Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 67
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music vierde project: strat kloon mahonie/essen.

    ik ben al weer een 2 maanden bezig met een nieuwe body: ik heb een strat body als voorbeeld gepakt en deze naar mijn eigen smaak aangepast. nml: de beide cutaway's iets dieper voor een beter bereik en ik maak geen gebruik van een slagplaat omdat deze toch vaak een mooi stuk hout bedekt.
    ik heb een mahonie body gemaakt met een essen top ( 12 mm ). de body bestaat uit 2 delen wat als voordeel heeft dat je geen middellijn hoeft te tekenen. het vlakken van het mahonie was erg veel werk. gelukkig heeft mijn vader een vandiktebank. de plank moest van 52 mm naar 33 mm wat toch een behoorlijk intensief karweitje was. aangezien dat geen proffessionele vlakbank is kwam de plank er niet 100 % goed uit dus nog veel schuurwerk aan gehad. p.s.: tip voor de bouwers: voordat je naar Arnhem of Amsterdam gaat naar de fijnhouthandel, kijk eerst eens bij de locale timmerwerkplaats voor wat hout. ik heb nu al 2 keer zeer goed hout gescoord door gewoon binnen te lopen en te vragen voor specifiek hout. kosten? 0 tot 6 euro!!
    nu is er natuurlijk niets mis met de fijnhouthandel- scoringskans is hoger- maar het is ook wel een beetje uit de richting voor mij. hieronder volgen wat foto's en ik zou nog heel veel willen opschrijven maar dat bewaar ik voor later.

    . ook een stukje fineer op de headstock. zover ben ik momenteel; hiertussen zijn nog heel wat meer foto's gemaakt, dus ik hoor het wel....

    groeten Pasqual.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    poeh! ik vind dit zo'n simpel project! maar juist daarom WAANZINNIG tof! simpel in de zin van weinig poespas. een no-nonsense gitaar. ik ga deze zeker volgen!


    even nog wel een vraag: waarom een ESSEN top? en niet een esdoorntopje? als je toch bezig bent met een gelamineerde top.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    even nog wel een vraag: waarom een ESSEN top? en niet een esdoorntopje? als je toch bezig bent met een gelamineerde top.
    Ach... weer eens wat anders.... En mooi essen is niet lelijk!
    Aan de potloodlijnen op de top te zien ga je hem ook nog lichtjes carven?
    Heb je al een idee over de hardware?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    [QUOTE=Van Dattum]Ach... weer eens wat anders.... En mooi essen is niet lelijk!
    QUOTE]

    ... en dit is erg mooi essen. is dat een spintstreep in het midden?
    hals ook al klaar? of komt ie van ander project?

    mooi ontwerp ook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    @Orpheo: waarom essen? esdoorn is zeker weten een mooie houtsoort maar.....essen naar mijn mening ook. mijn vorige project is een solid strat van essen en dit vind ik zo'n mooie body geworden. esdoorn kan altijd nog en laten we eerlijk zijn: ik zie alleen maar esdoorn topjes en daar is niets op tegen maar ik vind dit gewoon mooi.

    @ van Dattum:carven was wel een optie maar dan had ik de ruimte aan de achterkant van de top voor de pots etc... anders moeten maken. ik heb er nu het hout niet meer voor. Hardware: 2 humbuckers ( voor nu:Ibanez, als ze bevallen blijven ze, zo niet: dimarzio of zo...) met een super 5 standen switch voor auto-split, 1 volume en 1 tone en daar tussenin een SPDT switch om bij de auto split te kunnen schakelen tussen de buitenste en de binnenste coil.
    de brug wordt een simpele vaste brug zonder tremelo ( string through ).

    @Barno: ik weet niet wat een spintstreep is maar ik heb de orginele plank gewoon doormidden gezaagd en 180 graden gedraaid en verlijmt. het lichtere gedeelte komt op deze manier in het midden uit wat ik eigenlijk wel mooi vindt.
    de hals was al een klare hals waar ik een stukje essen voor gezaagd heb als fineer en gelijmd. een hals kan altijd nog, eerst maar eens verdiepen in de materie en dan pas een hals maken.

    ik denk dat ik 'm niet ga kleuren maar alleen blanke lak erover heen doe. ik vind de kleur wel mooi zo en zeker i.c.m. de headstock.

    groeten Pasqual.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 maart 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.524

    Thumbs up

    Hoi pasqual ,

    Ziet er goed uit, netjes gedaan zover.

    Succes, groetjes Charlotte .

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    hier nog wat pics:


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    en nog wat pics:

    de randen zijn bijgewerkt met een bandschuurmachine haaks op de workmate en de hoorns met een boormachine waar ik schuurpapier op de boorkop heb geplakt; werkt uitstekend de bodycontour met slijptol gedaan met lamellenschijf; gaat zeer snel en goed, maar....kijk uit, je kan er niets terug op slijpen!

    groeten Pasqual.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    boorkop met schuurrol : goed gevonden, zal ik zeker ook es proberen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Music

    enige nadeel is dat het ding maar 4 cm aan effectief schuuropp. oplevert terwijl je toch 4,5 cm nodig hebt. het liefste had ik de hele gitaar met de bandschuurmachine gedaan, maar je komt niet tussen de hoorns in.

    groeten Pasqual.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top