Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    5 januari 2008
    Locatie
    blerick
    Berichten
    71

    Standaard hoe onderhouden jullie je gitaren?

    Ik vroeg me af hoe jullie allemaal je gitaren onderhouden.
    Bedoel vooral de kast.....wat gebruik je en hoe gebruik je het.
    Gebruik je de conventionele spullen uit de muziekzaak of gebruik je iets huishoudelijks (je zou de eerste niet zijn) of iets zelf gemaakts?

    greetz

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 januari 2007
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    1.080

    Standaard

    Gewoon dat spul uit de muziekzaak,Ik neem geen risico,s door er huishoudmiddeltjes op te smeren,ik heb zo,n busje polish en fastfret(da,s fijn spul)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Dit kan heel lang worden, maar hoeft niet.
    Goede vraag trouwens, en op dit forum is daarover al heel wat geschreven.
    Google even op guitar care, guitar maintenance, en je raakt al een heel eind; frets.com schrijft daarover ook heel wat.
    En: onderhoud is méér dan de poetsbeurt na elke keer spelen; het is ook: hoe bewaar ik ze, bescherm ik ze tegen temperatuur- en vochtigheidswisselingen. Maar dat vind je ook op dit forum, en sites van grote merken (Taylor, Martin, ...)
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Vught
    Berichten
    2.339

    Standaard

    Gibson Guitar Polisher en Gibson Fretboard Conditioner

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    na het spelen de snaren goed afnemen en daarna fast-fret (meestal).
    Om de maand even helemaal schoonmaken met guitar polish.
    Rock on amigos!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Voor de akoestische gitaren:



    DENK 'S WINTERS OM DE DROOGTE!!!!!!




    Zow





    Ik ben er nog steeds niet overheen......
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  7. #7

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 mei 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    295

    Standaard

    Heb ook nog nooit iets zelf gedaan anders dan met een droge doek poetsen (ik koop gewoon steeds een nieuwe.)
    Ik heb wel een busje olie voor het fretboard in huis. Dat was om boven het bestelbedrag voor gratis verzending uit komen.
    hans

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pais
    Voor de akoestische gitaren:



    DENK 'S WINTERS OM DE DROOGTE!!!!!!


    Zow

    Ik ben er nog steeds niet overheen......
    Daar ga je weer met je nachtmerries.... *taptaptap**klopje op schouder*
    Gelukkig heb je geen winterhanden om in de winter buiten te spelen in de regen.
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Nu ontopic again:
    na elke speelbeurt zachte katoenen doek overheen, ook onder de snaren op fretbord.
    Eenmaal per jaar heel licht bevochtigd doek erover en onmiddellijk drogen, geen producten! Met schellak of nitrocellulose finish zijn de poppen anders aan het dansen...
    Als de snaren er dan af zijn: nek met citroenboomolie behandelen: drupje op doekje, openwrijven, laten opzuigen en goed afwrijven.
    Bij die gelegenheid kijk ik ook nog even rond in de kast om na te kijken af alles nog goed vast zit.
    Oudere stemmechanieken: tandenstokertje met drupje machineolie bijhalen, even smeren, goed afkuisen (andes koekt vuil er weer aan).
    Kam en brug nakijken; kam: zijn de snaren niet teveel in het been gesleten? Anders bijpolieren.

    Dat voor echt "onderhoud", maar:
    ook de amneir van bewaren is onderhoud = voorzorg om de gitaar goed te bewaren: altijd in koffer, nooit in de zon, nooit in wagenkoffer laten zitten, kortom liever voorkomen dan genezen.
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top