Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2006
    Locatie
    Hasselt,België
    Berichten
    205

    Standaard Electriciteit en lampenversterker

    Hoi,

    Ik woon erg dicht bij een electriciteitskast waardoor we (soms) wat hogere electriciteitwaardes hebben dan anderen. Zo gaan lampen (licht) minder lang mee, router is al een keer of 10 stuk gegaan,... Nu ben ik sinds een maand in het bezit van een lampenversterker en nu vraag ik mij dus af of dit eventueel schadelijk zou kunnen voor mijn versterker en zoja wat ik hieraan kan doen?

    Mvg,

    Anti
    Laatst gewijzigd door Anti; 18 januari 2008 om 17:30

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    je zou een zgn power conditioner kunnen kopen, die ervoor zorgt dat er altijd evenveel stroom door je amp gaat. dit werkt iig wel met af en toe wegvallende stroom, weet niet of dat ook voor te hoge stromen geldt. m.a.w. als het volgens de techneuten kan is dit een optie.
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Das wel weer belgisch he

    Ik woon naast een trafohuisje en nergens last van(behalve franse banlieujongeren die gaan bbq-en).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 mei 2002
    Locatie
    Boskoop
    Berichten
    1.159

    Standaard

    een router is wel wat gevoeliger dan een buizen amp

    denk niet dat het kwaad kan

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een buizenversterker zo gevoelig is dat je hier last van hebt.

    Mocht je het echt zeker willen weten kun je een Surge Protector aanschaffen.
    Zoals deze:
    klik
    Verkopen ze bij elke electronica zaak wel denk ik, waarschijnlijk ook wel goedkoper als deze. Kan nooit kwaad, ik gebruik 'em zelf voor mijn computer omdat ooit is een keer na een onweersbui mn harde schijf gesneuveld is ...
    (ik probeer geen reclame voor mycom te maken, maar dit is de eerste link die naar boven komt op google)

  6. #6

    Standaard

    Ik denk dat je vaker dan gebruikelijk een nieuwe zekering zal moeten plaatsen maar voor de rest denk ik dat je geen verschil zult merken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Halfgeleiders zijn meestal gevoeliger dan buizen voor spanningswisselingen en pieken. Bij veel moderne buizenversterkers zitten er ook wat chipjes en/of transistors in, dat gedeelte zou dan wat gevoeliger zijn.

    Er zijn wat elektronische truuks mogelijk om de invloed van spanningspieken wat te beperken.

    Kapotte zekeringen duiden bijna altijd op ellende, ff zekering vervangen en daarna weer tig keer duidt echt op problemen.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Squier4ever
    je zou een zgn power conditioner kunnen kopen, die ervoor zorgt dat er altijd evenveel stroom door je amp gaat. dit werkt iig wel met af en toe wegvallende stroom, weet niet of dat ook voor te hoge stromen geldt. m.a.w. als het volgens de techneuten kan is dit een optie.
    sorry maar dan moet ik onmiddellijk hier aan denken: http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs
    "electricity is 50% of the sound!"
    "230 all the time"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    276

    Standaard

    De oplossingen die worden genoemd zullen voor een constante te hoge spanning absoluut niet helpen. Het verhaal van de klok en de klepel.
    Als je dicht bij de verdeeltrafo woont kan de netspanning inderdaad structureel hoger zijn dan wanneer je aan het eind van de kabel woont. Je kunt dit alleen controleren door over een langere periode de netspanning te meten/monitoren. Van invloed hierop is ook de stroomafname van de rest van de gebruikers op de zelfde trafo-aftakking. De spanning mag echter nooit boven de 230 V uitkomen aangezien dit de aangesloten apperatuur kan beschadigen (het ene app. is er gevoeliger voor dan het andere). Ook een buizenversterker vind een te hoge voedingsspanning zeker over een langere periode niet fijn. Meet over een aantal dagen op verschillende tijdstippen je spanning. Komt deze af en toe boven de 230V, neem dan kontact op met je energieleverancier.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius
    Halfgeleiders zijn meestal gevoeliger dan buizen voor spanningswisselingen en pieken. Bij veel moderne buizenversterkers zitten er ook wat chipjes en/of transistors in, dat gedeelte zou dan wat gevoeliger zijn.

    Er zijn wat elektronische truuks mogelijk om de invloed van spanningspieken wat te beperken.

    Kapotte zekeringen duiden bijna altijd op ellende, ff zekering vervangen en daarna weer tig keer duidt echt op problemen.
    Ja maar als je ipv bijv ééns per jaar tweemaal per jaar als gevolg van piekspanning een zekering vervangen moet worden lijkt het me niet echt problematisch. Ik zou hem er gewoon aanhangen, de kans dat je versterker naar de knoppen gaat is miniem, anders zouden er veel meer versterkers overlijden door zulke oorzaken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top