Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Pijn aan de wijsvinger: plectrum

    Hallo,

    nu ik al wat langer gitaar speel en sneller begin te spelen, begin ik plots pijn aan mijn wijsvinger te krijgen. Het is vooral wanneer ik zeer snelle en langere muted stukjes spelen, en na palm muting. Ik weet zeker dat het aan de manier ligt hoe ik mijn plectrum vast neem. Ik neem hem tussen duim en wijsvinger, ongeveer duim loodrecht met de plectrum. Dus als duim naar links wijst plectrumpunt naar beneden. Mijn wijsvinger staat parallel met de plectrum. Dus als je een lijn van het middenste vanboven van je plectrum naar de punt zou tekenen, daar loopt mijn wijsvinger dan op. Heeft er iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen, want de pijn is niet echt leuk, en ik zou graag nog verder gitaar willen blijven spelen natuurlijk.

    Help me dus aub,
    bedankt,
    simon

  2. #2

    Standaard

    Kan met te krampachtig vasthouden van je plectrum te maken hebben. Probeer je plectrum eens wat losser vast te pakken (zonder het te verliezen uiteraard)...
    Er zijn ook plectrums met een vorm en grip die maken dat je het bijna automatisch goed vasthoudt. Zou ik ook eens uitproberen....
    Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker

  3. #3

    Standaard

    bedankt voor de tip, maar ik denk niet echt dat ik men plectrum verkrampt vast hou ofzo. Kan het niet eerder liggen dat ik mijn wijsvinger op de verkeerde manier plaats dat die teveel druk krijgt als ik speel? En dat hij daarom pijn doet?

    Btw het kwam ineens eigenlijk omdat ik nu een nieuwe stijl probeer te spelen, namelijk wat metalcore... met veel gemute nootjes enzo...

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oipunkerke
    bedankt voor de tip, maar ik denk niet echt dat ik men plectrum verkrampt vast hou ofzo. Kan het niet eerder liggen dat ik mijn wijsvinger op de verkeerde manier plaats dat die teveel druk krijgt als ik speel? En dat hij daarom pijn doet?

    Btw het kwam ineens eigenlijk omdat ik nu een nieuwe stijl probeer te spelen, namelijk wat metalcore... met veel gemute nootjes enzo...
    Klinkt aannemelijk....Zal wel vanzelf overgaan dan...maar pas op met forceren. Pijn is een teken dat je iets overbelast.....
    Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker

  5. #5

    Standaard

    ja ik weet het...
    Ik wil men vinger nie forceren want dan zou het misschien zelfs kunnen dat ik altijd pijn ga hebben als ik speel... dus een beetje opletten....
    Nog andere suggesties? Kzou natuurlijk wel even metalcore willen verder proberen hé....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 februari 2005
    Locatie
    the hague!
    Berichten
    551

    Standaard

    en toch zal "krampachtig" vasthouden er iets mee te maken hebben, het is namelijk niet aannemelijk dat verkeerd vasthouden direct zo'n pijn veroorzaakt.
    maar het beste advies is; raadpleeg een fysiotherapeut, die kan het je zo vertellen.

    succes in ieder geval!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.347

    Standaard

    probeer je plektrum eens vast te houden met je duim,wijsvinger en middelvinger.

  8. #8

    Standaard

    kzal is naar zo een fysiotherapeut gaan.... da zal wel het gezondste zijn denk ik ...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    Zoetermeâh
    Berichten
    2.380

    Standaard

    Misschien een andere plectrum proberen? Sommige hebben een bolling, waardoor deze je mss beter ligt.
    Rock on amigos!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2002
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    3.163

    Standaard

    Probeer niet gelijk op volle snelheid te spelen.
    Eerst de stukken langzaam goed onder de knie hebben en daarna de snelheid stapsgewijs opvoeren (metronoom is hierbij handig).
    Op deze manier leer je de dingen geleidelijk (zeer) snel spelen, zonder dat je je spieren overbelast.
    Bijkomend voordeel is dat je zo leert dingen snel en foutloos te spelen: als je gelijk snel speelt en dus tegen je grens aanzit, ga je smokkelen en foutjes maken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top