Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard levensbelangrijke vragen!

    hallooo,
    ben net twee weken bezig met gitaar spelen en heb een aantal vragen:
    - heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Boss TU-80 stembakje? ik zou vooral willen weten op hoeveel Hz ik hem moet instellen.
    -ik heb een aria pro 2 SL series gitaar kunnen lenen van een kennis en heb onlangs een roland cube 15x gekocht samen met een KLOTZ kabel (3meter).
    Mijn vraag hierover was hoe het zou kunnen komen dat ik nu en dan een zwaar krakend geluid hoor door mijn versterker. mijn eerste idee was door de ouderdom van de gitaar die er mij al zeker tien jaar oud uit ziet. kan dit en wat zou anders de reden kunnen zijn?
    - iemand tips omtrent de roland cube 15x (instellingen voor een black sabbath achtig geluid vermits ik iron man aan het leren ben of andere nuttige tips. knoppen: bass, middle, treble, gain, overdrive, distortion, metal, metal stack, de laatste vier zijn gewoon 4 distortion levels.
    - goede beginners sites of filmpjes (eventueel ook boeken of Dvd's), www.justinguitar.com en vguitarlessons ken ik al.
    - hoe speel je nu eigenlijk powerchords (twee of drie snaren) omdat bovernstaande sites beide iets anders zeggen
    -suggesties voor relatief makkelijke rock of metal liedjes of enkel korte riffs om te leren.
    alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killerman36
    hallooo,

    Mijn vraag hierover was hoe het zou kunnen komen dat ik nu en dan een zwaar krakend geluid hoor door mijn versterker. mijn eerste idee was door de ouderdom van de gitaar die er mij al zeker tien jaar oud uit ziet. kan dit en wat zou anders de reden kunnen zijn?
    Is je versterker ingestoken in een geaard circuit? Wsl is dit de reden. Ouderdom van de gitaar speelt niet zo'n grote rol. Het zijn vooral de pick-ups die de zuiverheid van de klank bepalen.
    hoe speel je nu eigenlijk powerchords (twee of drie snaren) omdat bovernstaande sites beide iets anders zeggen.
    persoonlijk speel ik ze altijd op 3 snaren (1-3-3), heeft een voller geluid vind ik. Maar je kan ze ook op 2 snaren spelen (1-3). Tis gelijk je zelf wilt.
    suggesties voor relatief makkelijke rock of metal liedjes of enkel korte riffs om te leren.
    The White Stripes - 7 nation army
    Nirvana - Poly
    Nirvana - Smells like teen spirit
    enz

    greetings

    Humbucker

  3. #3

    Standaard

    - heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Boss TU-80 stembakje? ik zou vooral willen weten op hoeveel Hz ik hem moet instellen.
    440 Hertz

    -ik heb een aria pro 2 SL series gitaar kunnen lenen van een kennis en heb onlangs een roland cube 15x gekocht samen met een KLOTZ kabel (3meter).
    Mijn vraag hierover was hoe het zou kunnen komen dat ik nu en dan een zwaar krakend geluid hoor door mijn versterker. mijn eerste idee was door de ouderdom van de gitaar die er mij al zeker tien jaar oud uit ziet. kan dit en wat zou anders de reden kunnen zijn?

    Kan vanalles zijn. Probeer eens een andere kabel.

    - iemand tips omtrent de roland cube 15x (instellingen voor een black sabbath achtig geluid vermits ik iron man aan het leren ben of andere nuttige tips. knoppen: bass, middle, treble, gain, overdrive, distortion, metal, metal stack, de laatste vier zijn gewoon 4 distortion levels.

    Gewoon proberen. Begin met alles op 12 uur.

    - goede beginners sites of filmpjes (eventueel ook boeken of Dvd's), www.justinguitar.com en vguitarlessons ken ik al.
    - hoe speel je nu eigenlijk powerchords (twee of drie snaren) omdat bovernstaande sites beide iets anders zeggen

    Kan allebei. Ik speel ze op 3 snaren, maar moet je zelf kijken wat het vetst klinkt. Meestal worden ze op 3 snaren gespeeld.

    -suggesties voor relatief makkelijke rock of metal liedjes of enkel korte riffs om te leren.
    Dreadmember

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    - hoe speel je nu eigenlijk powerchords (twee of drie snaren) omdat bovernstaande sites beide iets anders zeggen

    Het idee van een powerchord is dat je de grondtoon en een kwint speelt. Waar en hoe je die pakt, maakt niet uit. In het geval van bv E -> 022xxx speel je ook een octaaf van E. Maar dit bijvoorbeeld is ook een powerchord in E, maar dan op 6 snaren -> 079900
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  5. #5

    Standaard

    wat bedoel je met een geaard circuit?
    en met de ouderdom bedoel ik eigenlijk de roestvlekken in en rond de output van de gitaar. ook zit de kabel er vrij losjes in. ik heb al geprobeerd om een klein beke plakband rond de plug te doen en dit helpt dan ook een tijdje maar daarna komt het gekraak gwn terug. mss een aantal doe-het-zelf tips om het versterker probleem te verhelpen?
    merci!

  6. #6

    Music

    Dat gekraak kan er ook door komen doordatde de plug van de kabel niet goed tegen het ijzertje in je Plug van je gitaar zit.
    Moet je hem eventjes openschroeven en het ijzertje een beetje naar binnen buigen.
    Shut Up 'N Play Yer Guitar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman
    Erg goede gitarist inderdaad, als het goed is heb ik die gitarist nog wel ergens liggen..ik zal vanavond wel even zoeken.

  7. #7

    Standaard

    alvast bedankt voor de reacties maar nu heb ik net nog een probleem ontdekt.
    hoe moet ik een koptelefoon aansluiten op mijn versterker, een gewone koptelefoon plug is veel te klein en volgens de handleiding heb je een mono1/4" phone plug nodig. wat is dit en moet ik nu een speciale koptelefoon kopen of bestaan er kabels die van zoon plug naar een normale koptelfoon plug kunnen? (de koptelfoon ingang is ook een recordig out)

  8. #8

    Standaard

    Waarschijnlijk zit er een mini-jack plug aan je koptelefoon, je kunt inderdaad een nieuwe koptelefoon kopen, maar je hebt ook verloop plugs van mini-jack naar een gewone jack.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killerman36
    wat bedoel je met een geaard circuit?
    dat je je versterker in moet steken in een stopcontact met aarding.
    Maar wsl ligt het gewoon aan je kabel. dus naar de gitaarwinkel en n nieuwe kabel halen...

    greetings

    Humbucker

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2008
    Locatie
    Maldegem & Brugge (België)
    Berichten
    222

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killerman36
    - heeft er iemand ervaring met het gebruik van een Boss TU-80 stembakje? ik zou vooral willen weten op hoeveel Hz ik hem moet instellen.
    Normaalgezien 440Hz. Op mijn bakje (ander merk) kan ik dat ook veranderen (niet erg veel) maar standaard staat dat op 440. Ik dacht dat dat de frequentie van de E snaar is?

    - iemand tips omtrent de roland cube 15x (instellingen voor een black sabbath achtig geluid vermits ik iron man aan het leren ben of andere nuttige tips. knoppen: bass, middle, treble, gain, overdrive, distortion, metal, metal stack, de laatste vier zijn gewoon 4 distortion levels.
    Ik heb een Cube 20x en kan hier ook nog niet zo goed mee werken maar iemand wees mij op de duitse site van roland. Daar kun je sheets downloaden met instellingen.
    voor de cube 15x: http://www.rolandmusik.de/ftp/pub/do...H-Cube-15X.pdf
    Meestal stel ik een van die presets in en foefel daarna wat met de knopjes om een beetje bekend te raken met het geluidsverschil.

    - goede beginners sites of filmpjes (eventueel ook boeken of Dvd's), www.justinguitar.com en vguitarlessons ken ik al.
    De jouwe en www.akkoord.be. (en ik heb ook Gitaar voor Dummies XD )

    - hoe speel je nu eigenlijk powerchords (twee of drie snaren) omdat bovernstaande sites beide iets anders zeggen
    Zoals hierboven:
    Lage E eerste fret, A derde fret, D derde fret. en dan horizontaal of vertikaal verschuiven.
    Het verschil kan hem zitten in de stemming van de gitaar. Door de lage E lager te stemmen kan je alle snaren op 1 fret indrukken.
    Ik raad je aan om eens te kijken naar het justinguitar filmpje te kijken waar hij Basketcase van Greenday uitlegd. daar doet hij powerchords perfect uit de doeken.

    -suggesties voor relatief makkelijke rock of metal liedjes of enkel korte riffs om te leren.
    Ongeveer alles van The Black Album van Metallica, ongeveer alles van Black Sabbath (paranoid bijvoorbeeld)

    alvast bedankt
    Tis nikske,

    Mind you ik speel ook nog maar een week of 2.

    *Edit* voor je koptelefoon heb je dit nodig:

    http://www.okaphone.nl/product/images/caa29.jpg

    ik heb ongeveer 1,5 euro ervoor betaalt bij de locale electronica boer.

    (er komt mono geluid uit je versterker maar als je zo'n dikke stereo verloop stekker gebruikt komt het geluid langs beide oren)
    Laatst gewijzigd door Zamalan; 28 januari 2008 om 09:28
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dude over een ingeslikt plectrum Bekijk bericht
    ik vind het pas een rock and roll story als die in je kont was geschoten en we hier foto's van je endeldarm zagen ipv je maag
    Gear:
    ESP-LTD F-50 (Black)
    Vox amPlug Classic Rock
    Roland Cube 20x

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top