Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 12 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 120
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard Tweede zelfbouw Guttlin Thinline

    Na mijn eerst no name yet project heb ik zin om de daar opgedane ervaring te laten renderen in een tweede Guttlin project. Deze keer ontwerp ik geen nieuwe gitaarvorm, ik maak een kopie van een ... Guttlin, maar dan nu een Thinline variant, waarin ik de foutjes van eerste zelfbouw nu eens niet ga maken (voel me nog steeds een absolute beginner though)

    Die kan er ongeveer zo gaan uitzien:



    Al staan nog heel wat opties open:dekkend kleurlakken of niet, holtes boven of onderkant uitfrezen, birdseye maple top, vorm f-gat, vorm slagplaat, enz...

    Er komen twee stacked hums van Gibson in (omdat ik die hier nog liggen heb).

    Ik weet nog niet of ik het lef zal hebben deze keer ook zelf de hals te maken. Op dit moment kies ik voor een all maple hals (niet met rosewood toets zoals op de foto hierboven).

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Hard essenhout, deze keer niet zelf gevlakt met klein schaafje zoals bij de eerste (is nooit helemaal goed geworden) maar even naar de schrijnwerker gegaan.

    Ongelijmd:



    Template gemaakt opbasis van tekeningen die ik had van de eerste guttlin en op basis van het echte model (dat licht afwijkt van het ontwerp maar uiteindelijk de vorm is die ik wilde hebben)


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    De twee stukken gelijmd en 24 u in de klemmen, dan ruw uitgezaagd en klaargezet om met behulp van de mal te frezen.



    De bovenfrees die ik heb heeft heel handige hulpstukken om bv bindings te doen maar ik heb geen geleiders om langs een mal bovenaan te laten lopen en de dingen die ik op het net vind, passen niet op de freesjes die ik heb. Wat geprutst met tussenoplossingen maar dat werd niks.

    Dus uiteindelijk toch uitgefreesd uit het los handje. Een marge gelaten voor het schuurwerk. Amateur, hoor ik jullie denken, en guess what, jullie hebben gelijk. langzaam en gestaag dingetjes bijleren door fouten te maken, zo moet het bij mij blijkbaar.

    Laatst gewijzigd door barno; 16 november 2007 om 00:24

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    cool, leuk projectje, zeker door de eigenzinnige vorm en thinline/p100 combinatie.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Gaaf dat je er nog een gaat bouwen! Ben erg benieuwd!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    je kunt verloopstukken kopen waardoor de frezen die je op internet kunt kopen ook in jouw frees kan zetten.

    vind je idee heel leuk, alleen te weinig aandacht voor de headstock.
    die komt er voormijn gevoel wat bekaait af qua vorm

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno
    De bovenfrees die ik heb heeft heel handige hulpstukken om bv bindings te doen maar ik heb geen geleiders om langs een mal bovenaan te laten lopen en de dingen die ik op het net vind, passen niet op de freesjes die ik heb. Wat geprutst met tussenoplossingen maar dat werd niks.
    Er is een andere oplossing, moeilijk uit te leggen, maar ik probeer het toch:

    Je mal, kopieer je op een tweede stuk dik mdf (22mm) met een freesbit. Dan neem je een bit (als je een setje hebt van 12, zo'n goedkoop setje van €15) met een iets dikker freesgedeelte dan de schacht (bijv: 15mm freesgedeelte en 8 mm schacht).

    Je stelt de frees zo in dat het gehele snijgedeelte en een stukje schacht onder de bodemplaat uitkomt. Nu frees je rondom de mal. Mal omdraaien en met een recht freesje (8mm schacht, 8mm snijgedeelte en een stukje schacht onder de bodemplaat laten uitsteken) weer glad maken.

    Deze tweede mal is dus ietsjes kleiner dan de eerste geworden (15mm - 8 mm = 7 mm, dus rondom 3,5 mm ruimte voor een binding.

    Omdat deze kleinere mal dik is (22 mm) kan je je rechte bitje (8 mm schacht, 8 mm snijgedeelte) weer ver door de bodemplaat laten steken en een stukje van de schacht als geleider laten dienen langs deze tweede, kleinere mal. Zo kan je een perfecte binding inkeping fresen, zonder ingewikkelde, dure en soms moeilijk te bestellen/kopen lagerbitjes.

    Het kost je alleen een extra stukkie 22 mm mdf en een kwartiertje werk. Hopelijk is deze uitleg begrijpelijk.

  8. #8

    Standaard

    Interessant, maar je moet ook zorgen dat de delen op precies dezelfde manier uitlijnen op je instrument. Niet moeilijk, mits je een kolomboor hebt: mallen op elkaar, op de gitaar, gaten helemaal doorboren tot in de body (in pickup/neck cavity plekken ofzo), 8mm voor een standard houtdeuvel is prima. Bij gebruik ook nog eens dubbelzijdig plakband gebruiken zodat het echt niet schuift.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Interessant, maar je moet ook zorgen dat de delen op precies dezelfde manier uitlijnen op je instrument. Niet moeilijk, mits je een kolomboor hebt: mallen op elkaar, op de gitaar, gaten helemaal doorboren tot in de body (in pickup/neck cavity plekken ofzo), 8mm voor een standard houtdeuvel is prima. Bij gebruik ook nog eens dubbelzijdig plakband gebruiken zodat het echt niet schuift.
    Leuke methode he. Zelf een keer bedacht bij gebrek aan het juiste freesje en veel haast. Werkt perfect en is retesimpel. Goeie tip van het uitlijnen met de kolomboor. Ik deed het rondom met de achterkant van een schuifmaat (instellen op 3,5mm, dan steekt de pen 3,5 mm uit aan de achterkant, en dan rondom passen en schuiven, maar jouw methode is sneller en waarschijnlijk ook nog eens nauwkeuriger.

    Samen komen we er wel.... Leuk zo'n forum om tips te delen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    @ hops: die headstock daar wordt aan gewerkt, heb onder andere een enquete gehouden bij mijn bandleden met gefotoshopte alternatiefjes maar ben er nog niet uit. goed ik zal ze hier ook maar eens posten, al is dit uiteraard vooral een smaakkwestie. laat maar weten wat u voorkeur wegdraagt, al is er geen garantie dat ik die volg
    Laatst gewijzigd door barno; 16 november 2007 om 12:00

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top