Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Snaarhoogte ( verschillende mening )

    Ik ben bezig mijn met een gitaar om de actie te verlagen.
    Ik ga nu de brug een stukje afscheuren maar voordat ik dat
    ga doen wil ik weten welke waarden ik daarvoor moet aanhouden.
    De ene site zegt dat de hoge-e: 1,6mm moet zijn en de lage-E 2mm
    De ander zegt weer 1,7mm en 2,3mm.

    Wie heeft er ervaring mee die mij advies kan geven?

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    ja ik ken die site maar als ik vergelijk met andere sites dan zijn
    er verschillende hoogte die aangegeven worden.
    Dus ik vraag naar meningen en advies en geen sites die ik al
    eens gezien heb.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    ideetje

    Er is geen vaste regel voor. Het ligt onderandere aan de manier waarop je speelt.
    Gewoon proberen dus, per keer een klein beetje eraf halen en dan zien hoe het speelt. Let wel op, wat eraf is komt er niet meer aan. Als je er teveel af haalt wordt je aktie te laag en kunnen je snaren aan gaan lopen.
    Ik geloof dat je op Picker zijn site kunt vinden hoe je het beste kan schuren.

    Succes ermee!

    Groet, Hans
    Een dikke streep is ook een lijn.

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    4 augustus 2005
    Locatie
    Katwijk
    Berichten
    66

    Standaard

    En dan nog moet je oppassen hoor!

    Ik heb mijn gitaar ook volgens bovenstaande link afgesteld.
    Ging prima, de actie werd een stuk lager, en kon zelfs volgens nog lager volgens de metingen! In totaal kon er geloof ik wel tot 1,5 mm van de kam afgeschuurd worden.Dat heb ik toen toch maar niet gedaan omdat het kammetje toch wel erg diep in de brug kwam te liggen!
    Gelukkig maar achteraf wat ik werd zopas toch maar ineens op een ratelende snaar 'getracteerd' Iets wat vlak na de afstelklus absoluut niet het geval was.

    Ik zou het in stapjes doen, steeds een klein stukje eraf schuren en weer even de gitaar op stemming brengen en proberen. Probeer ook vooral een lage stemming uit!

    succes!

  6. #6

    Standaard

    hoe hoog liggen de snaren bij jou boven de 12de fret?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Nog 1 tip - bewaar het oorspronkelijke brugbeentje en koop een nieuwe voor een eurie of 3 om je actie mee af te stellen. Mocht het tegenvallen, dan kun je altijd nog terug naar de oorspronkelijke afstelling.

    Het licht ook aan het type de kwaliteit van de gitaar, hoe hoog de actie minimaal kan zijn zonder fretbuzz.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.392

    Standaard

    De verschillende waardes komen voort uit het feit dat verschillende fabrikanten en reparateurs verschillend meten. De een meet met een capo voor de eerste fret om alle invloed van de topkam weg te nemen (doe ik ook), de ander doet dit niet. De een meet bij de 12de fret, de ander bij de 17de.


    Klik hier voor een handleiding met daarbij waardes die voor een goed vertrekpunt zorgen, je kunt het dan zo laten of naar smaak nog wat veranderen. Als de gitaar goed is (qua hals) levert deze methode je een goed bespeelbare gitaar op.
    Op de site van Don zal - neem ik aan - ook een goede handleiding staan. Soms is het alleen zo dat iemand die er erg in thuis is bepaalde - voor hem of haar vanzelfsprekende - details weglaat.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  9. #9

    Standaard

    hier heb ik wel wat aan.
    Dank je wel.

    Ik ga eerst maar eens een brugbeentje kopen voor een paar euro.
    en dan ga ik de waarden van Rinze gebruiken.

    ik ga voor de hoge E naar 1,6 mm en voor de lage E 2mm proberen te halen
    zonder dat ik fretbuzz krijg.
    Dus ik zal het stap voor stap doen.

    Als ik deze waarden bereikt heb. Is het dan raadzaam om nog lager te proberen of gaat dan te veel van het geluid weg.

    Ik heb een Takamine en ik kan nergens de setup van die gitaar vinden.
    Laatst gewijzigd door Ron1983; 22 november 2007 om 10:32

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.392

    Standaard

    Nog lager is vaak niet goed in verband met aanlopen van de snaren op de frets. Je raakt dan teveel toon kwijt. Bovendien: als je je zadel te veel afvijlt/schuurt heb je een probleem, moet je een nieuwe kopen.

    EDIT: misschien ten overvloede, maar zorg ervoor dat je de onderkant van de brugkam recht afschuurt. Hij moet helemaal vlak zijn, dan maakt de onderkant het beste contact met de ondergrond en draagt dus het beste de trillingen van de snaren over op het bovenblad van je gitaar. Succes!
    Laatst gewijzigd door Rinze; 22 november 2007 om 11:17
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top