Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 19 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 189
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    2.687

    Standaard Transformatoren grote invloed op sound

    Ik baal er van dat ik even niet meer weet waar ik dit gelezen heb, maar het is waarschijnlijk op een versterker-dokter website geweest.

    Zijn hier mensen die ooit de zgn. kwalitatief lage transformatoren in hun versterkers hebben laten vervangen en hier een groot positief verschil in hebben opgemerkt? (schijnbaar zetten fabrikanten goedkope transformatoren in versterkers op productiekosten te drukken)

    Als ik het me niet verkeerd herinner, zou een transformator zelfs meer invloed hebben op de uiteindelijke sound van een amp dan de eindtrap?


    Graag jullie ervaringen/meningen!

    Gr,

    Ralf
    LTD MH-1000NT > Maxon OD-808 > EVH 5150 Mini > Bogner 2x12 OS

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.726

    Standaard

    Voor wat ik er van weet is de transformator van cruciaal belang. Ook in de microfoontechniek vind je veel transformatoren, al zijn dat miniatuurtjes en ook die zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor het geluid. In een AKG C451 zit ook een heel klein transformatortje en dat is toch echt zo'n penseel microfoontje. Het is een klassieker welke onlangs weer in productie is gegaan, maar niet hetzelfde klinkt als de oude en dan in negatieve zin. Ik vrees dat dit alles heeft te maken met de transformator die er in zit of juist niet, want dat weet ik niet.

    De beroemde Neumann U47 (Beatles) heeft een transformator en een VF14 buis welke beiden niet meer worden gemaakt. De moderne Neumann buizenmicrofoons hebben hetzelfde microfoonkapsel als de U47, een kapsel dat er in 1928 al was, maar de M149 heeft en een ander buis en geen trafo. Het gevolg is een totaal andere klank, niet beter of slechter, maar wel heel anders.

    Transformatoren zijn dus een heel belangrijke factor.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raffel
    Als ik het me niet verkeerd herinner, zou een transformator zelfs meer invloed hebben op de uiteindelijke sound van een amp dan de eindtrap?
    De transformator zit in de eindtrap... Vraag het Chris winsemius, hij raad een bepaald merk aan ter vervanging van bijv. marshalls. Schijnt best wat uit te maken. Maar alles in verhouding he?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    2.687

    Standaard

    en met 'in verhouding' bedoel je dat het verschil eigenlijk mierenneukerig klein is?

    Ik dacht al dat Chris er meer van zou weten. Wil eigenlijk wel eens weten hoe het met de trafo's in Mesa Boogies gesteld staat. Daar zijn ook vervangers voor verkrijgbaar.

    Misschien eens op zoek naar wat trafo-wissel ervaringen gaan op de boogie boards!

    Gr,

    Ralf
    LTD MH-1000NT > Maxon OD-808 > EVH 5150 Mini > Bogner 2x12 OS

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    Chris gebruikt bij mijn weten altijd Mercury Magnetics, een van de duurdere zoniet duurste merken trafo's
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raffel
    en met 'in verhouding' bedoel je dat het verschil eigenlijk mierenneukerig klein is?
    Nou, nee. Met in verhouding bedoel ik dat een Marshall niet als een Soldano gaat klinken. Met de speakerkabel discussie vers in het geheugen zal ik genuanceerd blijven. Maar verschil maakt het. Ben je ontevreden over je huidige amp? Waarover precies? Waarom een trafo change?

  7. #7
    drap
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squier4ever
    Chris gebruikt bij mijn weten altijd Mercury Magnetics, een van de duurdere zoniet duurste merken trafo's
    O.a. Mercury Magnetics. Volgens mij prutst hij met nog wel wat meer merken. Ik heb de uitgangstrafo in mijn versterker ook laten vervangen door een MM trafo bij Chris. En wat hij vertelde klopte precies. In het begin merkte ik nog niet eens zo'n denderend verschil, maar na pak 'm beet een maandje of vier, vijf merk je opeens dat je versterker steeds lekkerder gaat klinken en dat sluit aardig aan op wat Chris me kon vertellen. Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd en je versterker gaat er echt behoorlijk beter door klinken.

  8. #8

    Smile

    Ik overweeg zelf om een nieuwe outputrafo en choke in een fender hrdl te laten zetten...... ik kan je het eindresultaat nog niet meedelen dus nu, maar ik heb wel vertrouwen in zo'n mod, ik denk dat de overall sound er wel op vooruit zal gaan, helemaal icm met de vervanging van de standaard fender speaker...

    Ik was er eigenlijk al helemaal uit om deze mods te gaan laten doen later dit jaar.... tot ik hoorde over de nieuwe CeriaTone Overtone amp / kit......

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raffel

    Misschien eens op zoek naar wat trafo-wissel ervaringen gaan op de boogie boards!
    als er één merk is dat goede trafo's in hun amps stopt is het wel boogie...

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    In het begin merkte ik nog niet eens zo'n denderend verschil, maar na pak 'm beet een maandje of vier, vijf merk je opeens dat je versterker steeds lekkerder gaat klinken en dat sluit aardig aan op wat Chris me kon vertellen.
    VAnwaar de 4-5 maanden wachtttijd op de betere sound? Ik zou bijna gitaarles zeggen, maar doe het niet .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top