Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
    Dat kan, ik ken een basgitarist uit Zoetermeer die dat gedaan heeft.

    Maar, dan moet je wel fokking goed zijn! Dus je moet alles wat je normaal gesproken op het conservatorium leert, zelfstandig onder de knie hebben gekregen.

    Volgens mij moet je dan ook eerst een soort van 'toelatingsexamen' doen om hen ervan te overtuigen dat je goed genoeg bent. Maar je kunt het beste zelf even hierover contact opnemen met een conservatorium.
    Hmm, jammer dat mijn theorie kennis enorrmmm zuigt. Anders had ik dit ook wel willen doen (gewoon om te kijken of 't zou lukken :P)
    www.icaros.nl

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    gewoon alsnog toelating doen! mijn theorie zoog ook van tevoren (nu nog steeds niet mn sterkste kant), en dit werd ook opgemerkt bij de auditie! maar ze kijken alleen naar wat je in je hebt, niet naar wat je al kan! als ze het idee krijgen dat ze je het kunnen leren dan wordt je aangenomen (en dit idee hebben ze redelijk snel, als je wat ervaring hebt!) kwestie van vooral zoveel mogelijk laten horen en arrogant kijken!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 december 2005
    Locatie
    Losser
    Berichten
    7.421

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skabouter
    gewoon alsnog toelating doen! mijn theorie zoog ook van tevoren (nu nog steeds niet mn sterkste kant), en dit werd ook opgemerkt bij de auditie! maar ze kijken alleen naar wat je in je hebt, niet naar wat je al kan! als ze het idee krijgen dat ze je het kunnen leren dan wordt je aangenomen (en dit idee hebben ze redelijk snel, als je wat ervaring hebt!) kwestie van vooral zoveel mogelijk laten horen en arrogant kijken!
    Nou heb je over de toelating tot het conservatorium, niet het diploma zelf toch?

    Ik wilde vroeger ook altijd conservatorium doen. Was behoorlijk goed op de klassieke gitaar, bij het Princes Christina Concours had ik weliswaar niet gewonnen, maar mijn kleurenfoto nam de helft van de tweede pagina van de krant in (en ik was het enige wat ze in de krant over het conrours bespraken... ), en later kreeg ik nog een interview op de radio. Ik snapte er geen hol van, ik had immers niet gewonnen. Maar Louis Ignatius Gall was toen bij de jury, en hij bood mij een les aan, hij zag blijkbaar wat in mij. Ik als puber helemaal in de zevende hemel, maar toen hij mij wat meer over het conservatorium vertelde was ik wat teleurgesteld...

    Ik wilde niet nog meer theorie, ik wilde geen nummers/solo's maken die volgens regeltjes creeërt... Toen had ik met een paar kennissen gepraat die er ook studeerden, en daar werd ik ook niet blijer van.

    Conservatorium was dus niet voor mij, en achteraf heb ik er absoluut geen spijt van. Ik wilde toch altijd al rocken (mijn klassieke gitaar-leraar wilde mij maar niet laten gaan), en sinds ik mijn D-diploma heb ben ik ook niet veel opgeschoten met de klassieke gitaar. Nu speel ik 95% electrisch, en na de klassieke school denk ik dat ik prima alles zelf leer op electrisch. Geen verdere theorie nodig om te kunnen rocken imho.

    En leraar wil ik niet worden (hoewel ik nu wel gitaarles geef), dus wat heb ik überhaupt aan het conservatorium?
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes in kill your dreams.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Ben ik het toch niet helemaal mee eens.

    In de pop/rockmuziek probeer je origineel te zijn, en de regels te breken. Tenminste, dat willen we graag proberen. Maar om dat te bereiken moet je die regels wel eerst door en door kennen. Heel veel bands die op zoek zijn naar een eigen geluid blijven steken in zaken die allang gedaan zijn, en die helemaal niets nieuws hebben. Een goeie opleiding kan je veel verder brengen. Ik heb mijn conservatoriumopleiding nooit als beperkend gezien, of als een belemmering van mijn creativiteit. Ik heb heel veel regeltjes geleerd die ik al of niet gebroken heb, net waar ik zin in had.
    Bert, ik ben het eerlijk gezegd helemaal niet met je eens...
    Het is mijns inziens een algemene misvatting onder muzikanten dat je iets moet kennen alvorens er afstand van te nemen, niets is volgens mij minder waar...
    Dat is net zo'n onzin als dat je je eerst in de Bebop Jazz moet verdiepen alvorens je Moderne Jazz kan spelen, precies de reden waarom we hier in Nederland en misschien zelfs wel in Europa stikken van de saaie Jazzmuzikanten, ze zijn gewoon te getraind in het ouwe lullen materiaal en kunnen er niet meer van loskomen...
    Neem bijvoorbeeld nou eens een band als Radiohead, hoeveel regels hebben die al niet gebroken, denk je dat ze veel van muziektheorie weten?

  5. #15

    Standaard

    Tristan,


    dat is nu net wat ik bedoel!

    Wat ik bijvoorbeeld heel goed merk bij ons in de band,onze zanger is de enige die niet muzikaal geschoold is.Hij komt vaak met een idee waarvan wij denken: 'dat kan toch niet'. Toch blijkt het net daarom vaak te werken.
    Wij zitten vaak vastgeroest in die klassieke harmonische structuren,net omdat die er zo ingedramd zijn.

    Buiten de lijntjes kleuren wordt op een conservatorium meestal niet toegestaan,terwijl dat net doorheen heel de geschiedenis de meest interessante muziek heeft opgeleverd.

    En afstand nemen van iets dat er ingebakken zit,is heeeeel moeilijk.

    Studeren aan het conservatorium had voor mij iets beklemmends,terwijl het eigenlijk de meest creatieve jaren van je leven zouden moeten zijn.
    Het is pas nadat ik afstudeerde dat ik het gevoel had dat ik kon doen wat ik wilde op mijn instrument en dat voelde enorm bevrijdend aan.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Bert, ik ben het eerlijk gezegd helemaal niet met je eens...
    Het is mijns inziens een algemene misvatting onder muzikanten dat je iets moet kennen alvorens er afstand van te nemen, niets is volgens mij minder waar...
    Dat is net zo'n onzin als dat je je eerst in de Bebop Jazz moet verdiepen alvorens je Moderne Jazz kan spelen, precies de reden waarom we hier in Nederland en misschien zelfs wel in Europa stikken van de saaie Jazzmuzikanten, ze zijn gewoon te getraind in het ouwe lullen materiaal en kunnen er niet meer van loskomen...
    Neem bijvoorbeeld nou eens een band als Radiohead, hoeveel regels hebben die al niet gebroken, denk je dat ze veel van muziektheorie weten?
    Leg mij dat maar eens uit welke regels Radiohead heeft gebroken.

    Ik ben met je eens dat het helemaal niet nodig is om veel theorie te kennen om hele goeie muziek te schrijven, maar als je dat talent hebt kan meer kennis je alleen maar beter maken. Als je, zoals je zegt, blijft hangen in de regeltjes dan is dat voor mij een bewijs van gebrek aan talent.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #17
    drap
    Guest

    Standaard

    Radiohead heeft wel accoorden weten te combineren die je normaal gesproken niet zo leert te combineren. Maar ook het gebruik van rare geluiden e.d., dat leer je niet op een opleiding en ook de solo's van die Greenwood zijn normaal geproken niet zoals je het leert. In die zin ben ik het wel met Tristan eens.

  8. #18

    Standaard

    Nee, het zijn hele mooie accoorden, en de solo's mogen er ook zijn. Ik vind Radiohead een prima band. Maar ze overtreden de regels van de harmonieleer nergens, alles is prima te analyseren.
    Je kan best al puzzelend tegen een heel ongebruikelijk accoord aanlopen, dat is niet zo gek. En op de luisteraar zal dat beslist verrassend overkomen, maar dat wil nog niet zeggen dat het de theorie omver gooit. Maak nooit de denkfout om te zeggen dat theorie je dwingt om iets te doen. Alles mag. Maar theorie probeert gewoon een verklaring te geven voor wat er gebeurt in de muziek.
    En wie weet kennen ze de theorie gewoon.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #19
    drap
    Guest

    Standaard

    Het zijn niet alleen mooie accoorden of iets dergelijks, het zijn ook vaak accoordenschema's die je normaal gesproken niet zo leert. Nou kan ik dat helaas niet theoretisch onderbouwen, omdat ik zo autodidact ben als de neten, maar de schema's heb ik mij wel eens over verwonderd. De solo's zijn ook 'raar' in vergelijking met normaal gesproken solo's in de rockmuziek. Misschien zit het 'm in dissonanten of iets dergelijks? Ik weet het theoretisch ook niet. Greenwood is trouwens ook autodidact voor zover ik weet. Dergelijke dingen ontstaan gewoon, zonder er bij stil te staan. Dat is opzich wel een vrij bijzonder talent dat je niet op een conservatorium leert.

    Waar ik Tristan ook wel een beetje gelijk in moet geven is het verhaal over de jazzmuzikanten. Ik heb ook van die lui meegemaakt die vreselijk goed gitaar konden spelen, maar ook echt alleen maar deden wat ze geleerd hebben. En dat heb ik ook vaak bij andere muzikanten gezien. Maar ik ben het ook met je eens dat als je het talent hebt verder te gaan dan dat, dat een stuk theorie je alleen maar verder helpt. Ik denk dat ons aller Vulvasonic daar een mooi voorbeeld van is.
    Laatst gewijzigd door drap; 20 februari 2008 om 11:23

  10. #20

    Standaard

    Het conservatorium dumpt ieder jaar vrachtwagenladingen kansloze suffe jazzmuzikanten, dat is een feit. En aangezien ze alle jazzstandards wel goed spelen komen die gasten nog aan het werk ook.

    Maar dat heeft weinig met theorie te maken, dat zijn gewoon lui die makkelijke liedjes spelen die goed in de markt liggen.

    Muziektheorie heeft niets te maken met het voorschrijven van regels, het lijkt eerder op natuurwetten. De wet van de zwaartekracht bijvoorbeeld, dat is ook theorie. Maar probeer hem maar eens te breken, dat lukt je niet. Zelfs toen het vliegtuig werd uitgevonden werd de wet van de zwaartekracht niet gebroken.

    Muziektheorie probeert een beschrijving te geven van wat er allemaal in muziek gebeurt, hoe accoorden in elkaar zitten, en hoe melodie en ritme werkt. En geloof me, het is echt allemaal al uitgevlooid, vrijwel alle muziek kan je theoretisch verklaren. En waarom ook niet? Jij doet ook aan theorie, je weet de namen van je accoorden toch? En als iedereen E majeur speelt en eentje doet E mineur, dan doe je daar wat aan. Of niet, maar dan krijgt het accoord een andere naam.

    De enige muziek die ik kan bedenken echt de regels voorbij gaat is free jazz, van die piep knor muziek. Daar doen ze echt dingen die je niet met de gewone muziektheorie kan verklaren. Maar ik hoor er niet veel in, ik kan er niks mee.

    Eind jaren 70 zat ik in een punkbandje, toen dachten we ook dat we de regels braken. Maar het enige wat we braken waren sociale regels, lekker tegen de samenleving aanschoppen. De muziek was heel eenvoudig, simpele accoordjes, rechte ritmes, niks nieuws. Wel heel hard en agressief, maar er staat nergens in de regels dat dat niet mag. Hele simpele muziek vind ik sowieso vaak heel lekker.

    Wat er nu de regels een beetje verlegt is muziek met samples. Het werken met klanken in plaats van noten is wel nieuw. En er zit hier iemand op het forum met van die drone-herrie, dat gaat ook wel ver. Niet in de zin van mooi of lelijk, (ik vind het wel goed eigenlijk) maar ik kan er met muziektheorie helemaal niks mee, die muziek past er niet in.

    Nou ga ik er vanuit dat als je goeie ideeën hebt, die alleen maar beter worden als je een groot repertoire aan gekke accoorden kent, of allerlei manieren om je baslijn te varieren, je hoeft dan niet iedere keer het wiel uit te vinden. Als het suf klinkt, dan doe je het gewoon niet, dan zoek je een andere oplossing.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top