarschijnlijk van een ander merk (nu Ernie Ball Regular 010, oude wss originele Ibanez of D'Adario's dikte 010).
    Gitaar is nu bijna een jaar oud.

    Die wisselende resultaten in het begin hebben mij inderdaad het gevoel gegeven dat intoneren vaker moet, maar als het goed is, hoeft dat dus maar 1 keer per set snaren in principe?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ja, als het helemaal goed staat verandert er niet zomaar iets.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2002
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    609

    Standaard

    Hoe intoneer jij de gitaar eigenlijk? Heb je daar een goede tuner voor of doe je het volledig op gehoor? En hoe ga je te werk? Vergelijk je de gefrette toon met een open snaar of flageolet?

    Ik heb het in het begin op gehoor gedaan en dacht dat het vrij aardig klopte. Nu gebruik ik een Boss TU12H en dat gaat niet alleen beter maar ook makkelijker.
    Er bleek ook best wat verschil te zitten tussen mijn eerste pogingen en nu. Na het intoneren op gehoor leek het tijdens het spelen toch niet helemaal te kloppen. Nu is dat stukken beter...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2007
    Locatie
    Mountains on Zoom
    Berichten
    537

    Standaard

    Altijd met een tuner...die in mijn PODxt zit, gaat prima. Gehoor is best goed maar niet zo goed als een tuner.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Ik pakte de gitaar op vanmorgen, en wat bleek. Ik heb er nog steeds geen talent voor. Naast de ochtenderectie zijn er gelukkig NOG meer zekerheden in het leven!
    VIVA FUI IN SILVIS
    SUM DURA OCCISA
    SECURI DUM VIXI TACUI
    MORTUA DULCE CANO

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top