Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Hoe kies je snaren?

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    5 januari 2008
    Locatie
    blerick
    Berichten
    71

    Standaard Hoe kies je snaren?

    gitaar: blueridge BR 163.
    snaren: addario EXP lights.

    en wil ik nieuwe snaren erop, hoe kies ik dan wat er het beste bij past, ik ken alleen martin SP extra lights bronze en vind het geluid maar zozo maar ok die zitten dan op de seagull s6 en niet op de blueridge.

    als ik hou van warm en complex/ vol geluid, waar moet ik dan naar kijken.
    ik heb goeie dingen gelezen over elixir PB voor dit gitaartype.
    maar eens horen wat jullie vinden.

    greetz
    berti

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Snaren is een persoonlijke kwestie en eerlijk gezegd vind ik het verschil per snaar helemaal niet zo groot (nylon snaren, bij stalen snaren weet ik het niet)
    Je hebt er niets aan wanneer nu iedereen zn favoriete merk gaat opnoemen. Als je vaak genoeg je snaren verwisselt (ik doe dat iedere maand) en je neemt iedere keer een ander merk, dan kom je er vanzelf achter of je een voorkeur hebt.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2006
    Locatie
    oudkarspel
    Berichten
    140

    Standaard

    In de winkel krijg je ook goed advies over het algemeen.
    Ik heb (nylon) Fenders gehad, dat vond ik 3x niks.
    Daarna heb ik d'Addarios geprobeerd. Die bevielen goed.
    Nu heb ik Savarez op advies van de muziekwinkel.
    Ze zijn echt super. Maar ook 2x zo duur.(Nylon.)
    Die ga ik nu online bestellen en dat scheelt weer ietsje in prijs.
    Op mijn blueridge(br 143 staal dus) ) heb ik Martin...die bevallen goed,
    over de elixers hoor ik ook goeie verhalen. Het is heel persoonlijk.
    Gewoon uitproberen..Succes!!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.448

    Standaard

    Dit is inderdaad gewoon een kwestie van uitproberen, koop gewoon een paar pakjes van verschillende merken en als je snaren af zijn gooi je er een ander merk op. Kom je er vanzelf achter wat je aanspreekt en wat niet.
    Gezocht: Zoom FP01 exp./volume-pedaal, EHX Pitch Fork

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    5 januari 2008
    Locatie
    blerick
    Berichten
    71

    Standaard

    oke als het zo simpel is...............vroeger was ik erg merkvast voordat ik stopte met spelen, had toen savarez staal erop zitten als ik me goed herinner.
    dus nooit andere gepakt ....

    tegenwoordig is er zoveel dat je makkelijk de weg kwijtraakt.
    goed ik zal eens wat uitproberen dan, heb wel wat met fosfor brons ipv gewoon dus ga ik daar maar weer voor om mee te beginnen, merk zien we dan wel.
    op een ander forum waren ze juist wel wild over elixirs PB op een BR 163....
    time will learn...

    greetz
    berti

  6. #6

    Standaard

    Er zijn snaren in verschillende legeringen verkrijgbaar, wat handig kan zijn als je een nickelallergie hebt of ontwikkelt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Als je naar Elixirs kijkt moet je weten dat er verschil zit tussen de normale versie en de phosphor bronze.
    Phosphor wordt aan de legering toegevoegd om de snaar harder te maken. Dat werkt hoge tonen in de hand. Als je een gitaar hebt met zachtere houtsoorten , zoals maple , dan voegt deze legering iets briljants toe.
    Heb je een gitaar met veel hardhoutsoorten dan kan het al snel als schel worden ervaren.
    Door met dikte te spelen kun je ook nog wat toon varieren. Een dikkere set , .012 of .013 zal iets meer toon trekken uit je instrument dan bv een .011. Als je veel speelt merk je het verschil al snel niet meer. Als je de acoustische als aanvulling gebruikt tijdens een optreden dan kan een dikke set snel als te zwaar worden ervaren.
    Hoop dat je er iets aan hebt.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    5 januari 2008
    Locatie
    blerick
    Berichten
    71

    Standaard

    hee daar heb ik wat aan, bedankt eko!
    als ik het dus goed begrijp, zou ik eigenlijk op een rozenhouten gitaar met sitka top geen elixirs met phosphor bronze moeten gebruiken omdat het dan te schel zou kunnen zijn en dat het juist weer beter zou werken als het een mahonie met sitka top is? (voor mij valt mahonie niet onder de hardhout of heb ik het nou mis.)
    maar wat dan wel.

    dit is precies het soort info waar ik naar op zoek was, wat voor snaren op wat voor houtsoorten / gitaarmodel.
    zijn er geen richtlijnen? (op de site van martin is zat info maar dat zou wel erg gegeneraliseerd zijn als je dat voor ALLE gitaren liet opgaan)


    greetz
    berti

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Het is gewoon wat uitproberen, en dan krijg je zelf een favoriet. Let ook op de verschillende spanningen/tensions bij nylonsnarige! Zelf gebruik ik voor al mijn gitaren (nylon, staal, electrisch) D'Addario. Op de nylonsnarige af en toe ook Savarez of Hannabach.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Mahonie is ook gewoon hardhout. Ik zal een voorbeeld doen:

    Ik heb een ColeClark. Dat is een Australische gitaar die uit lokale , goed beheerde , houtsoorten wordt gebouwd. Het meeste laat zich omschrijven als inheemse varianten op sparrehout ( spruce)of maple ( esdoorn). Alleen de hals is van een hardere soort. Deze gitaar komt werkelijk tot leven met Elixir PB.

    De 2e gitaar is een Fender D65. Een Martinkopie uit begin jaren `70. Sprucetop maar met een Rosewood achterkant en zijkanten. Deze klinkt veel te schel met Elixir PB. Met de normale snaren van Elixir klinkt hij goed gabalanceerd.

    Meestal is een gitaar standaard vanaf de fabriek gelevedrd met snaren die hem het beste doen uitkomen. Een winkel zou dat moeten weten. Even vragen bij een dealer doet wonderen. Anders even een mail naar de fabrikant.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top