Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 47
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard Duurste Strat bouwpakket

    Ik heb voor de grap eens bij een gemiddelde leverancier van gitaaronderdelen gekeken wat het ongeveer zou kosten om een strat op te bouwen met een verzameling de duurste onderdelen.
    Body 260
    Neck 200
    Pickups 300
    Tuners 100
    Brug 75
    Snaren 60
    Topkam, potmeters,schakelaars en knoppen, kabel, afdekplaatjes Pickguard, streplocks etc. 200
    Alles bij elkaar kom ik rond de 1195 Euro.
    Al die mooie Strats die veel meer dan 2000 en nog vele duizenden meer kosten, wat zit daar dan allemaal in? Is dat zo speciaal en duur, of is het gewoon de prijs die je voor een verzamelaarsobject betaald. (wat de gek er voor geeft)

  2. #2

    Standaard

    Naja daar zit natuurlijk wel aardig wat arbeidsloon in omdat ze het ding dan helemaal voor je in elkaar zetten ipv dat je dat zelf doet... Je kunt dan ook de gitaar testen voor je hem koopt, wat met losse onderdelen toch vrij lastig is.

    enne, snaren van 60 euro? WTF!?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2005
    Berichten
    1.513

    Standaard

    De body en neck vind ik niet echt duur, dat kun je zo gek maken als je wil met exotische houtsoorten. Bij bedrijven als Fender weet je dat je getilt wordt met de prijzen aangezien die zoveel mogelijk winst willen maken en je betaald voor de naam. Daarnaast heb je zaken als belasting en transport en opslag.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vice President Fender Musical Instruments Corp.
    So, we bought Jackson, guitars that can say F*%K instead of darn-it.

  4. #4
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Nou, met name bij Fenderachtigen vraag ik me inderdaad vaak af wat prijzen van 2000 euro en meer rechtvaardigt. Het concept van Fender was juist om een betaalbare gitaar te maken door een relatief eenvoudig concept, dat makkelijk samen te stellen was door onder andere een geschroefde hals.
    De kracht van de Fenders zit veeleer in hun karakteristieke geluid, dan dat het nu zo'n superhoogwaardige instrumenten zouden zijn. Als je goede onderdelen gebruikt en je schroeft het zaakje in elkaar heb je een goede Stratocaster, dunkt me. Voor 1100 euro, blijkbaar :-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rormo
    enne, snaren van 60 euro? WTF!?
    Ik nam gewoon een van de duurste setjes en dat was GHS Nickel wound van 63€

    Ik begrijp dat een muziekhandel prijzen moet berekenen voor huur, personeel voorraad etc, maar een Strat van 2000 tot soms wel meer dan 4000€ ?

    De duurste body's zijn allemaal nog steeds onder de 300€. Het arbeidsloon voor het freezen/spuiten etc is het duurste. Er zit niet zo heel erg veel verschil tussen een mooi stuk Swamp Ash of een stuk Noten/Mahonie.

    Misschien dat de nek nog wat duurder kan, maar ook daar waren al de beste materialen voor gebruikt.
    Palissander is misschien nog duurder, maar ook daar geldt dat arbeid duurder is dan materiaal.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 19 januari 2008 om 14:47

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2004
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
    Ik heb voor de grap eens bij een gemiddelde leverancier van gitaaronderdelen gekeken wat het ongeveer zou kosten om een strat op te bouwen met een verzameling de duurste onderdelen.
    Body 260
    Neck 200
    Pickups 300
    Tuners 100
    Brug 75
    Snaren 60
    Topkam, potmeters,schakelaars en knoppen, kabel, afdekplaatjes Pickguard, streplocks etc. 200
    Alles bij elkaar kom ik rond de 1195 Euro.
    Al die mooie Strats die veel meer dan 2000 en nog vele duizenden meer kosten, wat zit daar dan allemaal in? Is dat zo speciaal en duur, of is het gewoon de prijs die je voor een verzamelaarsobject betaald. (wat de gek er voor geeft)
    Pickups €300??????????
    Duurste single coils kosten zelfs niet zoveel ( Lundgren) en ze zijn zelfs niet de beste. Jij hebt goede pickups voor 200 euro hoor...
    Laatst gewijzigd door Aca Ilic; 19 januari 2008 om 15:22

  7. #7

    Standaard

    Personeel is het duurste, al valt dat tegenwoordig in landen zoals china ook wel weer mee. De lonen in amerika zijn echter aanzienlijk hoger. Vergelijk de fender gitaren maar. De chinees is 5 keer zo goedkoop dan een amerikaan terwijl de kwaliteit toch zo ongeveer hetzelfde is MAAR WE WILLEN GEEN CHINEES! (toch?)

    Als je 2 gitaren naast elkaar zet met de beste onderdelen en je zet er een fender Std. strat naast dan denk ik dat 9/10 hier die fender strat kiezen. Waarom? Omdat de merknaam "fender" zo diep is ingesleten bij iedereen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 april 2005
    Locatie
    hoeksche waard
    Berichten
    332

    Standaard

    je heb wel setjes emg die rond die prijs zitten hoor
    Equipment:
    Custom Audio Amplifiers 3+ preamp!, Lexicon MPX1, TubeTown EVMclone 1x12, Larrivee OM-09 met LRBAGGS Imix, Alhambra 4P, Valley Arts Standard Pro Swamp Ash, Custom Stratocaster, Epiphone Les Paul Standaard LTD red metalflake <b> TE KOOP </b>

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Zijn er nog andere zaken waardoor een Strat duurder kan worden, behalve dan de naam en een handtekening van een beroemde gitarist?

    Ik kwam toevallig op dit idee, omdat ik zelf een Strat wil gaan bouwen (net als zovelen hier)
    Ik wil hem af monteren met echt de top van wat er te koop is. (zolang het nog zinnig is, ik hoef geen diamanten en robijnen )
    Ik verwachtte rond de prijzen uit te komen van de Top Strats, maar ik kom gewoon niet veel hoger dan 1000€.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Signature strats zijn juist in verhouding goedkoper imo...
    Als je een clapton masterbuilt neemt of een 'normale' masterbuilt zonder handtekening is die laatste duurder....
    Maar ach, we praten over strats van 4000+ euro, who cares....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top