Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34

Discussie: Les, ja of nee?

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 juli 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    302

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eazy G
    tuurlijk kan een les nooit kwaad en je kunt er natuurlijk wel wat van leren.
    Ik zeg enkel dat ik geen les zou nemen!
    Ook zeg ik niet dat blues ophoudt bij 3 accoorden.
    Je kunt uiteraard vanalles met deze accoorden doen en kun je er allerlei toonladders overheen spelen die allemaal een ander gevoel geven.
    Maar de absolute basis ligt gewoon bij die 3 acoorden hoe je het ook wendt of keert.
    Het blijft zonder les natuurlijk ook niet enkel bij die 3 accoorden.
    Je gaat vanzelf op zoek naar andere vingerzettingen ofzo om te varieren.

    Bovendien gaat het bij echte blues om de puurheid van de muziek en ben ik van mening dat als je deze muziek te "doordacht" speelt (lees: met teveel theoretische kennis) het gewoon niet meer puur en ongepolijst is.
    Juist dat is wat echte blues moet zijn, gewoon puur, ongepolijst, met vuur gespeeld, en vanuit het hart!. (en dan heb ik het dus niet over Stevie ray, clapton en al die andere neppers!)
    ik snap je punt, maar de muziekwereld houdt echt niet op bij robert johnson en blind lemon jefferson, wat ik overigens ook echt briljant vind om te spelen en bovendien om de puurheid ervan - het is de echte fucking delta blues!

    dis dr eentje van mij
    http://www.uploadhut.com/id160687/Cotton Field.mp3

    maar dat kan je ook prima spelen als je theoretische kennis e.d. hebt en lessen. blues is een heel breed woord wat in het ene geval een gevoel weergeeft, geuit in muziek en in het andere gecompliceerde diepgaande muziek dat het schema min of meer volgt van de oude gevoelsmuziek. ieder zn keus wat die prefereert. alleen er is meer dan blues ! en misschien is blues een stijl die je zonder les prima meester van kan maken, jazz is dat al minder, net als klassiek.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Je wordt er altijd beter van als je de raad kunt krijgen van een goeie, ervaren muzikant die jij bewondert. Of dat nou een leraar is, een familielid of een bandlid. Maar het echte werk moet je inderdaad zelf doen en je moet ook wel iets in je hebben. Een geweldige muzikant wordt van les echt geen slechte muzikant, helaas geldt het omgekeerde ook.
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 11 januari 2008 om 20:59

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don Capo
    Klaarblijkelijk kwam mijn sarcasme niet goed over... Het ligt dan waarschijnlijk aan de mensen die jij kent.

    In een serieus topic een dergelijk advies geven getuigt niet van veel kennis. Wanneer je ook maar een beetje contact hebt met andere gitaristen zou je weten dat je veel van anderen kunt leren. Ik twijfel dus ten zeerste aan jouw podiumervaring en ervaring in het algemeen.

    Je opmerking over Clapton en Stevy Ray in je laatste comment spreken dan ook weer boekdelen. Je oordeel over Blues ook. Lekker verder dromen knul!
    Dit is enkel mijn advies, die kan ik toch geven.
    Geen probleem als jij het vind getuigen van niet veel kennis.

    Maar ik zeg enkel dat ik geen les heb gehad en wel veel in bands gespeeld heb, dus uiteraard veel met anderen heb gespeeld.
    Ik bedoel juist dat je daar meer van kan leren dan les nemen.

    Deze mening heb ik juist door de jaren lange ervaring!
    Ik speel op dit moment in 4 bands, heb een platenlabel, werk bij een goot poppodium als stagehand, en heb ong 750 optredens gegeven tot nu toe.
    wat is ervaring, right...

  4. #24

    Standaard

    Oja en sorry maar stevie V en clapton is toch echt wel nep blues.
    maar goed dat is een hele andere topic.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eazy G
    Maar ik zeg enkel dat ik geen les heb gehad.....
    Deze mening heb ik juist door de jaren lange ervaring!
    Juist, en daarom is je mening dus niet objectief... juist omdat je geen les hebt gehad kun je ook niet oordelen (zelfs niet over jezelf) wat daar het nut van is en kan zijn.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door appyhaan
    Juist, en daarom is je mening dus niet objectief... juist omdat je geen les hebt gehad kun je ook niet oordelen (zelfs niet over jezelf) wat daar het nut van is en kan zijn.
    sjongejonge jij dacht ff een slimme opmerking te maken right?
    hahahaha dude denk na!!
    Dan is de mening van iemand, die wel voor les pleit en daadwerkelijk ook les heeft gehad toch ook niet objectief.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eazy G
    sjongejonge jij dacht ff een slimme opmerking te maken right?
    hahahaha dude denk na!!
    Dan is de mening van iemand, die wel voor les pleit en daadwerkelijk ook les heeft gehad toch ook niet objectief.
    Dat is helemaal correct wat je zegt...
    Vreemde manier heb je overigens om iemand iets te mededelen...
    Dat is misschien jammer...

    Conclusie die ik trek: dat je blijkbaar niet zeggen kunt of les wel of niet goed is voor je ontwikkeling, en dat dit hoogstwaarschijnlijk afhankelijk is van de persoon in kwestie.

    Dan moet ik toch eerlijk bekennen dat het toch zeker wel mogelijk is om wel enigszins een objectieve mening te vormen. Ik stel voor dat jij Eazy G, les gaat nemen en ons allemaal gaat vertellen hoe dat voor jou heeft uitgepakt.

  8. #28

    Thumbs up

    Misschien kunnen we het toch samen eens worden want uiteraard valt voor beide stellingen te spreken. Ieder heeft natuurlijk andere ervaringen en dus andere meningen.

    Het was niet men idee om lessen totaal de grond in te praten maar om aan te geven dat ik nooit les heb gehad en niet snel lessen zou nemen.
    Het is blijkbaar niet een mening die iedereen met me deelt maar ja het is MIJN mening en die is gebaseert op "wat voor MIJ werkt".

    Mischien is dit de gulden middenweg?

    Eerst ff zelf de gitaar te leren spelen, zodat je al enige ervaring hebt.
    daarna evt. (wat) lessen nemen om je kennis te "fine-tunen".

  9. #29

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door appyhaan
    Ik stel voor dat jij Eazy G, les gaat nemen en ons allemaal gaat vertellen hoe dat voor jou heeft uitgepakt.
    hehe dat zou wel cool zijn ja!

  10. #30
    drap
    Guest

    Standaard

    Het nadeel van het jezelf aanleren is dat je heel veel verkeerde gewoonten aanleert. Ik wou dat ik les had gehad, dan had ik nu in ieder geval enige theoriekennis gehad en heel wat niet meer af te leren gewoonten niet gehad. Je beperkt jezelf normaal gesproken enorm als je geen les neemt/hebt gehad. Mensen die beweren dat dit niet zo is worden niet gehinderd door enige kennis.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top