Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: autobias-circuit

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    125

    Standaard

    Hallo mensen,

    Ik ben misschien van plan een Koch Kc-50 deluxe top te kopen en nou zat ik de handleiding van deze versterker te lezen en daar stond in dat door het zogenaamde autobias-circuit je je versterker hoefde te laten biassen als je er nieuwe el84 buizen in zou plaatsen. Klopt dit?
    Voor de duidelijkheid: ik ben van plan 2 paar gematchde el84 buizen in deze versterker te plaatsen. Hoeft de bias dan niet door een amptech worden bijgesteld?
    Dit zou mooi zijn, want dan kan ik ze zelf vervangen. Iemand overigens tips voor merken/fabrikanten van el84 en/of pre-amp buizen???

    Alvast bedankt,

    Sjoerd

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2001
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.053

    Standaard

    Naar mijn weten hoef je EL84'ers zowieso niet erg precies te biassen. Someone coorect me if i'm wrong, maar dat heb ik ooit eens gehoord :smile: Er was in ieder geval wel zoiets. Dit in tegensteling tot de "zwaardere" eindbuizen als el34 en 6l6

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Naar mijn weten hoef je EL84'ers zowieso niet erg precies te biassen. Someone coorect me if i'm wrong
    You are wrong !!
    Pure onzin, EL84 moeten ook gebiased worden.

    Stomas: Je bedoelt waarschijnlijk dat je door het auto biascircuit je buizen NIET hoeft te laten biassen?
    Ik zou trouwens in plaats van 2 paar EL84's één kwartet kopen.
    Tip voor EL84... Mullard of Philips
    Marc

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    125

    Standaard

    Dat zou wel kunnen, je komt sowieso niet zoveeel el84 buizen tegen; voor zover ik weet gebruikt Vox ze ook, maar dat was het volgens mij dan wel.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    125

    Standaard

    Thanks Mathe!! Ja dat bedoel ik inderdaad! Maarre waar kan ik die merken krijgen? (zijn die NOS of worden ze nog geproduceerd?)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    125

    Standaard

    O, nog een vraagje: waarom een kwartet en niet twee paar gematched. Kan je ze eigenlijk in een kwartet kopen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Omdat een kwartet 4 bij elkaar gezochte buizen zijn. Bij 2 paren heb je 2 keer 2 bij elkaar gezochte buizen waarbij tussen de 2 paren onderling dan een heleboel verschil kan zitten.
    Je kunt eindbuizen in duetten, kwartetten , sextetten en octetten krijgen. en als je nog hoger wilt gaan kan dat vaak ook nog wel.

    Mullard en Philips zijn inderdaad NOS en daarmee ook duur. Wel het beste qua geluid.
    Ik weet dat er daarnaast ook nog EL84's zijn van JJ en Sovtek maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Bel Dolf Koch eens op en vraag hem wat goed werkt in zijn versterkers...
    Marc

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-02-09 21:03 ]</font>

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    125

    Standaard

    Oke Mathe, bedankt voor je info!! Maar het kan dus wel kloppen dat deze versterker zichzelf biased?? En zou die ook goed kunnen werken met 2 paar gematchde buizen ipv een kwartet??

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Ja hoor, dat kan.
    Het zal altijd werken maar de vraag is hoe goed (of slecht). Hangt enigzins af van het kathodecircuit van de eindbuizen.
    Marc

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    125

    Standaard

    Oke Mathe, bedankt voor je info!! Maar het kan dus wel kloppen dat deze versterker zichzelf biased?? En zou die ook goed kunnen werken met 2 paar gematchde buizen ipv een kwartet??

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top