Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard

    Hoi,

    Ik vroeg mij af hoe je kunt weten op welke akkoorden, welke toonladders gespeeld kunnen worden.

    Ik bedoel:

    Stel je hebt een nummer wat begint op het A-mineur akkoord. (De toonsoort van het nummer is in A-mineur).

    Ik begrijp dat je daar de Aeolische toonladder op kunt los-laten (kleine terts toonladder).
    De ionische toonladder (majeur) klinkt hierop niet, maar wel als de toonsoort van het nummer A is.

    Nu is mijn vraag. Stel dat je een nummer hebt met de volgende akkoorden:

    ||: A7 - Dm7 - Em7 - C:||

    Hoe weet ik nu welke toonladder hierop past?
    Immers, het eerste akkoord is een mineur. Het tweede en derde zijn mineur en de laatste is weer majeur.

    Deze kennis zou namelijk ook handig zijn met het uitzoeken van bepaalde nummers. Je kunt immers dan een x-aantal noten uitsluiten (m.a.w. die noten kunnen niet voorkomen in het nummer).

    Kan iemand me hiermee op weg helpen. Of een site / boek aanwijzen waar ik dit soort informatie kan bekijken?

    Bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2002
    Locatie
    den haag
    Berichten
    649

    Standaard

    gewoon een A mineur ladder .. probeer maar alles klopt op je A7 na.

    In je A7 komt een C# en de 7e half verlaagd (G) voor. Deze noten komen zowel in majeur als in mineur voor. Omdat je vervolg akkoorden 2x een mineur 7 en een C majeur bevat en deze noten ook nog eens in Am voorkomt kan je dus concluderen dat je lekker in een Am ladder kan blijven klooien!! Vergeet niet dat het ut veiligst is als je pentatonisch pakt vanwege het volgende;

    In een Am zit ook een F in de Em7 zit geen F .. dus als je in die Am ladder aan het klooien bent en je eindigd eventjes (tijdens je solo) in die F terijl het akkoord op Em7 zit dan gaat dat niet klinken...

    Dus een adviesje voor jou;

    Speel A7 en Dm7 in de Am (aeolisch) ladder en alleen de Em7 pentatonische Am ladder, en de C kan je wel de Am ladder blijven spelen EN (als ik het goed zeg, de mixolidische ladder op de 3e fret (en nog heel wat andere modussen)

    correct me if i'm wrong plzzz

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2002
    Locatie
    den haag
    Berichten
    649

    Standaard

    Meastro pimmetje .. heb ik mijn huiswerk goed gedaan :grin: ?

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-31 23:32 ]</font>

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top