Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard welke dikte van plectrum moet ik nemen ?

    Hallo,

    Ben een beginneling op elektrische gitaar. Snaardikte 0.09.

    Welke dikte van plektrum kan ik best nemen ? Speel momenteel met 0.5 mm, voelt wel goed aan maar lijkt me misschien wel wat dun. Kan dit nadelig zijn voor later ?

    Graag advies,

    Denis

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2007
    Locatie
    Deventer!
    Berichten
    699

    Standaard

    beetje dooddoener maar wat je zelf fijn vind.
    Ik adviseer je om veel verschillende diktes en formaten te gebruiken. Zo ontdek je vanzelf wat voor jou het best is.

    Suc6

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    voor slag gebruik ik dunne plektrums (.60mm)
    voor solo gebruik ik dikke (1.5mm)
    voor slag en solo iets er tussen in (.73mm)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Mijn mening: speel met het dikste plectrum waarmee je uit de voeten kunt. Met een plectrum dat te dun voor je is, loop je het gevaar dat je erin gaat knijpen, en dat kan spierellende geven later. Bovendien wordt je toon krachtiger met een steviger plectrum.

    Koop gewoon een stapeltje bij de gitaarboer. Voor een tientje kun je er echt heel wat proberen! Ik gebruik zelf Jim Dunlop Jazz III XL, da's tamelijk dik en met een wat puntig uiteinde.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2007
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    626

    Standaard

    +1

    Probeer het rond de 1 mm te zoeken, en een vorm en materiaal te vinden wat goed voelt. Je kunt het beste 1 type kiezen en dat voorlopig aanhouden, dat zal je techniek ten goede komen. Ik raad je echt af om zoals Jeroen verschillende diktes door elkaar te gebruiken, als je techniek zich nog moet vormen kun je zo min mogelijk variabelen gebruiken. Off topic zou ik dat laatste sowieso hooguit in een studio situatie doen (bv een klein type voor snelle solo's, grotere voor palm mute akkoorden). Btw ik gebruik zelf voor alles Dunlop 1,5 mm.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2006
    Locatie
    backstage
    Berichten
    567

    Standaard

    Gewoon een paar verschillende diktes (kleurtjes) kopen en proberen wat je fijn vind. Dat maakt in het begin toch niet zo veel uit en later ga je vanzelf een voorkeur voor een bepaalde dikte krijgen.

    Als je net begint zou ik toch niet al te dik nemen. Niet meer dan 1. Dan kom je een beetje moeilijk door je snaren heen met wisselslagjes. Je coordinatie is dan nog niet zo goed dat je precies het puntje van je plectrum gebruikt en dan is een dik plectrum best lastig.

  7. #7

    Standaard

    dik genoeg zodat het plectrum stijf genoeg is, een te dun plectrum is niet precies genoeg en blijft te gemakkelijk achter de snaren hangen, en gaat snel krom.

    te dik zoals een big stubby 3mm bv geeft dan weer te veel bijgeluiden.

    hou het meestal bij groene en blauwe dunlop tortex, is 0.88 en 1.14 mm denk ik.

    experimenteer ook es met wat dikkere snaren, ik heb die dunne dingen nooit fijn gevonden, sla er ook te hard voor aan, is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar op dikkere snaren kun je wat harder aanslaan, vind ik fijner + het klinkt vetter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik ben van dun naar steeds dikker gaan spelen. Vroeger speelde ik alles met .60mm. Toen ontdekte ik een keer per ongeluk (plectrum vergeten, ééntje geleend) dat met een iets dikkere plectrum m'n solo's iets makkelijker speelde. Pas heel veel later heb ik met een dikke deur (1.5mm) leren spelen. Als ik daar mee begonnen was, had ik waarsch. iedere week een nieuw setje snaren nodig gehad.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juni 2007
    Locatie
    Planet Gong
    Berichten
    581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    Ik ben van dun naar steeds dikker gaan spelen. Vroeger speelde ik alles met .60mm. Toen ontdekte ik een keer per ongeluk (plectrum vergeten, ééntje geleend) dat met een iets dikkere plectrum m'n solo's iets makkelijker speelde. Pas heel veel later heb ik met een dikke deur (1.5mm) leren spelen. Als ik daar mee begonnen was, had ik waarsch. iedere week een nieuw setje snaren nodig gehad.
    Ik speel standaard 2mm dunlops en mijn .012 snaren breken echt wekelijks (Heb er nu weer maar 4 over )
    You think you can't,
    You wish you could.

    I know you can,
    I wish you would.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Sharp Dunlop USA .73 mm (die gele). Zit een goeie punt aan die ik wat afvlak met de veil.

    Ik heb mijn periodes maar zit al twee jaar met deze te spelen. Plectrums gaan wennen. Stap je over, dan moet je her-wennen.

    Twee soorten wil ik zeker niet:
    1- te kleine;
    2-te slappe / dunne (krijg je zo'n "flap-flap"-sound)

    Puntje aan de plectrum is lekker voor de attack. Ik raak iedere snaar met overtuiging. Toen ik overstapte merkte ik echter dat razendsnel over 1 snaar gaan moeilijker was: te veel weerstand... Ik heb er een iets andere stijl door gekregen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top