Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Probleem G snaar (ontstemd)

    Misshien een rare vraag, maar ik heb sinds kort een Ibanez S 470 dxqm. Een fijne gitaar overigens. Ik krijg echter mijn G snaar niet goed getuned. Als ik een A, baree, of noem maar een ander akkoord is de stemming prima, maar zodra ik een akkoord heb met een losse G (bijvoorbeel open C akkooord) dan klinkt hij net wat vals. Stem ik hem dan net iets hoger dan is het goed maar klinkt hij in de andere akkoorden weer net iets te hoog, dus vals. Ik hoop dat de omschrijving van het probleem duidelijk is, maar hoe krijg ik nu die ene snaar goed getuned? En wat kan het probleem zijn. Brug? Ik hoor het graag.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2008
    Locatie
    Maldegem & Brugge (België)
    Berichten
    222

    Standaard

    "Perfect gestemde open snaren maar akkoorden die fout klinken"

    Ik ben maar een beginneling maar dit klinkt als een intonatie probleem. Dit kan je oplossen door de lengte van je snaar aan te passen (aan de brug).

    Wacht voor de zekerheid een meer ervaren persoon zijn reactie af

    • Stem de open snaar met een stembakje
    • Fret de snaar op de 12de fret (niet te hard, net genoeg om geen fretbuzz te krijgen), sla hem aan en kijk op je stembakje
    • Dit zou dezelfde noot moeten zijn als de open snaar maar een octaaf hoger. Als je te hoog zit dan is de brug te dicht en moet je je snaar langer maken (meestal niet te veel). (en ommegekeerd)
    • Begin terug bij de eerste stap

    Doe dit met voldoende gerekte nieuwe snaren.
    Je kan het in de winkel laten doen, of zelf proberen (wat is het ergste dat kan gebeuren?)

    (afgaande van de plaatjes staat er een floyd rose brug op je gitaar, dat kan nog een aardige kleuf worden omdat je de andere snaren uit balans zult brengen)

    verdere info via google
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude over een ingeslikt plectrum Bekijk bericht
    ik vind het pas een rock and roll story als die in je kont was geschoten en we hier foto's van je endeldarm zagen ipv je maag
    Gear:
    ESP-LTD F-50 (Black)
    Vox amPlug Classic Rock
    Roland Cube 20x

  3. #3

    Standaard

    Hee bedankt, ik denk ook dat ik het in die richting moet zoeken. Ik ga zelf wat proberen en anders breng ik hem weg.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Wink

    Dit is een probleem van het instrument dat 'gitaar' heet...... Een gitaar is nooit helemaal zuiver te stemmen en vooral de G-snaar is problematisch. Een gitaar stemmen is altijd een compromis in tegenstelling tot bijvoorbeeld een piano, die wel zuiver te stemmen is.
    Dat komt doordat als je een snaar indrukt tussen de frets de toon een fractie verhoogd wordt. Als je een open C akkoord speelt druk je de G snaar niet in, bij een open A akkoord wel. Dus als de C helemaal zuiver klinkt, zal de A iets vals klinken. Een gitaar wordt getemperd gestemd, zoals dat heet....
    Je moet er dus een beetje tussenin gaan zitten qua stemming......

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Bovenstaande verhaal klopt , maar er is meer. De dikte in de meeste sets is ook niet optimaal voor een G-snaar. Dikker zou moeten , maar is niet prettig spelen. Omwonden vinden de meesten niet prettig spelen.
    De G-snaar is op allerlei vlakken een compromis. Er zijn gecompenseerde frets, topkammen en nog allerlei zaken ontworpen en vermarkt. Gebruik de zoekfunctie maar eens en je schrikt.
    De meest gebruikte optie: Beetje van dit en een beetje van dat. Zo optimaal mogelijk stemmen voor de meest gebruikte speelvorm. Of voor barree`s of voor open accoorden.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Alle theorie terzijde, klik hier voor een handleiding om gitaren af te stellen, op mijn site kun je ook meer informatie vinden over het hoe en waarom.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7

    Standaard Het misterie van de G snaar

    Nou bedankt allemaal voor de uitleg, het is me duidelijk. Toch blijft het raar fenomeen........waarom nu net die G snaar? Maar goed ik heb mijn Ibanez vandaag weg gebracht. Het was toch tijd voor een grote beurt.

  8. #8

    Standaard Intonatie :

    Het verhaal van Zamalan klopt helemaal !!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top