Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 38 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 377
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Party Zelfbouw Multi-Fx...een verslag...met foto's

    Intro
    Op veler verzoek *kuch* (voornamelijk Valoosj ) een topic over mijn zelfbouw project.

    Voor de goede orde. Dit project loopt al maanden (inmiddels jaren....), ik ben begonnen in April 2007. Ik wilde het af hebben in Juni. Is niet gelukt... Het uitgebreide verslag met blog-trekjes kun je hier vinden op DIYstomp.

    In den beginne...
    Goed, wat is het idee? Na een aantal 'losse' effecten gemaakt te hebben kreeg ik het idee om een aantal effecten in 1 grote behuizing te bouwen. Het geklooi met pedalen, patchkabeltjes, adapters etc begon zich te wreken. Yup, een pedalenplank zou ook een oplossing zijn. Een snellere en goedkopere oplossing. Maja, de DIY-factor is dan behoorlijk laag.

    Daarnaast, ik kreeg het idee in de periode dat de 1e berichten over de nieuwe Vox AC15 verschenen. Die *prachtige* Vox met houten behuizing... deze dus:



    Geweldig. Ik heb toen besloten dat ik een behuizing van hout wil voor mn multi-fx. Ook het werk van Basic Audio (John Lyons) inspireert me enorm. In een schameteloze poging dat te visualiseren heb ik dit plaatje gemaakt:



    De 'features'
    In de loop van het project zijn de 'features' aangepast. Op zich logisch. Mijn ervaring is zeer beperkt, ik heb geen technische achtergrond (ben afgestudeerd op CG Jung en Nietzsche...) en heb nog nooit met hout gewerkt. Al doende leer ik...trial and error. Vandaar ook dat ik commentaar (hier en op DIYstomp) erg waardeer. Er zijn mensen die zo belachelijk veel weten, geweldig!

    Het idee is dus om een groot aantal effecten in een behuizing te stoppen, met extra loops en routingopties. Een plaatje kan helpen:



    Ten tijde van dit plaatje speelde ik nog met het idee van 'groepen' fx die ik per footswitch aan of uit zet. Daar ben ik vanaf gestapt. Elk effect kan apart in- of uitgeschakeld worden. De twee 'channels' zijn wel blijven hangen.

    Signaal pad
    De guitar prik je mono in de eerste buffer. Deze buffer split het signaal en 2 gelijke kanalen. Per effect kan gekozen worden om in kanaal A of in kanaal B te zitten. Aan het eind van de keten kan het signaal stereo (dus A en B apart) of mono (A of B, of gemixt) uitgestuurd worden. Het mixen wordt gedaan door een 'blender' die met een potmeter of (gaaf!!!) met een expressiepedaal kan worden gecontroleerd. Je kunt dus met je voet geleidelijk van A naar B gaan. Stel je een delay signaal voor wat je langzaam 'er bij' laat komen. Of een fuzz waar je een chorus doorheen mixt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Effecten
    De volgende effecten wil ik gebruiken:
    • SHO, RoG Omega
    • TS808, RAT, DOD250
    • Box of Rock, Dr Boogey
    • Fuzz Face, Fuzz Factory of Big Muff (ik neig naar de BM, FF kan wel apart).
    • CE2 Chorus, Phase 90
    • NeoVibe (Univibe)
    • PT-80 Delay

    Al deze effecten maak ik zelf. De pcb-layouts haal ik bij GGG of tonepad. Of, als er geen pcb van is, maak ik die ook zelf (SHO, BoR etc). Die ets en boor ik vervolgens, waarna het solderen kan beginnen.

    In- en Outputs
    • Mono instrument ingang
    • Mono/stereo outgang
    • 3 (of mss 4...) externe FX loops
    • 230V ingang
    • aantal 9V's uitgangen voor fx in de loop
    • positive ground 9V uitgang voor classic fuzz etc.
    • tuner OUT
    • A/B voor Normal en TopBoost channel op mn Vox AC30
    • eventueel Trem/Reverb switch voor Vox (denk dat ik deze laat vallen)

    De Behuizing
    Tja, daar ben ik nog niet mee bezig geweest. Wat ik weet is: het wordt hout. Mooi hout. Om storingen tegen te gaan zal de binnenkant van de behuizing goed afgeschermd moeten worden. Welke techniek ik daarvoor ga gebruiken weet ik nog niet. Tips zijn van harte welkom!

    Het hout krijgt een mooie, blanke lak. Een goeie tekening van het hout is belangrijk. Toon-eigenschappen spelen geen rol. Looks matter!

    Waarschijnlijk zal ik het hout bij een fijnhouthandel vandaan halen (iemand nog een tip voor een bedrijf in Limburg?). Gewicht speelt een rol. Uiteraard, het moet niet loodzwaar worden. De afmetingen die ik in gedachten heb zijn ~50 cm breed, ~25 cm diep, hoogte van 5cm oplopend naar ~15 cm.

    Nadeel van hout is dat het dikker is dan alu of metaal. Dat is lastig omdat de potmeters en switches maar een schroefdraad hebben van zo'n 5 mm. Ik zal die plekken waarschijnlijk moeten frezen.
    Laatst gewijzigd door ponq; 29 april 2008 om 13:14

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Standaard part 2

    De Voeding
    Om met het laatste als eerste te beginnen :P Gisteren ben ik wezen solderen aan mn voeding. Ik wil een voeding die gefilterde en geisoleerde outputs heeft. Ik heb gekozen voor 4x een 9V groep. 1 groep voor de LED's van de switches, 2 groepen voor de effecten en loops, en nog 1 groep met omgekeerde polariteit (positive ground) voor de FuzzFace. Hiervoor gebruik ik transformators met twee secundaire outputs.

    Ook heb ik twee 18V groepen. Deze zijn voor de PT80 en de NeoVibe. Ook gefiltered en gestabiliseerd.

    De 230V komt al gefiltered binnen. Genoeg filters, lijkt me. Het volgende schema heb ik gemaakt:


    In dit schema moet de 100R weerstand weg!!! zie verderop in deze thread voor de verklaring
    PCB's gemaakt, ge-etst en 'bevolkt':





    Om er voor te zorgen dat de voeding geen storing veroorzaakt in de rest van de behuizing, lijkt het mij verstandig om een metalen kooi-achtige constructie om de PCB's te zetten. Een oude PC voeding was het slachtoffer:
    Laatst gewijzigd door ponq; 24 januari 2008 om 00:27

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Standaard part 3





    Zoals gezegd, dit zijn (op het moment van schrijven) de meest recente foto's.... actie foto's dus. Dit wordt uiteraard nog netjes afgewerkt.

    Foto's
    Wat rest is een serie foto's die de progressie van de afgelopen maanden laat zien. Ik zal ze kort toelichten.

    Ik ben begonnen met een groot aantal Effect PCB's te maken. Printen, strijken, etsen, boren, snijden. Het resultaat is elke keer weer (voor mij) indrukwekkend. Nooit gedacht dat het zo makkelijk zou zijn zelf koperbaantjes te trekken:


    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Standaard part 4

    De Effecten werden daarna 1 voor 1 gesoldeerd. Gaat veel meer tijd in zitten dan je zou denken. Uren, avonden, weken . Een overzicht:



    De Ross Compressor viel mij erg tegen. Die heb ik gedropt. Later heb ik de Dr Boogey (een Mesa/Boogie in-a-box) toegevoegd (dat kleintje is een SHO):



    Na de FX-pcbs was het tijd om de channel_switchers en de footswitches (met millenium 2 bypass) te maken. Zelfde procede: etsen, boren, bevolken, testen. De PCB's:

    Laatst gewijzigd door ponq; 12 november 2007 om 13:26 Reden: spelling

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Standaard part 5

    De Channel_switchers:


    (dit is een proto-type. De uiteindelijke switches zijn bijna de helft smaller geworden. 3 Cm ipv 5.5. Als je al de FX plus de Externe loops optelt kun je uitrekenen dat ik zo'n 17 channel_switchers nodig heb. Die 2 cm die ik nu bespaar scheelt dan ruim 30cm aan ruimte...)

    De footswitches met millenium2 bypass (true bypass met een 2PDT):



    Aan de krokodillenklemmen kan je zien dat deze foto's tijdens het testen genomen zijn. Alle switches zijn getest (de BS170 die er in zit, is nogal kwetsbaar voor/door mijn soldeertechniek....) en ze werken. Hier de hele familie fotoswitches bij elkaar:



    En tenslotte een overzicht van alle effecten, switches en voedingen bij elkaar:

    Laatst gewijzigd door ponq; 7 november 2007 om 18:51

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Standaard Part 6

    Wat nu?
    Het project is nog niet af. Ik vrees dat er nog veel tijd in gaat zitten. De behuizing is 1, alles in die behuizing kwijt kunnen op een georganiseerde manier is 2. Het moet geen slangenkuil worden.

    En als alles al gaat passen, dan volgt ongetwijfeld het debuggen. De ervaring heeft mij al geleerd dat een DIY effect zelden in 1 keer precies werkt zoals je wil. Met wat geluk is het simpel op te lossen. Met pech ben je avonden kwijt aan het fixen van 1 effect. Maar goed, ik doe het voor mn lol, dus t heeft geen haast.

    Nog niet genoemd, maar wel leuk: ik wil een brightness control inbouwen waarmee je de helderheid van alle LEDs met 1 knop kan regelen. En ik wil in de achterkant (bij de inputs en outputs) mijn 'logo' licht laten geven. Deze gimmicks zijn uiteraard voor later zorg

    Updates zullen volgen, stay tuned!

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 juni 2005
    Locatie
    Below sealevel
    Berichten
    1.079

    Standaard

    Erg mooi!

    Ik heb laatst ook zo'n voeding van 18v gemaakt voor iemand met een electic mistress, maar dat ding bleef veel extra ruis geven in vergelijking met batterijen.
    Hij had de onderdelen zelf gehaald bij een winkel, maar waar heb jij die transformators vandaan?
    Voodoo Lab Tremolo te koop

    Interesse stuur een pm-tje

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2007
    Locatie
    Belgica
    Berichten
    247

    Standaard

    R E S P E C T, man !

    Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Standaard

    Thnx!

    De meeste onderdelen komen bij Newtone vandaan. Voor de voeding heb ik t spul bij conrad gehaald.
    Laatst gewijzigd door ponq; 7 november 2007 om 16:11

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Ik volg je onderwerp ook al op DIYstompboxes, maar leuk dat je het ook hier post! Komt er nog wat meer leven in de werkbank (dat plots wel opmerkelijk veel drukker wordt, niet ?)

    Mooi project en petje af, hoor. Ik neem even een abo'tje
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top