Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 juli 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    302

    Standaard Conservatorium diploma

    hoi,

    Door allerlei factoren heb ik slechts1 jaar conservatorium gedaan.
    en ik weet niet of ik zin heb om er nog vier jaar in te steken,
    ga liever compositie & productie doen bijvoorbeeld.

    Maar nu heb ik mij laten vertellen dat je conservatorium eindexamen kan doen zonder de vierjarige opleiding gedaan te hebben.
    weet iemand mij hier meer over te vertellen?

    Alvast bedankt
    Wieger

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Dat kan, ik ken een basgitarist uit Zoetermeer die dat gedaan heeft.

    Maar, dan moet je wel fokking goed zijn! Dus je moet alles wat je normaal gesproken op het conservatorium leert, zelfstandig onder de knie hebben gekregen.

    Volgens mij moet je dan ook eerst een soort van 'toelatingsexamen' doen om hen ervan te overtuigen dat je goed genoeg bent. Maar je kunt het beste zelf even hierover contact opnemen met een conservatorium.
    -

  3. #3

    Standaard

    Waarom zou je conservatorium gaan doen als je geen zin hebt om er vier jaar in te steken? Zoveel gaat het papiertje je toch niet opleveren, al zou je het eindexamen halen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 september 2002
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    12.302

    Standaard

    misschien een baan..... als het kan en als je denkt dat je een kans maakt zou ik het wel doen! als je daardoor een papiertje krijgt, en daarna dat andere kan doen wat je leuk lijkt, dan moet je het vooral doen!!

  5. #5

    Smile

    enige marktwaarde van het diploma is, dat je een baan op een muziekschool kunt krijgen, die kunnen nog wel eens wat picky zijn op dat diploma.....
    bij elk bandje / artiest moet je gewoon kunnen spelen.

    Het traject van het voormalige staatsexamen loopt nu via de S.N.V.M.
    (googlen?)

    ik was zelf van plan om een dergelijk traject te bewandelen, ik ben tussen 1995 - 2001 gemangeld op div particuliere opleidingsinstituten; de Schumannacademie en de Djam... en dat heeft me geen windeieren gelegd...


    ik ben niet tot het einde gegaan, ben niet afgestudeerd via de voorgenoemde snvm.. het ging al lekker met live spelen en lesgeven...
    Laatst gewijzigd door johantipker; 24 januari 2008 om 23:20

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Hier bij ons in Hasselt gaat vanaf volgend jaar de richting rock & pop van start, onderverdeeld in 3 categorieën: management, geluidstechnieken en instrument.

    Mss is dit iets?(opleiding duurt 3 jaar) en is op de PHL (provenciale hogeschool limburg) in Hasselt (B)

    weet wel niet in hoeverre dit gelijkstaat aan een diploma op een conservatorium en wat de mogelijkheden zijn qua jobs ed.

    mss vind je op de site van de PHL wel iets terug..


    greetings

    Humbucker

  7. #7

    Standaard

    Wat het diploma betreft zal de rock, en pop opleiding niet gelijkgesteld zijn aaan die van het conservatorium.

    Hier in België duurt de opleiding ah conservatorium vijf jaar (masteropleiding),die van rock en pop maar drie (bachelor).

    Vinden jullie dat ook niet iets raars? Leren rocken?
    Heb zelf conservatorium gedaan maar op één of andere manier vond ik dat ik in mijn creativiteit beknot werd.

  8. #8

    Standaard

    Zoals eerder gezegd: Conservatorium en andere muziekopleidingen zijn beroepsopleidingen. Ze proberen je klaar te stomen voor een beroepspraktijk als lid van een orkest of muziekleraar. Slechts een klein deel van de leerlingen op een conservatorium komt in aanmerking voor de aantekening uitvoerend musicus, wat inhoudt dat je niet alleen steengoed kunt spelen, maar ook nog eens een eigen artistieke visie hebt. Het ontwikkelen daarvan moet je per definitie zelf doen, en het is heel normaal dat je het conservatorium niet afmaakt of in 'conflict' met docenten komt als je je eigen creativiteit structureel laat prevaleren. Immers, je kunt je tijd maar een keer uitgeven. Waarvoor kies je dan? 8 uur toonladders op en neer fietsen of een eigen compositie uitwerken?

  9. #9

    Standaard

    Dat klopt inderdaad Paulus.
    Het enige is dat je in België wel verplicht bent een diploma te halen om les te mogen geven.
    Ik heb dus op mijn tanden gebeten en volgehouden, om dan daarna volledig mijn eigen ding te kunnen doen.
    Vaak vertelden docenten mij zelfs: Je moet dit nu leren om het later te vergeten,of om later te weten hoe je het vooral niet moet doen.
    Eigenlijk toch maar raar,niet?

    Ik heb een klassieke opleiding gevolgd en daar kan ik dan nog goed begrijpen dat je bepaalde aspecten van de klassieke muziek moet kennen.
    Maar om tegenwoordig nog uit te kunnen blinken in rock en pop moet je toch vooral creatief en origineel zijn,twee dingen die ik dus niet associeer met een opleiding.

  10. #10

    Standaard

    Ben ik het toch niet helemaal mee eens.

    In de pop/rockmuziek probeer je origineel te zijn, en de regels te breken. Tenminste, dat willen we graag proberen. Maar om dat te bereiken moet je die regels wel eerst door en door kennen. Heel veel bands die op zoek zijn naar een eigen geluid blijven steken in zaken die allang gedaan zijn, en die helemaal niets nieuws hebben. Een goeie opleiding kan je veel verder brengen. Ik heb mijn conservatoriumopleiding nooit als beperkend gezien, of als een belemmering van mijn creativiteit. Ik heb heel veel regeltjes geleerd die ik al of niet gebroken heb, net waar ik zin in had.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top