Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard binding routen met dremel

    Heeft iemand ervaring met dremel bindings uitfrezen. Zag es ergens op het net, mss hier wel, iemand die met stuk buis of tuinslang een freesgeleider had gemaakt op zijn dremel. vind het niet meer terug.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Persoonlijk vind ik een dremel ongelofelijk prutgereedschap voor het frezen van binding uitsparingen. Ik gebruik daarvoor een Makita kantenfrees. Voor inlegwerk is Dremel weer wel bruikbaar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik gebruik een Makita bovenfrees om bindings te routen maar met gemonteerde geleider op de kopse kant van de body krijg ik geen perfect resultaat.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    er is een bovenfrees hulpstuk en een onderfrees hulpstuk voor de dremel te koop.

    die heb je echt nodig wil je strak freeswerk krijgen.
    maar de grote van de freesbit zelf zal een probleem worden denk ik, of je bedoeling zou een hele fijne binding moeten zijn.

    maar zoals de anderen die reageren.
    beter is een normale bovenfrees en die zijn niet zo duur zo nu en dan bij aldi en lidl

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Ik stond deze herfst voor hetzelfde probleem. Had een haaks geleidingsstuk gekocht voor mijn dremel uit de steward mcdonald lijst. (echter gekocht bij proarte in antwerpen)
    Dit: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Dr...ter_Guide.html

    Probleem: de bolvorm van het achterblad van de gitaar is niet te compenseren met dit. Waardoor er schuin gefreesd wordt. Vooral omdat de bolling niet overal even sterk is. dikwijls trad hierdoor een fout op van zelfs een milimeter wat toch veel is als je over randinleg praat.
    Bijkomend probleem... Wat is de juiste frees? De meeste geven uitrafeling en vooral op de kopse kant. Is dit ook zo bij gebruik van grote freezen?

    Toevallig kwam ik een ervaren bouwer tegen die me zijn snijgereedschap heeft getoond. Een zelf gemaakt haaks uitgevoerd verstelbaar mes waarmee de rand manueel wordt ingesneden op de juiste afstand. Hiermee wordt veelvuldig rond de gitaar gegaan. Zo onstaat langzaam een perfecte haakse snede aan de grens waar de inleg moet komen. Het resterende hout is dan weg te halen met een dremel zonder gevaar voor inscheuren of met een steekbeitel. Een beitel vraagt beheersing maar persoonlijk heb daar meer controle/gevoel mee dan met een frees.

    Ik heb ook een grote (aldi) bovenfrees maar die heb ik niet durven proberen voor zo fijn werk.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch
    Ik stond deze herfst voor hetzelfde probleem. Had een haaks geleidingsstuk gekocht voor mijn dremel uit de steward mcdonald lijst. (echter gekocht bij proarte in antwerpen)
    Dit: http://www.stewmac.com/shop/Tools/Dr...ter_Guide.html

    Probleem: de bolvorm van het achterblad van de gitaar is niet te compenseren met dit. Waardoor er schuin gefreesd wordt. Vooral omdat de bolling niet overal even sterk is. dikwijls trad hierdoor een fout op van zelfs een milimeter wat toch veel is als je over randinleg praat.
    Bijkomend probleem... Wat is de juiste frees? De meeste geven uitrafeling en vooral op de kopse kant. Is dit ook zo bij gebruik van grote freezen?

    Toevallig kwam ik een ervaren bouwer tegen die me zijn snijgereedschap heeft getoond. Een zelf gemaakt haaks uitgevoerd verstelbaar mes waarmee de rand manueel wordt ingesneden op de juiste afstand. Hiermee wordt veelvuldig rond de gitaar gegaan. Zo onstaat langzaam een perfecte haakse snede aan de grens waar de inleg moet komen. Het resterende hout is dan weg te halen met een dremel zonder gevaar voor inscheuren of met een steekbeitel. Een beitel vraagt beheersing maar persoonlijk heb daar meer controle/gevoel mee dan met een frees.

    Ik heb ook een grote (aldi) bovenfrees maar die heb ik niet durven proberen voor zo fijn werk.
    Heb jij toevallig ook zo'n ding nu? Ik ben wel benieuwd. Ik moet de bindingrand uitdiepen omdat ik iets teveel heb weggehaald met het carven. Door de bolling kan ik nu dus niet met de bovenfrees aan de slag.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb
    Heb jij toevallig ook zo'n ding nu? Ik ben wel benieuwd. Ik moet de bindingrand uitdiepen omdat ik iets teveel heb weggehaald met het carven. Door de bolling kan ik nu dus niet met de bovenfrees aan de slag.

    Ik heb zo'n ding ja; De andere bouwer zijn apparaat was in hout gemaakt. Ik heb er foto's van genomen en mijn vader (die, lucky me, een gereedschapsmaker op rust is) heeft me op een paar uurtjes een aluminium versie in elkaar geknutseld.
    Doch het originele houten gereedschap zou volgens die bouwer op een uur of vier zelf te maken moeten zijn. (Hij had het ook zelf gemaakt).
    Het aluminium heeft als nadeel dat dat kleur afgeeft op het hout als je wat kracht zet. Maar dat zou op te lossen kunnen zijn door het aluminium te vernissen of zo.

    Ik zou je graag foto's posten maar dat lukt denk ik de eerste dagen niet. Ik heb het privé te druk, waardoor helaas ook mijn bouwproject stil ligt.

    Als ik een gaatje zie zal ik ze posten.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Haast je niet, ik ga zelf ook eens denken hoe ik zoiets kan maken. Ik kan de bestaande rand van de binding als geleider gebruiken. Ik denk dat ik er wel uitkom. Soms heb je even een ingeving nodig.

    Wat betreft de dremel. Ik gebruik m niet echt om te fresen. Wel om dingen bij te werken. Ik vind het daar wel een handig gereedschap voor. Ik heb geen ervaring met dat frees opzetstuk maar het lijkt me dat dat voor klein freeswerk wel handig kan zijn (inleg ed)

    Voor de binding kanalen is een gewone frees beter. Om mee te beginnen zijn die Aldi fresen goed genoeg.

  9. #9

    Standaard

    Zoek maar eens op purfling cutter of gramil (zo heten die dingen, zijn niet heel anders dan een gewone 'marking gague', trouwens). Krijg je waarschijnlijk wat plaatjes van zelfgemaakte exemplaren. Baptist verkoopt die dingen ook gewoon, dacht ik me te herrineren.

  10. #10
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard





    Deze bedoel je?



    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top