Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 77
  1. #1

    Standaard Review: Ceriatone Overtone Special

    Ok... Op veler verzoek dan eindelijk een wat uitgebreidere review van mijn nieuwe (en blijvende!) aanwinst; de Ceriatone Overtone Special!



    Voor degene die in mijn andere topic nog niets over de versterker gelezen hebben even een korte introductie. De Overtone is een kopie van de welbekende Dumble Overdrive Special, waar onder andere grootheden als John Mayer, Steve Lukather, Larry Carlton en Robben Ford op spelen. Dumble maakte zijn versterkers naar wens van de klant dus er bestaat niet zoiets als hét Dumble geluid (tenminste dat vind ik), echter het karakter van een Dumble is wel uit duizenden te herkennen.

    Ik wist al rond Juli 2007 dat Nik van Ceriatone bezig was aan een prototype Dumble versterker en heb daar vanaf die tijd veel contact met hem over gehad. Ik was op zoek naar het Dumble geluid (waarbij ik met name het cleane kanaal heel belangrijk vindt), echter een Two Rock lag buiten mijn financiele bereik. Nik wist dat ik heel graag de OTS wilde hebben en was daarom één van zijn eerste klanten die deze versterker bestelde. Na 30 orders besloot hij vanwege de negativiteit die er was ontstaan jegens hem (o.a door mensen als Andy Fuchs) de Overtone te discontinueren. Gelukkig werd mijn overtone nog gewoon gemaakt en heb ik hem ook nog kunnen krijgen. Voor geinteresseerde; de versterker is weer te bestellen echter wel 200 dollar duurder geworden! Gelukkig, want ik vind dat het Dumble geluid waarvan vele zeggen dat het niet voor de massa beschikbaar moet zijn gewoon toegankelijk moet zijn voor eenieder. Goed besluit van Nik dus om de OTS weer te gaan leveren.

    Dan over mijn versterker; Het cleane kanaal is werkelijk prachtig en doet absoluut niet onder voor zijn Amerikaanse broers. Denk aan de oude blackface Fender versterkers en je hebt een idee hoe magisch het cleane kanaal klinkt. Deze versterker heeft serieus de mooiste clean die ik (samen met een VHT Pittbull 45) ooit uit een versterker heb horen komen (ok, mijn spectrum van bespeelde versterkers is niet zo groot als sommige van jullie). Vooral de PAB (preamp boost) switches zijn een uitkomst om het geluid net dat beetje meer bass (deep) of bright te geven dat wenselijk is.
    Als ik mijn strat met single coils aansluit en een combinatie van neck/midden element gebruik, krijg ik met de juiste instellingen precies een geluid als john Mayer bij bijvoorbeeld nummers als Gravity en Slow Dancing in a Burning Room. Het is ongelooflijk hoe dicht het geluid van het cleane kanaal hierbij in de buurt komt. Het enige dat ik mis is de reverb (die is af en toe toch wel wenselijk) maar hiervoor ga ik nog een Holy Grail pedaal aanschaffen.
    Het cleane kanaal is in één woord: fantastisch!

    Het overdrive kanaal heb ik nog niet heel goed kunnen bestuderen want de amp heeft zoveel mogelijkheden voor wat betreft het geluid dat je uren aan de knoppen kunt draaien en nieuwe geluiden vindt. Bovendien is de overtone superhard voor thuis! Echt opendraaien heb ik hier thuis nog niet kunnen doen (wel bij de amptech), dus een review voor het overdrive kanaal wil ik eigenlijk later (morgen/overmorgen) toevoegen als ik dit wat beter heb gehoord.
    Er zijn namelijk ook heel veel verschillen in geluid met Humbucker en Single coils. Zo denk ik te merken dat de overdrive beter klinkt met een gitaar met humbuckers (mijn PRS'en bijvoorbeeld) en het cleane kanaal beter klinkt met een Strat (sprankelend en helder). Maar goed, ook dat moet ik nog veeeeel beter testen!

    De versterker heeft mij in totaal 830 euro gekost. Een koopje voor een versterker van dit caliber. Ook ik heb net zoals Puerco (zie zijn topic) geen invoerrechten hoeven te betalen, maar wel BTW (33 euro). Nik zet op de invoice "Guitar Amplifier Parts/Engineering Sample Only/No Commercial Value". Daardoor hoef je alleen maar BTW te betalen over een waarde die hij ook nog voor je verlaagd!

    Ik gebruik een 1x12 Cabinet van solid pine met Eminence Red White and Blues speaker. Wil wel heel graag een keer een originele Celestion G12-65 (als ik het goed heb) proberen.

    Ik zal de komende tijd mijn bevindingen blijven posten en als jullie vragen hebben ben ik graag bereid deze te beantwoorden!
    De mensen die mij al een PM hebben gestuurd zal ik morgen even proberen te beantwoorden.

    Om kort te gaan: De overtone is echt een aanrader als je op zoek bent naar een Dumble achtig geluid!

    Foto's maken is niet mijn sterkste kant. Ik zal eerstdaags wat betere foto's posten. Sowieso een leuke groepsfoto met de rest van mijn gear erbij.
    If you can't get great sounds out of this guitar you need to get yourself guitar lessons.

  2. #2

    Thumbs up

    Gaaf! Je contacteerd die lui gewoon via de telfoon/internet? Wel een erg gaaf alternatief voor amps van gernomeerde merken zeg.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik ben ook wel benieuwd.
    Gebruik voor een Steely dan sound nou mijn es 345, een zendrive en het cleane kanaal van een boogie. Daar kom ik een heel eind mee maar deze amp amp moet daar toch overheen kunnen lijkt me.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Gefeliciteerd man, ik heb echt met je meegeleefd naar het moment dat je dit topic kon openen!!!
    Blij dat hij zo goed bevalt, zou er bijna spontaan weer GAS van krijgen.....
    Jij hebt dus ook al een beetje een probleem met het volume, Nik zou een waarschuwing op zijn site moeten zetten Die amps die Ceriatone aanbied zijn natuurlijk ook geen "oefenampjes" maar eigenlijk podiumbeesten maar zeg nou eerlijk, voor dat geld kun je je droomamp toch niet laten staan......
    Veel plezier ermee en wens je buren sterkte van me
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Toffe review, en een lekkere eigenwijze amp. Het clean zoals je beschrijft (ala john mayor) lijkt me superfijn.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Klinkt goed Ben heel benieuwd naar het overdrive kanaal!

    En goed nieuws: de Overtone Special wordt weer verkocht!

    klik
    -

  7. #7

    Smile

    ...ik ben nooit zo gasserig...maar hier wordt ik zelfs een beetje winderig van!!!

    Van harte gefeliciteerd, lijkt me een dream coming true..

  8. #8

    Standaard

    Hij klinkt op de samples idd. erg lekker. Maar alleen maar patserige blues solo's voor de gain tones. jammer. Maar dat clean. damn. Maw; zou je wat gain tones kunnen posten?

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Als je de amp echt zo lekker vindt en nog een reverb zoekt, kijk asjeblieft verder dan de Holy Grail. Als er wel één pedaal is dat niet zijn naam eer aan doet is die het wel
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2006
    Locatie
    n.v.t.
    Berichten
    401

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
    Als je de amp echt zo lekker vindt en nog een reverb zoekt, kijk asjeblieft verder dan de Holy Grail. Als er wel één pedaal is dat niet zijn naam eer aan doet is die het wel
    Wat zou jij aanraden dan?? Ben zelf ook nog beetje opzoek naar en dacht dat juist de Holy Grail wel goed zou zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door budje Bekijk bericht
    ouwe meuk = instant mojo, kan het niet vaak genoeg zeggen!
    Doe ik je een plezier met het telefoonnummer van het bejaardenhuis hier?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top