Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 16 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 159

Discussie: zelfbouw-BLUNDERS

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Angry zelfbouw-BLUNDERS

    Hallo bouwers en liefhebbers,

    het leek mij wel leuk om een draadje te hebben waar iedereen zijn grote (en kleine) zelfbouw-blunders kan posten. Ik zal gelijk maar even van start gaan. Ben nu mijn eerste gitaar aan t bouwen, soort double cutaway les paul modelletje maar dan toch een beetje anders. Mahonie body, met een lp-style brug van wilkinson. Prima, gaatjes geboord voor de studjes, 10.5 mm diameter, ribbeltjes meegeteld 12 mm. Dus ik boor een gaatje van 10.5 mm, en begin de stud er in de rammen.

    Natuurlijk is dat mahoniehout veel en veel te hard hier voor, dus het gaat vrij moeilijk. Maar met een plankje erop en een hamer lukt het wel redelijk. Jippie, de stud zit er in... en nu moet hij er eigenlijk ook wel weer uit kunnen. En DAT ging dus niet meer!

    Eerst maar een beroep gedaan op het welbekende hefboomeffect. Dikke platkop schroevendraaier onder het randje, latje onder de schroevendraaiersteel... KRAK, niet de schroevendraaier, MAAR DIT:

    Daar gaat mn stud gvd. Ik pissig natuurlijk, nou moest dat kreng er sowieso uit. Poging 2: Boutje met hetzelfde schroefdraad erin, en daar dan mee 'hefbomen' (Ik had inmiddels een beroep gedaan op het koevoet)...

    No way. Dat ding zat MUUR en MUURvast. Geen enkele beweging, ook niet een beetje. Ik werd er eigenlijk vrij moedeloos van, en kwaad bovendien. Toen landde er een slim duiveltje op mijn schouder. De stud was toch al kapot... dus...

    ... kon ik m net zo goed helemaal naar de klote boren ^^


    Het restje stud wat nog overbleef was vrij makkelijk er uit te vissen met een tang Wat hebben we geleerd? Niet fucken met mahoniehout...

    ... even een nieuw setje studs bestellen bij guitarsupplies dan maar..
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoenB
    Niet fucken met mahoniehout...
    haha
    liefst niet nee

    succes nog met de rest van je project

    greetings

    Humbucker

  3. #3

    Standaard

    leuk topic. Er is geen beter vermaak dan leedvermaak.
    Dreadmember

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Beter een kapotte stud dan een kapotte hand ...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Music

    met het boren van de gaatjes t.b.v. de snaardoorvoer ( stringthrough ) in de body, kwam ik erachter dat de body niet onder de beschikbare kolomboor paste. dus dan maar uit de hand proberen. dit ging redelijk goed tot de laatste; het boortje brak af halverwege het boren. geprobeerd het boortje er weer uit te trekken met een nijptang maar helaas, te weinig materiaal om aan te trekken. dus: aan de achterkant een gaatje boren en het ding eruit tikken.
    maar: probeer maar eens uit te meten waar precies het gat moet komen aan de achterkant om aan de voorkant goed uit te komen; in mijn geval zat ik er zo'n 1,5 mm naast m.a.g. dat het laatste snaaropdeplaatshouddingetje aan de achterkant niet in een rechte lijn ligt t.o.v. de rest. ziet niet echt mooi uit.
    is dit dan een blunder? wel als je beschouwt dat je bij de rest van de bouw zeer voorzichtig te werk bent gegaan om dit soort dingen te voorkomen. en zeker als je goedkope boortjes gebruikt. goedkoop is duurkoop.
    http://www.mijnalbum.nl/Foto-B4VHGWPQ.jpg
    hier misschien een beetje te zien; ik heb het geheel gecamoufleerd met een afdekplaatje.

    groeten Pasqual.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    als iedereen zijn ego even op stal zet, zal dit een hele lange thread worden, denk ik

    Ik zal alleszins aantal blunders gaan posten, ter lering en ter leedvermaak.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ik had een zelfgebouwde les paul mooi wit geverfd,later wilde ik de natural kleur weer .Dus de witte verf moest eraf geschuurd.Voordat je witte verf van de mahonie afhebt ben je al een milimeter verder en dan nog zitten er allemaal witte punten en streepjes in. Later hoorde ik dat je gewoon ammoniac moet gebruiken. Dit heb ik ook gedaan met als gevolg dat toen ik de gitaar opnieuw had gelakt en weer helemaal klaar had , na verloop van tijd de lijm losliet van de pallissander toets en de mahonie hals .De toets krulde als het ware op vanaf de body. Ik denk dat overmatig gebruik van ammoniac ook de lijm heeft aangetast.blunders eh ... ja ik denk van wel

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ik heb ooit de fout gemaakt van het verkeerd neerleggen van de tuners o pm'n headstock. nu zitten ze helaas wat scheef. wel aan beide kanten van 't headstock even schreef

    Ook een keer de mal verkeerd neergelegd en afgetekend, en nu is een headstock niet echt symmetrisch, maar ach, je ziet 't niet als je 't niet weet

    andere blooper: studgaten te ruim! (niet mijn fout trouwens ). stukje fineer in 't gat gedaan (aan 3 kanten, klem je de stud lekker stevig, en in 't midden!) stud erin geramd, en 't zit.

    Geen grote fouten gelukkig

    Trouwens, mahonie is niet zo hard hoor. esdoorn is veel en veel harder.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    gevaarlijke blunder, freesbit wat verder uitgestoken in mijn frees om dieper te kunnen gaan bij uitfrezen kamer: bitje schiet los, per geluk recht door de body: per geluk zeg ik want moet er niet aan denken alshet andere richting was uitgeschoten. Het gat is trouwens hersteld en vermits hij dekkend gelakt werd, zag je uiteindelijk niks van.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    en nog hele stomme flater:

    bij het boren van het truss rod gat aan de headstock: had geen lange boor, toch maar doorgedaan totdat ik te laat merkte dat ik tijdens het boren met de boorkop een gat van 5mm in bovenkant van headstock had geschroeid. Per geluk had ik hem nog niet op dikte gemaakt aan de achterkant. Dus de hele headstock ligt nu stuk lager als standaard bij tele of strat. Op zich niet erg want daardoor het ik geen stringtrees nodig, maar beetje jammer van het zicht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top