Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard condensator values; omrekenen nF > μF

    Hey makkers,

    ik heb een condensator nodig met een waarde van 0.0012μF (0.001μF is ook OK), maar dergelijk kleine waarden worden doorgaans in nF uitgedrukt..

    klopt het dat 1 nF hetzelfde is als 0.001μF...?

    ik ben nooit zo'n whizzkid geweest, maar dacht dat μ 10^(-6) was en nano 10^(-9)..?

    en is er nog verschil tussen keramische en polyester condensatoren en in hoeverre speelt het voltage een rol?

    ik heb volgens Kinman specifiek gezien een 0.0012μF - 63 volt polyester condensator nodig => doet een 0.001μF - 50 volt (max) keramische condensator het dan ook..?

    natuurkunde was niet mijn favoriete vak
    Laatst gewijzigd door jimihattricks; 20 november 2007 om 12:50
    fenders stuiteren, gibsons breken

    stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2007
    Locatie
    Halsteren
    Berichten
    124

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jimihattricks
    Hey makkers,

    ik heb een condensator nodig met een waarde van 0.0012μF (0.001μF is ook OK), maar dergelijk kleine waarden worden doorgaans in nF uitgedrukt..

    klopt het dat 1 nF hetzelfde is als 0.001μF...?

    ik ben nooit zo'n whizzkid geweest, maar dacht dat μ 10^(-6) was en nano 10^(-9)..?

    natuurkunde was niet mijn favoriete vak
    Klopt helemaal!
    Met die soorten condensatoren kan ik je niet helpen helaas...

    grtz, Mark
    Gear:
    Lakland 5594, Lakland 5502, Lakland Hollow Body Fretless, Squier Jazz Bass
    Eden WT550, Eden 210 XLT, Eden 115 XL

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

  4. #4

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    472

    Standaard

    Een polyester condensator zou ik gebruiken. Deze zijn veel stabieler en is de weerstand van de condensator veeeel minder frequentie gevoelig. dus bij een lage en hoge frequentie dezelfde weerstand terwijl dat bij een keramische condensator veel erger is.

    grt. Arjan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Om eerlijk te zijn staat hij daar wel op een groter podium, met band, inplaats van rockposes neer te zetten op een slaapkamertje onder het genot van een glaasje appelsap. Waus.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AvU
    Een polyester condensator zou ik gebruiken. Deze zijn veel stabieler en is de weerstand van de condensator veeeel minder frequentie gevoelig. dus bij een lage en hoge frequentie dezelfde weerstand terwijl dat bij een keramische condensator veel erger is.

    grt. Arjan
    Die is leuk.. Elke condensator is frequentie-gevoelig natuurlijk. Anders is het geen condensator maar een weerstand.

    Dus als een condensator dezelfde weerstand geeft bij hoge zowel lage frequenties, Arjan, dan is die doodgewoon stuk! Kaput! Tebarste!

    Wel is het zo dat het gebruikte dieelectrum (het scheidingsmateriaal tussen de metalen plaatjes, in dit geval het polyester, keramisch, mica, papier etc) van invloed kan zijn op de lekstroom en dus ruisgedrag in het circuit waar deze "inhangt". Het ene materiaal isoleert beter dan het andere dus.

    Naar mijn weten is polyester (en mica) dan beter dan keramisch (en papier, maar dat kan je volgens mij amper meer krijgen)

    Dus beide aangegeven condensators zullen het gewoon doen. Het ligt er alleen aan waar je deze gebruikt..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    472

    Standaard

    Foutje, je hebt helemaaal gelijk. De weerstand is minder groot tussen hoge en lage frequenties.

    Excuses
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Om eerlijk te zijn staat hij daar wel op een groter podium, met band, inplaats van rockposes neer te zetten op een slaapkamertje onder het genot van een glaasje appelsap. Waus.

  8. #8

    Standaard

    Nou , nou, excuses... zo erg ist ook weer niet natuurlijk

    (bijdewee: hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand van een condensator. En vice versa. En bij een spoel is het precies andersom)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    472

    Standaard

    (En bij zeer hoge frequenties gaat een condensator zich als een weerstand gedragen (Elektrotechniek student )
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Om eerlijk te zijn staat hij daar wel op een groter podium, met band, inplaats van rockposes neer te zetten op een slaapkamertje onder het genot van een glaasje appelsap. Waus.

  10. #10

    Standaard

    Hij gedraagt zich al als een weerstand, die omgekeerd evenredig is met de frequentie. Bij hoge en lage frequenties. Bij hoge frequenties en hoge C word de weerstand dan natuurlijk verwaarloosbaar.

    Deze formule dus:

    Z= 1 / (2 * pi * F * C )

    (MTS Electronica, weliswaar lang geleden Check je boeken! )

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top