Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 69
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard Toevallig goede (demo)drumopnamens gamaakt...

    Met mn bandje zitten we sinds een paar dagen wat te proberen op te nemen. Echter, we beschikken maar over 3 mics (eigenlijk 1: een electrovoice dynamische zangmic, andere 2 zijn naamloze, bijna waardeloze mics) en mn mbox en protools.

    Onlangs heb ik een laptop gekocht en daar pt op geinstalleerd (wat het gelukkig goed kon trekken, beter dan mn desktop pc) en daardoor ontstond de mogelijkheid om alles eens mee te nemen naar de repetitieruimte. Aangezien deze ruimte in een leegstaand huis is, met lege kamers en stenen vloeren echo-t het er als een tierelier en is de geluidskwaliteit van de ruimte erg slecht, een tapijtje en wat gordijntjes verbeterde het niet zo veel.
    Maargoed, terug op de opnamens. Mijn plan was - gezien het feit dat we maar 1 (dynamische) mic hadden en in een slecht klinkende ruimte zitten - om de drums op te nemen zoals het gaat en dan zou ik die in Reason wel namaken. Dan gitaar met mic en bass via DI tegelijkertijd (2 inputs heeft de mbox maar) over de drums knallen en als laatste de zang.

    Gisteren heb ik de drums opgenomen met de EV mic een halve meter boven de snare en verder nergens naar omgekeken. Ik heb met mn gitaar meegespeeld terwijl de drummer de nummers inspeelde. Thuisgekomen wilde ik ze namaken in Reason, maar tot mijn verbazing klonken de opnamens erg goed!
    Ik had totaal niet geexperimenteerd met de mic positie, zelfs niet eens geluisterd naar het geluid tijdens het opnemen, gewoon in PT geknald, opgeslagen en meegenomen.

    Dat maakt ons idee ineens een stuk leuker: Reason kan de pot op en de volgende keer doen we de drums opnieuw. Nu, met wat experimenteren met de mic en wat van dat noppenschuim moeten we dan zeker een prima opname kunnen maken. Weliswaar mono, maarja, dat was voor 1960 niet anders.... Misschien nog 1 van die 2 naamloze mics in de kick leggen, maar over het algemeen kwam alles prima klinkend op mn computertje te staan!

    Deze jongen is dus zeer content en als het zo ver is laat ik vol enthousiasme de resultaten hier horen.

    Lang verhaal, maar ik moest het even kwijt...


    edit: en dat te bedenken dat ik een paar weken terug nog met het idee rondliep om voor 200 euro aan aparatuur te huren om onze demo op te nemen. (Hoewel we met die aparatuur dan wel allemaal tegelijk zouden kunnen spelen /opnemen).

    edit2: de EV mic in kwestie is de Electro-Voice N/D767a (supercardioid). Wow! (is een vocalmic en klinkt daar ook zeker zeer goed op, was de favoriet van de zanger en mij tijdens het testen van oa bekende shures en sennheisers)
    Laatst gewijzigd door amon; 4 december 2007 om 15:37
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 september 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    418

    Standaard

    Nu willen we ook horen of het wel echt zo goed klinkt! Ik blijf erbij dat het niet zo goed kan zijn als met drummics en goede overheads/roommics maarja! Laat horen!
    Little Dark Edge Music

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    goed, zal eens even een niet-gemixte-of-wat-dan-ook mp3tje maken van de opname van gisteren...

    Tuurlijk, tuurlijk, aan het eind van de dag zal het nooit zo goed klinken als een kit opgenomen in een goede ruimte met goede mics (al dan niet volledig gemict), maar voor een demootje.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 september 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    418

    Standaard

    Is waar, maar is toch leuk als je demootje goed klinkt. Ben benieuwd naar de opnames!
    Little Dark Edge Music

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    Dat goed klinken gaat ook wel goedkomen denk ik, naja, luister maar:

    http://rapidshare.com/files/74246760/Desktop.rar.html

    Niets aan gedaan in beide tracks (gitaar ook niet, opgenomen met dezeflde mic overigens).

    Eerst maar eens zo proberen, we kunnen altijd nog vanalles huren om het beter op band te zetten.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 september 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    418

    Standaard

    Klinkt idd niet heel erg verkeerd maar ik vind het persoonlijk nog niet demowaardig. Jullie drummer moet ook nog wat schaven aan zijn roffels en fills maar het hangt er ook maar net vanaf hoeveel waarde je aan je demo hecht. Als dit naar zalen en podia moet, geef ik je weinig kans. Tegenwoordig moet je met een kwalitatief goed product komen om jezelf goed te presenteren.
    Little Dark Edge Music

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    Drummer moet inderdaad flink schaven, maar deze opname was enkel gemaakt zodat ik weet WAT hij drumt om DAT dan na te maken in Reason, dus roffeltjes die niet kloppen maakte voor mij niet uit.

    Bij de volgende opname, nu we weten dat het zo kan, ga ik er zeker voor zorgen dat de opname foutloos is....
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thoom42
    Nu willen we ook horen of het wel echt zo goed klinkt! Ik blijf erbij dat het niet zo goed kan zijn als met drummics en goede overheads/roommics maarja! Laat horen!

    Dat is onzin, vroeger werd drums altijd met maximaal 3 microfoons opgenomen......en veel van die opnames klinken een stuk beter dan veel van die 40-kanalen drumtracks van nu......

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 september 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    418

    Standaard

    Gelukkig leven we nu in 2007, en niet meer vroeger. Het kan toch zijn dat wij van mening verschillen? Ik vind dat je een betere opname krijgt door drummics te gebruiken + een paar goede overheads; jij vindt dat niet, dat kan!
    Little Dark Edge Music

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik had eens een waanzinnig goed drumgeluid in een vrij kleine ruimte, met één PZM welke op een plank lag aan de overkant van de drums.

    Op gearslutz zijn de laatste tijd vrij veel mensen die het zanggeluid van de jaren 60 willen hebben en toen stonden de Mama's en de Papa's (California Dreaming) ook met z'n allen rond één RCA DX77 ribbon microfoon weetjewel.

    Het kan met één microfoon goed klinken, mits de drummer en zijn drumstel goed klinken. Wat Skanky zegt, veel microfoons wil niet zeggen dat het beter klinkt.

    When the Leavy breaks van Led Zeppelin is de drums opgenomen met twee Beyer M160 ribbon mics.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top