Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 34

Discussie: Les, ja of nee?

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeiDRagonas
    ehm.. en je theorie dan?
    een leraar geeft je wat betreft praktijk idd slechts oefeningen, da's logisch.. het oefenen moet je zelf doen. Maar vergeet niet dat een leraar met zn theorie kennis een betere kijk heeft op t totaalplaatje en dus weet waar je zwakke punten liggen, in welke volgorde je t beste dingen kan leren, enz enz. Die kijk op dat totaalplaatje heb jij niet en zul je ook niet snel krijgen zonder les. Wil niet zeggen dat je niet goed speelt natuurlijk dan...

    (ik ben bevooroordeeld btw.. ik geef les)

    Roy
    Ik snap je punt maar ik heb bij mezelf gemerkt dat omdat ik er erg veel mee bezig was en het erg leuk vond, dat de theorie een beetje vanzelf kwam.
    Ik heb een lijst met accoorden gepakt er drie accoorden uitgepakt waarvan ik dacht dat ze wel simpel waren en voordat ik die accoorden goed en wel kende had ik er al een liedje mee gemaakt.
    Als je het echt wil kan het gewoon, weet je wel.
    tis niet moeilijk als je het voelt.

    kijk naar de echte blues, het draait eigenlijk allemaal om een E, A en de B schema. ik denk dat geen enkele leraar de theorie van de blues uit kan leggen dat moet je gewoon voelen, simpel.

    heb nooit les gehad en ben altijd zonder les doorgegaan maar heb fanatiek in bands gespeeld. inmiddel heb ik al zeker 750 optredens gedaan in heel europa en ik heb nog nooit liedjes nagespeeld om me ergens aan te meten ofzo.

    De meeste mensen die ik ken die wel les hebben gehad hebben een baan en spelen soms gitaar op zolder als het vrouwtje en de buren van huis zijn ivm de overlast.

  2. #12
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eazy G

    De meeste mensen die ik ken die wel les hebben gehad hebben een baan en spelen soms gitaar op zolder als het vrouwtje en de buren van huis zijn ivm de overlast.
    Dus iedereen die ooit les heeft gehad doet dat? Gast, wat een kortzichtigheid.. Niet normaal.

    Niet iedereen heeft jouw fantastische talent waamee ze voor alle festivals gevraagd worden en optredens moeten afzeggen door de drukte.

    Voor de topicstarter:
    Er zijn genoeg gitaardocenten die niet beginnen met kleuterliedjes maar gelijk aan de slag gaan met het stevigere werk. Een kwestie van zoeken, proeflesje nemen en vergelijken met anderen.

    Oefenen zal je altijd moeten blijven doen, met of zonder les, je wordt ook geen betere gitarist door les maar door vooral veel te oefenen. Met les kom je, als je een goede leraar hebt, sneller op een volgend niveau.

    GOLDMEMBER

  3. #13

    Standaard

    Zelf heb ik gewoon viavia een leraar die mijn stijl speelt. Het gaat me niet om de baan in de muziek hoewel me dit toch wel ruig lijkt!

    bij de meeste muziekscholen speel je maar met 6 personen. Maar privé les is echt niet heel duur!
    Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.

    Gezocht:
    Carl Martin Red Repeat
    Korg DT-10 Tuner

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Het is ook helemaal niet onfatsoenlijk om een proefles te nemen waarna je belt dat je er niet mee verder wilt gaan. Dus als je hier en daar een proefles neemt, weet je ook waar je over praat. Baat het niet, dan schaad het niet. Als je serieus gitaar wilt leren spelen, kom je vast snel genoeg een docent tegen waarbij je het gevoel hebt dat hij je nog heel veel kan leren. En dan is les écht leuk.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 juli 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    302

    Standaard

    sorry dat ik het zeg maar de blues houdt echt niet op bij e a b.
    ten eerste zullen 9 van de 10 mensen mineur pentatonisch spelen, waar ook E myxolydisch, A myxolydisch, gealtereerd, hele toons, chromatisch en nog een hoop andere ladders supervet klinken over dat ouderwetse bluesschema, ten tweede kan je veel akkoorden ook vervangen om het interessanter te maken.
    dit bijvoorbeeld ipv het standaard 3 akkoorden bluesschema:

    E7 % A7 Bbº
    E7 % % %
    A7 % Bbº %
    E7 % G#7 C#7
    F#7 % B7 %
    E7 C#7 F#7 B7

    wat ook weer ontzettend veel nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt kwa solo's, melodien en verhaallijnen die je puur op je gehoor niet zal kunnen vertellen over het algemeen. tenzij je gehoorkoning bent en dat is wat mij betreft toch ongeveer het belangrijkste. mijn eigen ervaring is dat techniek iets is wat je makkelijk zelf kan leren met een paar lessen die je leren hoe je het moet oefenen e.d. en dat vooral solfége ( gehoortraining ) en theorie ( ook bijvoorbeeld analyses maken van akkoordenschema's ) een muzikant zo veel verder brengt voor zijn eigen composities, en je kan in de trein met je i-pod liedjes uitzoeken, heb je geen gitaar meer bij nodig, puur op gehoor en trappen kennis. gitaarles waarin je leuk leert sweepen of tappen of wat dan ook zijn ook echt heel cool, maar het blijven trucjes en het brengt je uiteindelijk niet veel verder.

  6. #16

    Thumbs down

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don Capo
    Dus iedereen die ooit les heeft gehad doet dat? Gast, wat een kortzichtigheid.. Niet normaal.
    Gast, bekijk het ff, Lees aub goed alvorens je reageert.
    Ik zeg toch helemaal niet dat iedereen dat doet??
    Ik zeg "de meeste mensen die ik ken".

    ik snap niet dat er juist op een forum, waar lezen essentieel is,
    er zoveel mensen zijn die dit blijkbaar geheel niet kunnen
    en meteen fel gaan reageren.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Balthazar
    sorry dat ik het zeg maar de blues houdt echt niet op bij e a b.
    ten eerste zullen 9 van de 10 mensen mineur pentatonisch spelen, waar ook E myxolydisch, A myxolydisch, gealtereerd, hele toons, chromatisch en nog een hoop andere ladders supervet klinken over dat ouderwetse bluesschema, ten tweede kan je veel akkoorden ook vervangen om het interessanter te maken.
    dit bijvoorbeeld ipv het standaard 3 akkoorden bluesschema:

    E7 % A7 Bbº
    E7 % % %
    A7 % Bbº %
    E7 % G#7 C#7
    F#7 % B7 %
    E7 C#7 F#7 B7

    wat ook weer ontzettend veel nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt kwa solo's, melodien en verhaallijnen die je puur op je gehoor niet zal kunnen vertellen over het algemeen. tenzij je gehoorkoning bent en dat is wat mij betreft toch ongeveer het belangrijkste. mijn eigen ervaring is dat techniek iets is wat je makkelijk zelf kan leren met een paar lessen die je leren hoe je het moet oefenen e.d. en dat vooral solfége ( gehoortraining ) en theorie ( ook bijvoorbeeld analyses maken van akkoordenschema's ) een muzikant zo veel verder brengt voor zijn eigen composities, en je kan in de trein met je i-pod liedjes uitzoeken, heb je geen gitaar meer bij nodig, puur op gehoor en trappen kennis. gitaarles waarin je leuk leert sweepen of tappen of wat dan ook zijn ook echt heel cool, maar het blijven trucjes en het brengt je uiteindelijk niet veel verder.
    tuurlijk kan een les nooit kwaad en je kunt er natuurlijk wel wat van leren.
    Ik zeg enkel dat ik geen les zou nemen!
    Ook zeg ik niet dat blues ophoudt bij 3 accoorden.
    Je kunt uiteraard vanalles met deze accoorden doen en kun je er allerlei toonladders overheen spelen die allemaal een ander gevoel geven.
    Maar de absolute basis ligt gewoon bij die 3 acoorden hoe je het ook wendt of keert.
    Het blijft zonder les natuurlijk ook niet enkel bij die 3 accoorden.
    Je gaat vanzelf op zoek naar andere vingerzettingen ofzo om te varieren.

    Bovendien gaat het bij echte blues om de puurheid van de muziek en ben ik van mening dat als je deze muziek te "doordacht" speelt (lees: met teveel theoretische kennis) het gewoon niet meer puur en ongepolijst is.
    Juist dat is wat echte blues moet zijn, gewoon puur, ongepolijst, met vuur gespeeld, en vanuit het hart!. (en dan heb ik het dus niet over Stevie ray, clapton en al die andere neppers!)

  8. #18
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eazy G
    Gast, bekijk het ff, Lees aub goed alvorens je reageert.
    Ik zeg toch helemaal niet dat iedereen dat doet??
    Ik zeg "de meeste mensen die ik ken".

    ik snap niet dat er juist op een forum, waar lezen essentieel is,
    er zoveel mensen zijn die dit blijkbaar geheel niet kunnen
    en meteen fel gaan reageren.
    Klaarblijkelijk kwam mijn sarcasme niet goed over... Het ligt dan waarschijnlijk aan de mensen die jij kent.

    In een serieus topic een dergelijk advies geven getuigt niet van veel kennis. Wanneer je ook maar een beetje contact hebt met andere gitaristen zou je weten dat je veel van anderen kunt leren. Ik twijfel dus ten zeerste aan jouw podiumervaring en ervaring in het algemeen.

    Je opmerking over Clapton en Stevy Ray in je laatste comment spreken dan ook weer boekdelen. Je oordeel over Blues ook. Lekker verder dromen knul!

    GOLDMEMBER

  9. #19
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Er zijn ook muziekscholen waar je elektrische gitaarles kan volgen, zullen vast niet alleen duffe liedjes zijn.

    Les is denk ik belangrijk om wat rapper uit de startblokken te raken. Ik ken mensen die nu heel goed gitaarspelen, maar nooit les namen en die daar wel spijt van hebben. Moesten ze even les genomen hebben zouden ze zeker verder gestaan hebben.
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Don Capo
    Je opmerking over Clapton en Stevy Ray in je laatste comment spreken dan ook weer boekdelen. Je oordeel over Blues ook. Lekker verder dromen knul!
    Ha, ja dat dacht ik ook. Alleen durfde ik het niet ze zeggen...
    Verder kan les nuttig zijn in verschillende fases van je ontwikkeling op gitaar. In het begin, maar ook veel later, of als je denkt dat je stil staat qua ontwikkeling.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top