Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 16 EersteEerste ... 6141516
Weergegeven resultaten: 151 t/m 159 van 159

Discussie: zelfbouw-BLUNDERS

  1. #151
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2010
    Locatie
    Markelo, Overijssel
    Berichten
    283

    Standaard

    niet goed gekeken en het pup gat half onder de brug gefreesd.... er MOET een lijntje dwars door de mal hebben gestaan maar ik heb gewoon niet goed gekeken (DOM,DOM,DOM) nouw ja het is al weer gevuld met een blokje hout (nu nog het overgebleven lijntje opvullen

  2. #152
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 januari 2008
    Locatie
    woerden
    Berichten
    441

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het gaat altijd hard met die machines; nooit de concentratie verliezen!

    Je hebt het toch nog netjes weten te krijgen, Daniel, en uiteindelijk zal het wel helemaal niet opvallen.

    Maar doe me één plezier: heb het over frees, alsjeblieft; het meervoud is frezen, net als het werkwoord.
    bedankt voor het compliment!
    na dat ie vastsloeg stond ik echt te vrezen hoor haha.
    je hebt gelijk, stom dat ik het niet gelezen heb maar aan de andere kant....iedereen begrijpt toch wat ik bedoel haha.

    gr daniel

  3. #153
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard fout met spuiten

    QUOTE]

    Enige tijd geleden begonnen met spuiten van een lindenhouten body.Had mooie oranje gele kleur spuitbussen staan.Bij het spuiten vond ik het er nogal dun uitzien,maarja 2 spuitbussen moet kunnen.Uiteindelijk was het meer oplosmiddel dan kleurstof.Geen nood...ik had nog een spuitbus met een mooie gele kleur staan.Dacht ook dat het spul op acrylbasis was (klotekleine letterjes) en na de 1 ste laag was er niks aan de hand.Bij het spuiten van de 2de en laatste laag leek het wel een afbijtmiddel.....

    Tja...body kaal gemaakt en opnieuw in de primer.2 nieuwe spuitbussen gekocht in een donkerblauwe kleur.Gaat prima...tot ik de laatste laag,een blanke lak er op wil zetten.....nadat ik klaar was bleek het geen blanke lak te zijn maar een blanke kunststof hechtmiddel....net die verkeerde bus tussen 3 met blanke lak gepakt....

    Erst maar eens kalm worden daarna gaan we die laatste laag er afschuren en opnieuw beginnen.....soms zit het niet mee....
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  4. #154
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.354

    Standaard

    Zou je niet eens langs de opticien gaan.Het zou zo maar eens kunnen,dat dan die kleine letters eeneens weer leesbaar worden.

  5. #155
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Zou je niet eens langs de opticien gaan.Het zou zo maar eens kunnen,dat dan die kleine letters eeneens weer leesbaar worden.
    moi..nog geen jaar geleden de periodieke keuring gehad..en ook de ogentest...zijn nog uitstekend....Denk dat ik ze maar eens beter moet gebruiken...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  6. #156
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik was bezig met een mandoline, en was met de hals een heel eind op weg. Het enige wat er eigenlijk nog aan moest gebeuren, was het uitgraven van het kanaal voor de truss rod.
    Nou weet ik dat een bovenfrees nogal een voortvarend apparaat kan zijn, en dat je erg goed moet nadenken voor je daar iets mee gaat doen. Ik was dus best een tijdje bezig om de hele boel in te klemmen, geleiderail er op, stopblokje aan het eind, en zorgen dat de hele boel niet tijdens het frezen op de grond lazert.
    Uiteindelijk zag het geheel er redelijk solide uit, en kon ik aan de slag. Rustig aan, klein geultje graven, steeds een millimetertje dieper tot de hele truss rod er in valt. Ging goed, op zich.

    Maar toen ik alles weer los had gehaald, bleek dat het nog niet helemaal goed was. Het uiteinde van de truss rod stak nog een eindje boven de kop uit, de stelschroef prikte door het bovenvlak van de kop heen. Verder naar achteren kon hij niet, dus had ik bedacht dat de truss rod maar een beetje scheef in de hals moest komen te liggen. Net iets dieper bij de kop.
    Op zo'n moment valt het niet mee om de hele boel weer in de steigers te krijgen, zodat de frees weer netjes in de zojuist gemaakte geul heen en weer kan schuiven, maar ook dat is me gelukt. Een extra blokje bij de hiel er tussen, zodat het spul een beetje schuin staat, en dan weer verder. Steeds een millimetertje.

    Op een gegeven moment was ik er bijna. Hij viel nog nét niet diep genoeg. Nou, vooruit nog één millimetertje dan. Verdikke, nog steeds niet! Nou, nóg eentje dan! Als je dat een paar keer ziet gebeuren, moet je toch eens argwaan gaan krijgen. Ik niet. Ik ga gewoon door. En als eindresultaat krijg je dan dit:



    Het probleem was dus, dat de stelschroef van de truss rod net iets dikker was dan de rest, zodat die knop niet in de geul wilde vallen. De diepte had ik al lang bereikt!
    Het moge duidelijk zijn dat deze constatering gepaard ging met de nodige krachttermen

    Maar goed, daar schieten we verder niet veel mee op, en ik heb geleerd dat een heleboel missers nog best netjes te herstellen zijn. Dus, laten wij het maar proberen. Laat het los...

    Een klein blokje esdoorn op de juiste breedte gemaakt, en van binnenuit in de geul geplakt. De rest van de geul moet ook nog opgevuld, maar dat doe ik een volgende keer wel. Voor nu wilde ik even zien of ik de buitenkant nog een beetje acceptabel kon krijgen, zodat ik vannacht toch enigszins met een gerust hart kan slapen.
    Na een half uurtje heb ik het er maar op gewaagd, en een schuurpapiertje langs de buitenkant gehaald, met dit als resultaat:



    Als je het weet, dan zie je het. Ik had nog iets beter moeten nadenken over de richting van het blokje, want nu zit er een kleine zigzag in de vlam, maar als dat alles is... En ik denk dat ik hem toch ook nog iets van een kleurtje ga geven, wat donkerder, en dan hoop ik dat het helemaal niet meer opvalt.

    Maar goed, zo gaat dat bouwen er allemaal niet sneller op...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #157

    Standaard

    Pfoe, dat is niet te zuinig. Aiaiai.

    Even dacht ik nog: dan ben je meteen van die bloem af
    Maar je hebt het zo te zien heel netjes gerepareerd.

    Alleen vraag ik me het volgende af: uit de aard van de zaak drukt een halspen in het midden van de hals naar voor en bij de hiel en de kop naar achter (tenzij je een bolling in de hals compenseert); gaat dat sterk genoeg zijn?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #158
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    behoorlijke fuck up is dat idd, rot voor je. ik meen je te hebben horen vloeken tot hier

    goeie reparatie wel. Ik denk wel dat dat gaat houden. Denk niet dat een trussrod van mandoline zoveel spanning krijgt. is toch dun kort halsje, niet?

    ik heb wel es hetzelfde principe meegemaakt maar dan met topkam, ik geef toe, een pak minder erg snaar wilde maar niet zakken, dieper vijlen enz en dan merken dat de sleuf net niet breed genoeg is... maar ondertussen wel te diep.

    Het zijn gelukkig dingen die je maar één keer overkomen...

  9. #159

    Standaard

    Weer eens wat anders, Woml...

    Alle gekheid op een stokje: ik ga liever eerst met de constructie en/of grove vorm aan de slag vooraleer aan afwerking te gaan denken, een regel die geldt bij tekenen en schetsen, maar ook bij meubelen, of bij een gitaarhals.. Het uitfrezen van een truss-rod kanaal gaat dan ook, mijn inziens, stukken makkelijker wanneer de hals nog gewoon een rechte plank is. Meer houvast/makkelijker op te spannen, meer draagvlak voor de bovenfrees of kaliber, enz. Bovendien neem je gewoon een andere plank wanneer het eens goed fout gaat..

    Succes verder!



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top