Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 66
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2007
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    5.762

    Standaard Hebben hier ook mensen ervaring met een 'Red Special'?

    Ik blijf het intrigrerende gitaren vinden, de Red Special van Brian May. Zijn hier mensen in ons midden die een copy in hun bezit hebben of ervaring mee hebben? Het is wel een gave gitaar om te bezitten

    Even voor de mensen die niet begrjipen waar ik het over heb:

    Brian May (gitarist van Queen) speelt altijd op een eigengebouwde gitaar, de Red Special. Het was een gitaar geworden met een heel eigen klank, en het geluid van Queen werd deels beinvloed door deze gitaar.
    Er zijn verschillende fabrieken geweest die hebben geprobeert de Red Special te kopieren (ook voor Brian May zelf) maar die haalden het stuk voor stuk niet bij het origineel.

    Ik weet niet hoe dit nu ondertussen zit....

    Hier een fotootje van Brian May met z'n Red Special:



    en nog 1:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AcOuStiC-GuItAR FREAK
    DOEI STELLETJE VIEZE PIEMELS!!!!!!!!!!
    Burny Les Paul Custom | Fender Baja Telecaster | Seagull S6 | Art & Lutherie Wild Cherry | Vox Night Train 15 | Roland Cube 10GX | Korg Kross 61

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    het probleem met deze gitaar is: het blijft de gitaar van brian may. Als je de page-LP koopt, is het gewoon een les paul, met wat kleine aanpassingen voor page. De associatie met brian may van die gitaar is te groot. Verder: ik heb geen idee hoe de echte gitaar 'bloot' klinkt, zonder brian of een ac30 of trebleboost. Ik vind de kopieen heel kaal en heel leeg klinken. Ik heb liever een telecaster.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Er zijn inderdaad door de jaren heen een aantal kopien gemaakt, o.a. door Guild. Brian heeft er met een aantal samengewerkt. Eigenlijk zien ze er ongeveer hetzelfde uit en dat is voor sommigen al voldoende. Als je een kopie zoekt dan staan er regelmatig op marktplaats of gitaarmarkt wel een paar. Let er op dat de kopien van de laatste jaren nogal rammelen in afwerking. Ik heb dealers ze retour zien sturen omdat ze niet te intoneren waren door getordeerde halzen , slecht fretwerk e.d.
    Brian zelf heeft ( dat zul je al wel weten ) een aantal kopien laten maken om er gewoon mee te spelen tijdens optredens die stuk voor stuk bekend zijn geworden , o.a. de Yellow. De bouwer daarvan maakt ze ook op bestelling voor liefhebbers. Je krijgt dan een echte kopie van Brian`s Red Special die 100% klopt. Wat ook 100% klopt is de prijs. Reken op de nieuwprijs van een middenklassen auto.
    Als je voor een kopie wilt hebben om aan de muur te hangen kun je gewoon een Burns of Guild kopen. Wil je het geluid benaderen dan even het volgende:
    Brian heeft eens in een documentaire zijn geluid gemaakt door op zijn setup te spelen met een willekeurige gitaar. Het klonk 100% hetzelfde. Het zat hem , volgens Brian zelf, meer in de volgorde van de delays en trebleboosters met de Vox versterkers dan in het instrument.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Berichten
    6.675

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    Ik vind de kopieen heel kaal en heel leeg klinken. Ik heb liever een telecaster.
    ja mee eens... schijnen goede gitaren te zijn voor hun geld... vind alleen dat de looks teveel afwijken van de echte(bij de burns, guild en brian's eigen gitaar lijn, zeg maar de betaalbare kopieen)...
    bedenk ook goed dat je de gitaar niet moet kopen om een brian may geluid te krijgen... Daar heb je toch wel wat meer voor nodig.

    Het is wel een heel erg veelzijdige gitaar..

    hier heb je een filmpje van een brian may - redspecial gitaar...

    http://youtube.com/watch?v=VMe77-zowK8

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2007
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    5.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Wil je het geluid benaderen dan even het volgende:
    Brian heeft eens in een documentaire zijn geluid gemaakt door op zijn setup te spelen met een willekeurige gitaar. Het klonk 100% hetzelfde. Het zat hem , volgens Brian zelf, meer in de volgorde van de delays en trebleboosters met de Vox versterkers dan in het instrument.
    hoe voel je je? een beetje 15 AC30's aanschaffen? dan maar digitaal in cubase, da's bijna net zo mooi
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AcOuStiC-GuItAR FREAK
    DOEI STELLETJE VIEZE PIEMELS!!!!!!!!!!
    Burny Les Paul Custom | Fender Baja Telecaster | Seagull S6 | Art & Lutherie Wild Cherry | Vox Night Train 15 | Roland Cube 10GX | Korg Kross 61

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2007
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    5.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    het probleem met deze gitaar is: het blijft de gitaar van brian may. Als je de page-LP koopt, is het gewoon een les paul, met wat kleine aanpassingen voor page. De associatie met brian may van die gitaar is te groot. Verder: ik heb geen idee hoe de echte gitaar 'bloot' klinkt, zonder brian of een ac30 of trebleboost. Ik vind de kopieen heel kaal en heel leeg klinken.
    Ik heb liever een telecaster.
    fijn voor je.

    wat de rest betreft; daar heb je helemaal gelijk in.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AcOuStiC-GuItAR FREAK
    DOEI STELLETJE VIEZE PIEMELS!!!!!!!!!!
    Burny Les Paul Custom | Fender Baja Telecaster | Seagull S6 | Art & Lutherie Wild Cherry | Vox Night Train 15 | Roland Cube 10GX | Korg Kross 61

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eko
    Brian heeft eens in een documentaire zijn geluid gemaakt door op zijn setup te spelen met een willekeurige gitaar. Het klonk 100% hetzelfde. Het zat hem , volgens Brian zelf, meer in de volgorde van de delays en trebleboosters met de Vox versterkers dan in het instrument.
    Interessant weetje! Ik had deze theorie zelf ook al bedacht omdat de Red Special replica's die ik heb bespeeld, nogal middelmatig klonken en ik me niet voor kon stellen hoe je daarmee die supersustain kunt krijgen.
    Vote for Pedro!

  8. #8

    Standaard

    Zoals meestal bij de meeste beroemde gitaristen komt een groot gedeelte van hun toon uit hun vingers.
    Als je Brian May op een Ibanez van 200 euro laat spelen, door een Epiphone Valve Junior dan klinkt ie nog steeds als Brian May.

    Bovendien vraag ik me altijd af met dit soort gitaren enzo wat je er nou precies aan zou hebben als je exact net zo als Brian May zou klinken en spelen? Het maakt je nog steeds niet net zo goed als hem.
    Een liedje goed kunnen naspelen zodat het als het origineel klinkt is nog niet eens zo knap, de echte moeilijkheidsgraad zit hem in het componeren an sich van dat liedje. Dus buiten dat het een briljante gitarist is, is het ook een briljant componist. Lijkt me veel beter om een eigen stijl te ontwikkelen in plaats van proberen te klinken als een bekende gitarist, en diegene te imiteren.

    Das dus ook het vervelende aan signature gitaren, mensen zien je al snel als een wannabe of een imitator als je met zo'n ding om je nek op een podium staat.
    The only knob that matters on an amp is the louder knob

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater
    Interessant weetje! Ik had deze theorie zelf ook al bedacht omdat de Red Special replica's die ik heb bespeeld, nogal middelmatig klonken en ik me niet voor kon stellen hoe je daarmee die supersustain kunt krijgen.
    Het heeft met zoveel dingen te maken: hoe hard ie z'n versterkers heeft staan, hoe dicht ie er bij staat, de treblebooster, delays. Maar voor het grootste gedeelte denk ik de manier waarop die de snaren fret, en ook hoe die de snaren aanslaat.

    Ik denk dat z'n Red Special wezenlijk niet zo heel veel zal verschillen van een goede Gibson SG qua basisgeluid.
    Laatst gewijzigd door BrianMay; 1 januari 2008 om 18:12
    The only knob that matters on an amp is the louder knob

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BrianMay
    Ik denk dat z'n Red Special wezenlijk niet zo heel veel zal verschillen van een goede Gibson SG qua basisgeluid.
    Moet dan wel een SG zijn met een eikenhouten semiholow body, single coil pickups en shortscale 24 inch hals..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top