Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 57
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Music

    Origineel gepost door Picker:Op dezelfde manier druk ik de snaren wat in lenterichting omhoog/omlaag, tijdens het spelen, als ik hoor dat de tonen niet helemaal zuiver zijn.
    Kun je me uitleggen hoe je dat precies doet?
    Ik heb het net geprobeerd maar het valt niet mee.
    Je oren hebben eerst tijd nodig om de "valse" toon eruit te filteren, vervolgens moeten je hersenen bepalen met welke vinger deze toon correspondeerd, dan zul je de "valse" toon moeten compenseren met een bend zonder je andere vingers te verplaatsen, en dat allemaal ruim binnen de tijd die staat voor die toon omdat je het nog wel moet kunnen horen.
    Is het een soort intuitie die je hebt ontwikkeld (zoals wij mindere goden van accoord naar accoord hoppen zonder er meer bij na te denken ) of ben je je heel erg bewust van wat je doet?

    Ben benieuwd!

    Groet, Hans
    Een dikke streep is ook een lijn.

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=--
    Kun je me uitleggen hoe je dat precies doet?
    Ik heb het net geprobeerd maar het valt niet mee.
    Je oren hebben eerst tijd nodig om de "valse" toon eruit te filteren, vervolgens moeten je hersenen bepalen met welke vinger deze toon correspondeerd, dan zul je de "valse" toon moeten compenseren met een bend zonder je andere vingers te verplaatsen, en dat allemaal ruim binnen de tijd die staat voor die toon omdat je het nog wel moet kunnen horen.
    Is het een soort intuitie die je hebt ontwikkeld (zoals wij mindere goden van accoord naar accoord hoppen zonder er meer bij na te denken ) of ben je je heel erg bewust van wat je doet?

    Ben benieuwd!

    Groet, Hans
    Als je een snaar zijwaarts drukt, gaat de toon omhoog. Zo ook als je de snaar in de lengte richting oprekt. Drukken en richting kop trekken dus. Omlaag is lastiger - je moet vrij hard op de snaar drukken om voldoende grip te krijgen om de snaar aan de klankgatzijde te comprimeren (lager te laten klinken) en door dat harde drukken gaat de toon juist weer omhoog. De nek wat voorover trekken doet ook wonderen.

    Ik doe dit half bewust, half onbewust denk ik. Maar ik betrap me er wel steeds weer op.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2007
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    346

    Standaard

    Picker: Heeft een 'scalloped fretboard' ook/juist de functie de snaar als het ware in de lengterichting te 'benden'?

    Ik merk dat ik in sommige gevallen, wanneer ik de F met mijn duim op de lage E pak, dat ik de G en de B onbedoeld bend. Dat is bewust onbekwaam. Maar dat dus onbewust bekwaam doen als correctie... je bent immers niet voor niets professioneel gitarist.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2006
    Berichten
    271

    Standaard

    en wat met een ouderwetse vibrato om te corrigeren?

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sanderz
    Picker: Heeft een 'scalloped fretboard' ook/juist de functie de snaar als het ware in de lengterichting te 'benden'?

    Ik merk dat ik in sommige gevallen, wanneer ik de F met mijn duim op de lage E pak, dat ik de G en de B onbedoeld bend. Dat is bewust onbekwaam. Maar dat dus onbewust bekwaam doen als correctie... je bent immers niet voor niets professioneel gitarist.
    Volgens mij is de idee van een scalloped fretboard meer dat je fingers meer contact maken met de toets (er dichter op zitten), waardoor de snaren minder hard in je vingers drukken.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door greencharlie
    en wat met een ouderwetse vibrato om te corrigeren?
    Absoluut. Camoufleren die valse tonen! Verwar de luisteraar en je komt er zo mee weg...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laser
    geven en nemen mee gemoeid om een gitaar - laat staan een piano - in een 'juiste' stemming te krijgen. Heeft veel weg van een vrouw....
    Gewoon nemen en het geven laten zitten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Music

    Eh, Picker, ik weet natuurlijk wel hoe een bend werkt, dat was niet echt mijn vraag.
    Jij stelt dat je tijdens het spelen min of meer de intonatie regelt door als je "valse" noten hoort dit op te lossen met een bend, daar ging mijn vraag over.


    Origineel gepost door Picker: Volgens mij is de idee van een scalloped fretboard meer dat je fingers meer contact maken met de toets (er dichter op zitten), waardoor de snaren minder hard in je vingers drukken.
    Das vreemd, een scalloped fretboard is als het ware uitgehold, je moet dus nog harder drukken om met je vingers op de toets te komen, als je er al komt.

    Groet, Hans
    Laatst gewijzigd door --=HANS=--; 8 januari 2008 om 23:09
    Een dikke streep is ook een lijn.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=--
    Eh, Picker, ik weet natuurlijk wel hoe een bend werkt, dat was niet echt mijn vraag.
    Jij stelt dat je tijdens het spelen min of meer de intonatie regelt door als je "valse" noten hoort dit op te lossen met een bend, daar ging mijn vraag over.
    Groet, Hans
    Niet mogelijk. Je kunt niet omlaag benden namelijk. Het is een illusie dat je dat als gitaarist altijd kunt oplossen. Je kunt hoogstens soms verschil maken met juist benden maar lang niet altijd werkt dat. Met name akkoorden krijg je eigenlijk nooit zuiver. Dan heb ik mijn gitaar gestemd en speel twee akkoorden waarvan 1 spatzuiver en de ander een beetje vals. Met een beetje bijstemmen heb ik hoogstens een compromis.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Music

    Maar dat beweert Picker hier wel :
    Origineel gepost door Picker:Met dit krommefrettengeval ga je terug naar getempereerde stemming. Vroeger werden piano's ook op die manier gestemd. Ikzelf geloof niet zo in die krommefrettengitaar, omdat de druk van de snaren op de vingers je gemakkelijk weer van die perfecte stemming afhaalt. Op dezelfde manier druk ik de snaren wat in lenterichting omhoog/omlaag, tijdens het spelen, als ik hoor dat de tonen niet helemaal zuiver zijn.
    Vandaar mijn vraag dus.
    Een dikke streep is ook een lijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top