Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    verwarrend heh

    hier nog een iets andere benadering:



    De (tover) formule voor Dorisch is 1 2 b3 4 5 6 b7, dus je verlaagd de 3e en 7e toon van de majeur toonladder:
    Code:
     (Ionisch)   1   2   3   4   5   6   7
    C Majeur   = c   d   e   f   g   a   b
    
                 1   2   b3  4   5   6   b7
    C Dorisch  = c   d   es  f   g   a   bes
    Voor E Dorisch geldt hetzelfde. Je zoekt de majeur ladder van E op, en past dan de formule voor Dorisch toe:
    Code:
     (Ionisch)   1   2    3    4   5   6    7
    E Majeur   = e   fis  gis  a   b   cis  dis
    
                 1   2    b3   4   5   6    b7
    E Dorisch  = e   fis  g    a   b   cis  d
    Dit geldt natuurlijk niet alleen voor C en E, maar voor alle grondtonen.


    Maar je kan dus ook de tonen van de majeur ladder opschuiven, je begint dan bijv met de 2e of 3e toon van de toonladder:
    Code:
     (Ionisch)   1  2  3  4  5  6  7
    C Majeur   = c  d  e  f  g  a  b
    
                 1  2  b3 4  5  6  b7
    D Dorisch  = d  e  f  g  a  b  c
    
                 1  b2 b3 4  5  b6 b7
    E Frygisch = e  f  g  a  b  c  d
    Je ziet, de tonen blijven hetzelfde (a b c d e f g), maar hun functie veranderd. De d is in C Ionisch de 2e toon (grote secunde), in D Dorisch de 1e toon (tonica/grond), en in E Frygisch de 7e toon (klein septiem). Je speelt dus dezelfde tonen, maar een andere toonladder, omdat alle tonen een andere functie hebben gekregen.



    Een overzicht van alle modi:
    Code:
    1 Ionisch     = 1   2   3   4   5   6   7
    2 Dorisch     = 1   2  b3   4   5   6  b7
    3 Frygisch    = 1  b2  b3   4   5  b6  b7 
    4 Lydisch     = 1   2   3  #4   5   6   7
    5 Mixolydisch = 1   2   3   4   5   6  b7
    6 Aeolisch    = 1   2  b3   4   5  b6  b7
    7 Locrisch    = 1  b2  b3   4  b5  b6  b7
    Of in volgorde van aantal kruizen (#) en mollen (b):
    Code:
    4 Lydi = 1   2   3  #4   5   6   7
    1 Ioni = 1   2   3   4   5   6   7
    5 Mixo = 1   2   3   4   5   6  b7
    2 Dori = 1   2  b3   4   5   6  b7
    6 Aeol = 1   2  b3   4   5  b6  b7
    3 Fryg = 1  b2  b3   4   5  b6  b7 
    7 Locr = 1  b2  b3   4  b5  b6  b7
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 21 augustus 2006 om 02:06

  2. #22
    Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2006
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    44

    Standaard

    Bedankt allemaal!

    Ik geloof dat ik het een beetje begin te snappen. Je kunt dus de majeur en mineur verwante toonladders gebruiken in een beplaald stuk wat staat in een bepaalde toonsoort. Dus in D-mineur heb je dan de keuze uit: D-dorisch of D-mineur of D-Phrygian. Speel je D-majeur dan kun je kiezen uit: D-Ionian (Majeur), D-lydian en D-Mixolidian. (heb ff een boekje erbij gepakt hoor)

    Dan moet je natuurlijk weten welke noten er precies anders zijn en dan zou het natuurlijk prachtig zijn als je dan bepaalde akkoorden speelt waarin die noten weer terug komen.

    Ik hoop dat het zo zit want dan zou het betekenen dat ik het toch nog een keer ga begrijpen in dit leven.

    Dus samenvattend:

    Eerst de belangrijkste beslissing => majeur of mineur
    Dan keuze uit drie verschillende modus voor de variatie

    Klopt dit? Of is dit weer te simpel gedacht? Zou te mooi wezen om waar te zijn

    Groetjes Mark

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ja en speel je 'onzijdig', dan kan je ze allemaal spelen

    hier een D drone (tnx daevren), kan je ze allemaal oefenen

    http://www.karnatik.com/shrutibox/shrutiDlow.wav

    (rechtsklik > doel opslaan als)

    edit: deze is iets zuiverder:

    http://www.karnatik.com/shrutibox/lowD3.WAV

    edit:ik trouwens mn vorige post aangevuld met 2 oiverzichten
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...2&postcount=21
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 11 augustus 2006 om 14:59

  4. #24

    Standaard

    Ja. Dat klopt ongeveer wel. Maar misschien is het iets te simpel gezegt. Veel muziek staat gewoon in majeur of mineur en gebruikt dus exclusies maar 7 noten.
    Je hebt ook muziek welke ook gewoon in majeur staat maar tijdelijk iets leent van een van de modes. Deze gebruikt dus meer dan de 7 diatonische noten maar die noten die niet-diatonisch zijn hebben wel een harmonische functie. Uiteindelijk eindigt de akkoordenprogressie toch nog gewoon op de traditionele manier van eindigen in een majeurtoonsoort. (En dan kun je in elk van deze gevallen ook nog modulaties hebben.)


    En dan heb je nog echt modale muziek, waar de harmonie statisch is en je erg weinig akkoorden gebruikt. 'So What' van Miles Davis is een voorbeeld.
    Laatst gewijzigd door Daevren; 11 augustus 2006 om 17:37
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

  5. #25
    Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2006
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    44

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    ja en speel je 'onzijdig', dan kan je ze allemaal spelen

    hier een D drone (tnx daevren), kan je ze allemaal oefenen

    http://www.karnatik.com/shrutibox/shrutiDlow.wav

    (rechtsklik > doel opslaan als)

    edit: deze is iets zuiverder:

    http://www.karnatik.com/shrutibox/lowD3.WAV

    edit:ik trouwens mn vorige post aangevuld met 2 oiverzichten
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...2&postcount=21
    Whow wat een takke geluid zeg! Is het de bedoeling dat je over deze bromtoon gitaar speelt? Dan komt het karakter van de toonladder mooi uit natuurlijk. Zet ff het geluid wat zachter en dan ga ik daar een smee aan de slag.

    Thanx!

    Groetjes mark

    Edit: Dit werkt!
    Laatst gewijzigd door Mark-Fryslan; 11 augustus 2006 om 16:08

  6. #26

    Standaard

    Westerse bias? Of bedoel je juist dat deze te synthetisch zijn?


    In India waar ze muziek maken zonder akkoorden gebruiken ze zo een toon als basis voor hun improvisatie. Zo wordt de grondtoon superduidelijk en kan men er elke ladder overheen zingen/spelen zodat deze de context krijgt zoals bedoelt.

    En dan krijg je zoiets: Klikt.

    Dr.Balamurali Krishna is een 'grote naam' in Zuid Indische(carnatische) muziek. Dit stuk is in raga Shankarabharanam, welke dezelfde noten heeft als majeur. Dus eigenlijk staat dit gewoon in C majeur.
    Het gebruik van de viool en de percussie is typisch. Dus dit is zowel een schoolvoorbeeld van de muziek daar als een stuk dat gewoon in C majeur staat

    Oke, heeft verder weinig te doen met het onderwerp, maar toch
    "Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top