Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard Zelfbouw Stratocaster

    Beste GN’ers,

    Ik kreeg ongeveer in juli dit jaar een idee in mijn kop om een Stratocaster model te bouwen, met bestaande onderdelen. Deze wilde ik van internet afhalen en dan in elkaar zetten. Hij is eindelijk af, nadat ik er weet ik hoeveel weken niks aan heb gedaan in verband met tijdgebrek. Ik heb alle onderdelen van Marktplaats.nl. Sommige dingen zijn tweedehands, en sommige nieuw. Ik wil wat foto's posten over het resultaat, e.d.

    Hieronder staan als het goed is alle onderdelen op exclusief de tuners:



    Body
    De body is van Squier met een midnight blue kleur (of metallic blue, wat je wilt). Bouwjaar 2005 of 2006, houtsoort agathis of elzenhout. De humbuckergaten zijn wat groter gemaakt omdat de vorige eigenaar er 2 Jazzmaster elementen in wilde bouwen die er anders niet in pasten.

    Hals
    De hals is van Mighty Mite - one piece maple neck - met 22 frets. Mijn orginele Squier gitaar heeft een zeer grote 'vin' aan de kop. Dit vind ik niet zo mooi dus ben ik blij dat deze kop een kleine vin heeft. De toets heeft een compound radius zodat ik de gitaar bij de brug lager kan afstellen voordat de snaren gaan kletteren.

    Pick-ups
    Ik wist op voorhand dat ik een S-S-H opstelling wilde gebruiken. Vanuit België heb ik 2 Duncan Designed SC101M singlecoils en een Schecter Alnico V High Output humbucker kunnen bemachtigen. De single coils zijn op de middle position gecalibreert en de humbucker op de brug positie.

    Tuners
    De tuners heb ik bij Arie de Vocht in Bakel gehaald. Hoogstwaarschijnlijk heb ik er teveel voor betaald maar dat vind ik niet zo erg. Ze zijn chroom en mat kleurig van het merk Sperzel (non-locking tuners). Bij Arie heb ik ook schroeven gehaald voor de elementen en slagplaat. Hij had ook een soort rubbertjes in plaats van veertjes voor de elementen, mooi alternatief.

    Andere hardware
    De brug en de neckplate met schroeven zijn van Allparts. De schakelaar is van CRL.

    Overig
    Switch tips, volume/toon knoppen en jackplate zijn van Fender. Condensator, slagplaat en potmeters zijn van de locale gitaarboer. De jack met jackplate en de niet verpakte neckplate met schroeven zaten nog bij de body.

    Boekje
    Dit boekje (met de Strat body of de kaft) is een soort handleiding geschreven door Bert van der Moer. Dit boekje is speciaal gericht op de onervaren, beginnende bouwer, waarbij hij niet zelf de onderdelen maakt maar ze juist van anderen verzamelt. Staan de basisdingen in beschreven maar niet heel erg uitvoerig. Ik vond het heel interessant om door te lezen en ik heb er toch wat aan gehad.



    De body en hals had ik van dezelfde eigenaar gekocht, dus deze had ze voor verzending even met een neckplate vastgezet. De hals paste echter niet perfect in de body waardoor hij scheef zat. Gaatjes zijn opgevuld en opnieuw geboord zodat hij (bijna) recht zit. Mijn pa beweerde steeds dat hij perfect recht zat maar bij het eindresultaat betrapte ik hem op 1 à 2 millimeter. Ook kun je hierboven zien dat ik de brug uitgepakt heb en er half op heb zitten. Hieronder zit de oude neckplate erop en kan je dus zien dat die er ook al niet helemaal recht op paste.



    Op onderstaande foto is de body aangepast waardoor de hals wel mooi past. Is een minder mooie foto door het kunstmatige licht.

    Laatst gewijzigd door Ace 1.15.19; 13 november 2007 om 18:36
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    De gaatjes van de stemmechanieken in de hals zijn geboord voor moderne Fender mechanieken, die de verkoper van de body en de hals helaas niet meer had. Er zitten langs de gaten waar de as door moet twee kleine gaatjes boven elkaar, waarin de pinnetjes van het stemmechaniek moeten vallen. Ik kon echter geen passende vinden. Uiteindelijk heb ik Sperzel mechanieken gekocht met één pinnetje in het midden. Dit was de beste optie dus moest er tussen de twee kleine gaatjes, nog één geboord worden (zodat je dus drie-op-een-rij krijgt boven elkaar). Zie hier wat ik bedoel:


    (Rechtse foto is bij kunstmatig licht)

    De stemmechanieken zijn mat- en chroomkleurig. Het bovenste en onderste stuk is mat. Het middelste stuk en de as is chroom.

    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Ook de gaatjes van de slagplaat zaten op een heel onlogische manier. Deze gaatjes heb ik dan ook opgevuld met lucifers en tandenstokers. Mijn pa is op deze foto nieuwe gaatjes aan het boren. Omdat het hout wat uitgefreesd is vanwege de Jazzmaster elementen, valt één schroefje in het gat voor de humbucker. Dit hebben we opgelost door een stukje rubber van een fietsventiel er onder strak op te drukken.



    Toen gingen we over op de bedrading aansluiten. Ik had een schema van de Seymour Duncan site gevonden (tjonge, wat staat daar veel op). Slechts een heel klein stukje van de bedrading is te zien op onderstaande foto’s. De schroeven die ik had voor de elementen ‘pakten’ niet bij de Duncans. Hierdoor kon ik draaien aan de schroef wat ik wou, maar omhoog of omlaag ging hij niet. Van een stuk plastic heeft mijn pa een soort afdekplaatjes gemaakt zodat ik hierdoor het element in hoogte kon verstellen (dit zijn dus die grijze dingetjes). De schroef draait dan in het plastic in plaats van het element, zodat het element zelf ook mee draait (door die rubbertjes, in plaats van veertjes).

    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Hieronder begint het geheel al meer op een gitaar te lijken:



    Ik was dolblij toen ik hem inplugde en op die ene oude E-snaar het geluid wilde testen om te kijken of er überhaupt geluid uit kwam. Ik heb er met mijn vriendin een setje nieuwe snaren op gezet, en ik heb haar meteen geleerd hoe je een gitaar moet stemmen. Het ging haar best goed af eigenlijk .
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Hieronder nog wat grotere foto’s om het geheel te bekijken.
    (alleen jammer dat de tremolo pook er niet op zit)

    Ook de switch tip zit er niet op omdat deze crème kleurig was. Ze werden per twee geleverd dus ik dacht ik kan het op z’n minst proberen om er één zwart te spuiten. Dat past beter bij de rest. De gitaar heeft al heel veel verschillende kleuren, maar naar mijn persoonlijke mening, niet té veel. De combinatie van kleuren vind ik mooi. Ik ben erg trots op de gitaar en ik ben er ook héél erg blij mee.







    Ik ben benieuwd naar jullie meningen, dus laat wat van je horen als je wil .

    Groetjes,
    Thijs.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Ziet er strak uit, gefeliciteerd.
    En hoe klinkt ie?




    Soundsamples willen we horen....

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    leuke strat, mooie manier om te leren bouwen. Veel plezier ermee, en post eens een geluidsbestandje.

  8. #8

    Standaard

    Ziet er strak uit, al zou ik 'm voor de foto wel even wat beter polishen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Weet iemand hoe ik sound samples op internet kan zetten? Heeft iemand daar een handige site voor? Ik kan wel iets simpels opnemen via Audacity ofzo
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard

    http://www.supload.com/free-audio-hosting bv.

    btw; een erg leuk project, vooral de arbeid die je er samen met je vader (en vriendin ) hebt ingestoken, maakt het toch speciaal
    fenders stuiteren, gibsons breken

    stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top