Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard Strijkstok op gitaar

    Vanmiddag voor het eerst met een strijkstok gespeeld. Eerst kreeg ik er geen (fatsoenlijk) geluid uit, toen ik het blokje hars dat ik erbij besteld had ging gebruiken, kwam daar verandering in. Alleen: na flink wat gespeeld te hebben, zitten de stukjes hars tussen de windingen van (met name) de lage E-snaar. Voelt niet lekker aan en ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de snaar.

    Afgezien daarvan vind ik het een erg bruikbaar geluid, mits ik genoeg reverb eroverheen gooi.

    Eigenlijk wil ik nog vragen of jullie tips hebben om de hars weer van de E-snaar af te krijgen, maar ik ga er niet van uit dat iemand me daar echt mee kan helpen. Waarom dan toch dit draadje? Omdat ik mijn ervaring even wilde delen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    krijg je er niet af, zit ertussen
    nieuwe snaar

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    1.212

    Standaard

    Dat hars is een verschrikkelijke plakboel. Je zal het nooit helemaal vantussen de ribbeltjes van je snaar krijgen. Wat je kan doen is met een vochtige doek met een klein (!) beetje zeep (let op dat je de gitaar niet inzeept, want zeep tast de lak aan!) de snaar schoonmaken. Maar een betere methode is de snaar vervangen.
    Een tip: als je echt een strijkstok wil gebruiken, schaf er een extra gitaar voor aan. Dan hoef je niet telkens je snaren te vervangen of af te kuisen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Wat voor zeep?

    Nieuwe snaar is niet echt een optie, want dan zou ik elke dag wel een nieuwe snaar erop kunnen leggen. Wel heb ik de optie om de strijkstok niet op mijn 'main' gitaar te gebruiken - helaas speelt en klinkt het op mijn Les Paul wel een stuk lekkerder dan op m'n Jackson.

    Overigens weet ik niet wat precies het effect is van zeep op de polynogwat?-lak van mijn Epiphone, maar da's ook niet het eind van de wereld.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 november 2007
    Locatie
    Loenhout (België)
    Berichten
    628

    Standaard

    hier staat iets dat snaren koken het vuil van tussen de windingen uithaalt
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=38131

  6. #6

    Standaard

    Snaren koken zou nog best eens kunnen werken. Hars is idd rot spul, en het zal de octaafzuiverheid van de snaar niet ten goede komen, maar zonder hars heeft de stok geen (iig veel minder) grip op de snaren. Bij snaren koken moet je wel daarna de snaar er weer op krijgen, wat niet makkelijk is als je het snaareindje hebt afgeknipt. Is ook niet een klus die je elke dag wilt doen trouwens.

    Vanwege de rotzooi op de snaren, een leuk speeltje dat je het beste met mate kunt gebruiken helaas...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald
    Vanwege de rotzooi op de snaren, een leuk speeltje dat je het beste met mate kunt gebruiken helaas...
    Ik denk dat ik het gewoon ga doen op mijn Jackson, want die gebruik ik toch niet zo vaak (er zijn twee liedjes die ik erop speel). Ik moet het natuurlijk wel kunnen oefenen, bovendien vertelde een studiegenoot/cellist mij dat een strijkstok regelmatig gebruikt moet worden voor een langere levensduur van de haren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Hars lost gewoon op in alle apolaire organische oplosmiddelen. En als je er 1 gebruikt die vluchtig is, ben je het ook zo kwijt.
    Ik heb wel eens wat butanol van mn werk meegenomen om snaren mee uit te spoelen. De vraag is alleen waar je dit soort spul vandaan moet halen.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  9. #9

    Standaard

    Violisten strijken trouwens op een stuk van de snaar waar ze niet met de vingers komen. Niet alleen omdat de hars niet fijn is aan de vingers, maar het vet van de vingers vermindert de wrijving met de stok. (werkt de hars weer tegen, zeg maar)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Locatie
    Brugge
    Berichten
    1.212

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald
    Violisten strijken trouwens op een stuk van de snaar waar ze niet met de vingers komen. Niet alleen omdat de hars niet fijn is aan de vingers, maar het vet van de vingers vermindert de wrijving met de stok. (werkt de hars weer tegen, zeg maar)
    Wat een zever. Ik speel al 15 jaar viool, waarvan 5 jaar professioneel (kan er niet van leven, maar verdien er toch centjes mee) en ik vermoed dat je om het hars tegen te werken al eerst je vingers in frietvet zou mogen steken om resultaat te merken.
    De toets van een viool stopt gewoon omdat hogerop het niet meer mogelijk is om te spelen omdat:
    - de noten te dicht bij elkaar liggen
    - de toon niet meer mooi is eens men op het eind van de toets gekomen is, omdat het trillend gedeelte van de snaar te kort geworden is. Je krijgt een iel gekrijs dus.
    - omdat de hars inderdaad alles behalve aangenaam is om aan je vingers te hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top