Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Discussie: Stijve snaren

  1. #1

    Standaard Stijve snaren

    Ik heb problemen met de snaren van mijn akoestische gitaar, de snaren zijn nogal stijf en zijn moeilijk in te drukken, een barré leggen gaat helemaal al niet. Kent iemand dit probleem of kan iemand me helpen?

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattijs
    Ik heb problemen met de snaren van mijn akoestische gitaar, de snaren zijn nogal stijf en zijn moeilijk in te drukken, een barré leggen gaat helemaal al niet. Kent iemand dit probleem of kan iemand me helpen?
    Waarschijnlijk ligt het niet aan je snaren, maar aan de actie van je gitaar.

    Lees dit maar eens: http://www.eltjohaselhoff.com/settin...our_guitar.htm

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Heb je de snaren soms te strak aangedraaid / te hoog gestemd?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Standaard

    Hoe lang zitten ze er op?
    Het kan natuurlijk ook zijn dat ze stroef en oud zijn. Dat speelt ook zwaar.
    Ovation Collectors Edition '97, Martin HD-28 & Fishman Matrix Infinity, Simon & Patrick Showcase FM & Fishman Ellipse Matrix Blend, Larrivee OM-03R, Fender Baja Telecaster, Vision & Gerrinez bass, Richwood Irish Bouzouki, Simon & Patrick Vintage Burst Parlor Cedar HG A3.2

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2007
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    346

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker
    Waarschijnlijk ligt het niet aan je snaren, maar aan de actie van je gitaar.

    Lees dit maar eens: http://www.eltjohaselhoff.com/settin...our_guitar.htm
    Ik ben niet zo goed in Engels als dat ik altijd doe vermoeden (en bovendien is het erg vroeg om een allochtone taal te moeten lezen en begrijpen, excuus) maar Picker, is het mogelijk om met bijvoorbeeld .012 (Light?) snaren net zo licht te spelen als met .010 (Extra Light) snaren door uitsluitend de actie van je gitaar aan te passen?

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Nou, da's een extreem voorbeeld, maar een goede afstelling maakt wel echt veel uit hoor. Ik heb mijn gitaar zo afgesteld dat-ie toch heel wel bespeelbaar blijft met 013 snaren, bijvoorbeeld (en daarbij inderdaad gebruik gemaakt van de heldere uitleg op Eltjo's site).

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flipkoos
    Hoe lang zitten ze er op?
    Het kan natuurlijk ook zijn dat ze stroef en oud zijn. Dat speelt ook zwaar.
    Ik heb de gitaar juist laten nakijken en er nieuwe snaren late opzetten dus ze kunnen niet te oud zijn.
    Zijn er nog mensen die tips hebben?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 maart 2006
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    995

    Standaard

    Ik weet niet hoe lang je al speelt, maar in het begin is het logisch dat je moeite hebt met barré's. De enige oplossing is dan heel veel oefenen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sanderz
    Ik ben niet zo goed in Engels als dat ik altijd doe vermoeden (en bovendien is het erg vroeg om een allochtone taal te moeten lezen en begrijpen, excuus) maar Picker, is het mogelijk om met bijvoorbeeld .012 (Light?) snaren net zo licht te spelen als met .010 (Extra Light) snaren door uitsluitend de actie van je gitaar aan te passen?
    Toch maar even doorbijten op het Engels zou ik zeggen... goeie oefening!

    Zeker kun je de door de actie af te stellen heel veel bereiken. Je kunt ook gewoon wat lager stemmen. Om je een idee te geven: van 012 naar 010 is te vergelijken met ongeveer een hele toon lager stemmen. Maar door de actie te verlagen kan het vaak nog een heel stuk lichter.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jonesd
    Ik weet niet hoe lang je al speelt, maar in het begin is het logisch dat je moeite hebt met barré's. De enige oplossing is dan heel veel oefenen.
    Ik speel al meer dan 8 jaar gitaar, geloof mij ik kan barrés leggen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top