Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard De IckenMacker 360/12...

    Een beetje laat misschien, daar het merendeel van het houtwerk al achter de rug is, maar toch... Ik ben bezig aan een redelijk ambitieus project, namelijk een Rickenbacker 360/12 na te maken, maar dan wel met een neckthru-construction, en maar een halve kant hollow. Omdat ik in het begin nagelaten heb foto's te nemen van de beginstappen van het werk (hout zagen, afronden, uithollen,...) zal ik hier wat schaarser zijn met foto's, maar dan gewoon de uitleg geven.


    Body opmeten via foto internet. Op de site van rickenbacker staat dat de gitaar 38cm breed is op z'n breedste punt, dus kan je de "schaal" van de foto bepalen. en dan gewoon om de zoveel mm gemeten wat de afwijking was van de centrale aslijn tussen strapbutton & midden van de hiel. Alles maal de schaal doen, en je hebt (ongeveer) de vorm van de body in realtime.


    Locatie & grootte van het Cat-Eye F-hole opmeten, hetzelfde principe als vorige afbeelding, terug met dezelfde schaal.



    Kleine schets van het opmeten op de prent, en dan terug uitgeplot, om een idee te krijgen of ik juist bezig was.



    Na veel vijven & zessen, knoeien met het "pistool" (ding om krommen mee te tekenen), en juist opschalen, is deze papieren mal het resultaat. Ziet er "acceptabel" goed uit.
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 22 november 2007 om 18:57
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard


    Zelfde principe voor de headstock. Gewoon fotootje gegoogled van een '64 exemplaar, eventjes de schaal berekend adhv de groote van het moertje (is een 11, dus 11mm, in real-time), en een kartonnen malletje (dat ik helaas "kwijt" ben) gemaakt.


    Afbeelding van een ebay-veiling bijgefotosoept, en dan voor de leut dit gemaakt.


    Het enige rickenbacker-licensed wat er voorlopig bij is, een schema van de electronica.


    De slagplaat, malletje van pickguardian.com, gewoon afgedrukt, en dan maar de juiste plastic plaat vinden.


    Zover het papierwerk, straks het houtwerk...
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Nu een stukje tekst, want hier zijn helaas geen foto's van.

    Naar de houthandel geweest, en een mooie partij rock-maple & wengé gekocht (wengé, want het mocht er wat exclusief uitzien), en laten zagen & vlakken. 1 balk van 5x110x6cm, twee balken van 4x40x20cm maple, en een latje van 5mm wengé. Eens thuisgekomen mallen eropgelegd, afgetekend, lintzaag er door, eerste keer opschuren en lijmen. Van de halsblok met de onderste bodyblok. Met de bovenste bodyblok ben ik naar de zagerij geweest, om deze op 8mm overlangs te laten zagen. De resterende 32mm dikte van de romp, heb ik uitgefreesd over een diepte van 30mm, zodat ik een mooi licht stukje hout had, dan het f-hole uitgezaagd mbhv een figuurzaagje. Het plankje van 8mm er terug opgelijmd, en ik had een mooie hollowbodystuk van "1" stuk maple. Dit eropgelijmd, en voor de eerste maal geschuurd. Dan de twee blokjes wengé tegen de zijkant van de headstock gelijmd, want een rickenbacker heeft dit ook, headstockmal erop, en dan uitgezaagd, opgeschuurd & de twee sleuven gefreesd. Dan het trussrodkanaal uitgefreesd, en begonnen met de neck te ronden, gewoon om de scherpe hoekjes eruit te krijgen zodat ik de plank makkelijker vast kon houden. Vervolgens de dremel gezocht, en de afronding aan de body beginnen uitschuren. Eens dit gedaan, de body met steeds fijner schuurpapier geschuurd + de hielblok beginnen uitsnijden. Dan een schuine ramp gemaakt, om de karakteristieke uitholling voor het staartstuk te maken, en met een bovenfrees de schuine kant erin gezet, en de afronding naar de bovenkant & onderkant van de gitaar mbhv dremel, schuurpapier & veel geduld afgewerkt.

    met als resultaat:








    (uitgeschoven met vijltje aan de bovenste hoorn, met een diepe kras als gevolg, op zich geen ramp, want hier komt de lak van de "fireglo" over)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard




    Slagplaat van el cheapo-plastic, ga wel voor een "gold anodized", staat mooier imho bij fireglo


    shotje van wat het worden moet, ooit...


    Detail van de afronding, en de toch wel mooie overgang tussen afgerond & niet...
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard


    De uitholling bij het staartstuk.


    Zo, zover sta ik nu. Ik ben nu bezig met het bollen van de toets...


    MAAR!!!

    Ik ben een student, en studenten hebben vele vijanden, waaronder:

    Tijd
    Geld
    EXAMENS!!!

    Het project ligt nu stil, wegens low on cash, geen locatie om te klussen, en examens die eraan komen. Expected time of reconstruction... Ergens in februari hoop ik de toets af te hebben, en dan in juli smijt ik me weer volledig
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hola Fingers, gooddd job!
    ook tof hoe je ontbreken van bouwtekening creatief oplost. En als er dan toch een gitaar moet nagebouwd worden, dan heel graag zoiets moois als een Rbacker.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    btw ga je ook binding steken in het fgat?, en if so, moet de scherpe hoek dan niet ietsie ruimer?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno
    btw ga je ook binding steken in het fgat?, en if so, moet de scherpe hoek dan niet ietsie ruimer?
    Normaal gezien wel, want het F-gat is overal 1mm kleiner als het origineel, ik heb de hoekjes bewust scherp gehouden om niet te veel hout te verliezen bij het afronden...
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Niet mijn model, maar dat neemt niet weg dat je mooi bouwwerk laat zien!
    Netjes hoor.
    Klopt het dat de hals vrij hoog boven de body uitkomt? Tenminste, dat lijkt zo op de foto.

    vr.gr.

    Branko

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180
    Hey,

    Niet mijn model, maar dat neemt niet weg dat je mooi bouwwerk laat zien!
    Netjes hoor.
    Klopt het dat de hals vrij hoog boven de body uitkomt? Tenminste, dat lijkt zo op de foto.

    vr.gr.

    Branko
    Is bij de "echte" rickenbackers ook zo, dit omdat de elementen rechtstreeks op de body geschroefd worden, en niet in holtes geplaatst worden...



    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 24 november 2007 om 11:31 Reden: Mooie Rickenbacker 360/12 foto veranderde spontaan & ongevraagd in een of andere vrouwenfoto (crossing over bij linkyourfiles.com)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top