Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 377

Threaded View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    1.534

    Party Zelfbouw Multi-Fx...een verslag...met foto's

    Intro
    Op veler verzoek *kuch* (voornamelijk Valoosj ) een topic over mijn zelfbouw project.

    Voor de goede orde. Dit project loopt al maanden (inmiddels jaren....), ik ben begonnen in April 2007. Ik wilde het af hebben in Juni. Is niet gelukt... Het uitgebreide verslag met blog-trekjes kun je hier vinden op DIYstomp.

    In den beginne...
    Goed, wat is het idee? Na een aantal 'losse' effecten gemaakt te hebben kreeg ik het idee om een aantal effecten in 1 grote behuizing te bouwen. Het geklooi met pedalen, patchkabeltjes, adapters etc begon zich te wreken. Yup, een pedalenplank zou ook een oplossing zijn. Een snellere en goedkopere oplossing. Maja, de DIY-factor is dan behoorlijk laag.

    Daarnaast, ik kreeg het idee in de periode dat de 1e berichten over de nieuwe Vox AC15 verschenen. Die *prachtige* Vox met houten behuizing... deze dus:



    Geweldig. Ik heb toen besloten dat ik een behuizing van hout wil voor mn multi-fx. Ook het werk van Basic Audio (John Lyons) inspireert me enorm. In een schameteloze poging dat te visualiseren heb ik dit plaatje gemaakt:



    De 'features'
    In de loop van het project zijn de 'features' aangepast. Op zich logisch. Mijn ervaring is zeer beperkt, ik heb geen technische achtergrond (ben afgestudeerd op CG Jung en Nietzsche...) en heb nog nooit met hout gewerkt. Al doende leer ik...trial and error. Vandaar ook dat ik commentaar (hier en op DIYstomp) erg waardeer. Er zijn mensen die zo belachelijk veel weten, geweldig!

    Het idee is dus om een groot aantal effecten in een behuizing te stoppen, met extra loops en routingopties. Een plaatje kan helpen:



    Ten tijde van dit plaatje speelde ik nog met het idee van 'groepen' fx die ik per footswitch aan of uit zet. Daar ben ik vanaf gestapt. Elk effect kan apart in- of uitgeschakeld worden. De twee 'channels' zijn wel blijven hangen.

    Signaal pad
    De guitar prik je mono in de eerste buffer. Deze buffer split het signaal en 2 gelijke kanalen. Per effect kan gekozen worden om in kanaal A of in kanaal B te zitten. Aan het eind van de keten kan het signaal stereo (dus A en B apart) of mono (A of B, of gemixt) uitgestuurd worden. Het mixen wordt gedaan door een 'blender' die met een potmeter of (gaaf!!!) met een expressiepedaal kan worden gecontroleerd. Je kunt dus met je voet geleidelijk van A naar B gaan. Stel je een delay signaal voor wat je langzaam 'er bij' laat komen. Of een fuzz waar je een chorus doorheen mixt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Effecten
    De volgende effecten wil ik gebruiken:
    • SHO, RoG Omega
    • TS808, RAT, DOD250
    • Box of Rock, Dr Boogey
    • Fuzz Face, Fuzz Factory of Big Muff (ik neig naar de BM, FF kan wel apart).
    • CE2 Chorus, Phase 90
    • NeoVibe (Univibe)
    • PT-80 Delay

    Al deze effecten maak ik zelf. De pcb-layouts haal ik bij GGG of tonepad. Of, als er geen pcb van is, maak ik die ook zelf (SHO, BoR etc). Die ets en boor ik vervolgens, waarna het solderen kan beginnen.

    In- en Outputs
    • Mono instrument ingang
    • Mono/stereo outgang
    • 3 (of mss 4...) externe FX loops
    • 230V ingang
    • aantal 9V's uitgangen voor fx in de loop
    • positive ground 9V uitgang voor classic fuzz etc.
    • tuner OUT
    • A/B voor Normal en TopBoost channel op mn Vox AC30
    • eventueel Trem/Reverb switch voor Vox (denk dat ik deze laat vallen)

    De Behuizing
    Tja, daar ben ik nog niet mee bezig geweest. Wat ik weet is: het wordt hout. Mooi hout. Om storingen tegen te gaan zal de binnenkant van de behuizing goed afgeschermd moeten worden. Welke techniek ik daarvoor ga gebruiken weet ik nog niet. Tips zijn van harte welkom!

    Het hout krijgt een mooie, blanke lak. Een goeie tekening van het hout is belangrijk. Toon-eigenschappen spelen geen rol. Looks matter!

    Waarschijnlijk zal ik het hout bij een fijnhouthandel vandaan halen (iemand nog een tip voor een bedrijf in Limburg?). Gewicht speelt een rol. Uiteraard, het moet niet loodzwaar worden. De afmetingen die ik in gedachten heb zijn ~50 cm breed, ~25 cm diep, hoogte van 5cm oplopend naar ~15 cm.

    Nadeel van hout is dat het dikker is dan alu of metaal. Dat is lastig omdat de potmeters en switches maar een schroefdraad hebben van zo'n 5 mm. Ik zal die plekken waarschijnlijk moeten frezen.
    Laatst gewijzigd door ponq; 29 april 2008 om 12:14

    Volg m'n zelfbouw multi-fx project. Tips en tricks zijn welkom.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top