Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2007
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    20

    Standaard Luidsprekerkeuze Zelfbouw Advies

    Ha Allemaal,

    Ik ben bezig met een ietwat ongewoon project. Ik heb een mooie 4x10 zelfbouw (voormalig bas-) kast die ik wil ombouwen tot goed klinkende gitaarkast.

    Voor ik verder ga. De volgende Hardware is aanwezig:

    Zelfbouw 4x10 kast (compleet van 22mm MDF). Goed en Degelijk.
    Orange Tiny Terror Head (schakelbaar 7-15 watt)
    Ibanez S470 DXQM (HHH Evolution, Fast Track pro, Evolution)

    Doel: Vet, transparant geluid krijgen uit de 4x10 kast geschikt voor pop, (clean) rock, lead (dus ook ++overdrive), en (jazz) slaggitaar sound moet mogelijk zijn. Geen 'schreeuwend' midden, maar ook geen 'mat' hoog, zoals de marshall kasten die ik heb gehoord.

    Ik heb een tijdje PA luidsprekers erin gehad, want die had ik nog liggen. Ik gebruikte een Behringer V-Amp met een PA versterker erachter. Ik kon mijn geluid niet vinden. Niet zo gek natuurlijk met PA luidsprekers in je kast... Ik heb zo ook nog nooit gehoord hoe de V-amp echt klinkt. Vooralsnog klinkt het een beetje syntetisch allemaal...

    Afgelopen week kocht ik de Tiny Terror head (moest gewoon back to basic) en probeerde hem in de winkel op een Koch 2x12 kast . Geweldige sound, maar net even te prijzig. Mijn vriendin ziet me komen met nog meer 'meuk'. Ik kwam thuis en sloot de TT aan op mijn 4x10 kast (na de impendantie gecontroleerd te hebben natuurlijk) maar toen dacht ik meteen: HO!

    Getver. Het klonk nergens naar. Vreselijk. Maar okay...PA luidsprekers...

    Nu wil ik graag de 4x10 kast zo aanpassen door plaatsen van nieuwe luidsprekers dat ie transparant, en veelzijdig wordt. Het doel is voornamelijk de Tiny Terror te gaan gebruiken. De Behringen combinatie gaat waarschijnlijk in de verkoop.

    Welk soort luidsprekers zouden jullie kiezen? Ik wil ze graag 2 aan twee kunnen schakelen. 4 luidsprekers van 16 ohm dus, die ik twee aan twee parallel aansluit, als ik het goed heb.

    Ik heb met Nico Verduin contact gehad en ik vertelde hem over de koch ervaring. Hij dacht dat misschien de jensen C10Q (keramisch) geschikt zouden zijn, maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen. Als ik op de Jensen website kijk zie ik daar echter de karaktereigenschappen, en die lijken juist niet zo aan mijn voorkeur te voldoen, maar ik heb geen vergelijk. Ik ken de Jensen luidsprekers niet en ik weet niet hoe ze zullen klinken in mijn (best zware) kast.

    Verder was de koch kast die ik erg goed vond klinken een 100W kast met superstabiele klank op "alle" volumes. De C10Q die Nico mij adviseert zijn slechts 35W. Gaat dit niet schreeuwen op hoger volume? Het zal toch wel iets uitmaken?

    Zoals jullie zien, best een hoop vragen.

    Dus: Iemand met tips, ervaring, of inspriratie? Welke luidspreker zouden jullie in mijn geval kiezen?

    Ook commentaar van mensen die de koch luidsprekers kennen is zeker welkom. Zijn deze koch/jensen luidsprekers keramisch bijvoorbeeld? Dat vroeg Nico mij en ik kan dat nergens terugvinden? Ik wil Nico ook niet blijven lastig vallen, dus vandaar dat ik jullie......

    Ik zou het fijn vinden van gedachten te wisselen met mensen die er wat meer verstand van hebben. Dus, bij deze!

    Alvast bedankt voor jullie energie!

    Mark

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 november 2006
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    276

    Standaard

    In het 10" gitaarluidsprekersegment is niet zo bar veel keuze. Bij de 12 inchers is veel meer keuze qua klankkleur. Ik denk persoonlijk dat je beter naar een 2 of 4x12 cab kunt kijken en deze 4x10 in de verkoop doet. Als je niet precies weet welke speakers het moeten worden, dan zou ik eerst wat cabinets testen.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yellowbird
    Verder was de koch kast die ik erg goed vond klinken een 100W kast met superstabiele klank op "alle" volumes. De C10Q die Nico mij adviseert zijn slechts 35W. Gaat dit niet schreeuwen op hoger volume? Het zal toch wel iets uitmaken?
    Als je 4 speakers gebruikt heb je wel iets meer dan 35W (4x35 = 140W -zal niet helemaal opgaan-).

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2007
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    20

    Standaard Testen lastig

    Dank je voor de snelle reacties!

    Robin, het probleem is een beetje dat ik niet zo snel cabinetjes vinden kan met 10" luidsprekers, dus testen is wat lastig. Heb je misschien suggesties?

    Een 4x12 alleen voor deze tiny terror is misschien wat veel van het goede. De kast die ik heb zit erg goed in elkaar en is mooi afgewerkt. Beter dan veel in de goedkopere prijsklassen. Ik hoef ook niet het podium op, het is puur voor studio-thuisgebruik.

    Ik wil graag de uitdaging aan juist van deze setup iets moois te maken. Het makkelijkst zou zijn gewoon die koch kast te kopen, maar dat ga ik niet doen....vooralsnog...

    En Epic, bedankt ook voor jouw reactie. Werkt dat zo, gewoon 35+35+35+35=dus 140 Watt? Heeft dat niet te maken met de schakeling? Ik zal het zelf ook nog eens opzoeken.

    Niemand die zelf eens zoiets gebouwd heeft?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    [SPAM] als je nog een 1x15 kast zoekt, PM [/SPAM]

    Als ik jou was zou ik inderdaad naar zoiets kijken, of in ieder geval geen 4x10 gebruiken als ik zie naar wat voor geluid je op zoek bent. 12'' is echt anders.
    HERRIE.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Flikker eerst dat MDF maar weg, want daarmee ga je geen vette kast krijgen. Dat spul is veel te dik, zwaar en stijf om lekker als klankbord te fungeren.

    Als ik jou was, zou ik een 2x12 kastje bouwen van 18 mm berkenplex. Als je vet wil, moet je het vet maken. De kosten voor het hout liggen niet zo hoog (rond de €50 voor een 2x12 cab), en het gaat waarschijnlijk heel veel stukken beter klinken dan een cab van 22 mm MDF.

    Suc6!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2007
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    20

    Standaard euhmm

    Bedankt voor de reacties.

    De vraag is echter of iemand iets van 10" luidsprekers af weet of ervaring heeft met het gebruik ervan. Dus eigenlijk niet of ik een ander cabinet wil bouwen en van welk materiaal dat dan zou moeten zijn , hoe behulpzaam en aardig de reactie ook is natuurlijk.

    Dan koop ik liever iets waarvan ik weet hoe het klinkt.

    Laat ik het anders formuleren:

    Zijn er uberhaupt goedklinkende 10" gitaarluidsprekers op de markt?
    Of 4x10 gitaarcabinets met een goede reputatie?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Fender gebruikt in diverse combo's 10" speakers, dus ze zijn er wel degelijk. Celestion, Weber, Eminence maken allemaal wel 10" speakers, die ook heel goed en vet klinken. Maar dan moet je ze wel in een goeie cab bouwen. In die MDF kast van je gaat dat niet lukken. Maar als je ze in een degelijke cab zet, heb je (afhankelijk van het geluid wat je zoekt natuurlijk) een goeie basis voor een vette sound. Veel definitie, geen storend en flubberend laag, gewoon een romig geluid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9

    Standaard

    Maak het nou niet erger dan het is, een MDF kast is helemaal niet slecht. Stijfheid is niet per definitie verkeerd, in de hifi zijn de beste kasten van MDF. Het grootste bezwaar van MDF vind ik het gewicht, maar daar zal de TS wel aan gewend zijn.

    O ja, vermogens kan je gewoon bij elkaar optellen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Maak het nou niet erger dan het is, een MDF kast is helemaal niet slecht. Stijfheid is niet per definitie verkeerd, in de hifi zijn de beste kasten van MDF. Het grootste bezwaar van MDF vind ik het gewicht, maar daar zal de TS wel aan gewend zijn.

    O ja, vermogens kan je gewoon bij elkaar optellen.
    Ja, in de hifi. Maar daar moet het geluid zo weinig mogelijk gekleurd worden. De kleuring van een cab maakt mede je gitaargeluid.

    Maar goed, je zou het kunnen proberen. Maar het zou me niks verbazen als het dun en pinnig klinkt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top