Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 december 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    14

    Standaard Solo's en stijl leren

    Hallo allemaal, Ik heb de volgende vragen m.b.t. soleren.
    Ik vindt het erg tof om te gaan soleren maar ik betrap mijzelf er vaak op dat ik dezelfde (voorspelbare) dingetjes doe ...

    Nu wil ik dus meer toonladders gaan leren maar welke zijn geschikt voor een stijl als coldplay of bijv. oasis?
    En hoe kun je het beste de toonladders leren? Bijv. eerst alle posities van de mineur pentatonisch en vervolgens bijvoorbeeld alle posities van majeur pentatonisch?

    En hebben jullie ook tips om de toonladders een beetje te doorbreken zodat het niet snel als een toonladder klinkt maar gewoon als een goede solo?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2004
    Locatie
    Heerenveen
    Berichten
    2.701

    Standaard

    Coldplay, Oasis zijn pop bands. Pop bands maken vaak gebruik van bekende pop akkoorden schema's. Die bestaan hoofdzakelijk uit mineur en majeur akkoorden. Dus als je Majeur, (penta) Mineur en Harmonisch Mineur ladders kent kom je al een heel end.

    Toonladders leren: Ladder voor ladder. In dit forum gedeelte zit een heel mooi stuk over kerktoonladders en dergelijke. Lees dat eens goed door.

    Leer bijvoorbeeld de mineur toonladder (aeolisch). En pak een backing track en improviseer met die ladder over die backing track. Probeer alle toonsoorten langs te gaan, dus verschillende backings.

    Daardoor komen wij ook bij je laatste vraag "En hebben jullie ook tips om de toonladders een beetje te doorbreken zodat het niet snel als een toonladder klinkt maar gewoon als een goede solo?".

    Hier gaat het over "phrasing". Je benadering van pauzes, lengte van noten. Luister eens naar andere gitaristen en probeer te ondekken wat hun "truckjes" zijn.

    Zo speelt Marco Sfogli heel vaat staccato, heel veel stopjes op eens. Zo gebruikt John Petrucci hele lange noten bij solo's.

    John:
    http://www.youtube.com/watch?v=t25AOSxZZkI

    Marco:
    http://www.youtube.com/watch?v=aqOom...eature=related

  3. #3

    Standaard

    jezus wat een zieke gast die Marco Sfogli

    hij is ook wel guthrie fan zie ik: http://www.youtube.com/watch?v=f27P6_DB1vw :d

    back on topic
    Laatst gewijzigd door WICKED; 23 februari 2009 om 15:17

  4. #4

    Standaard

    Hallo allemaal, Ik heb de volgende vragen m.b.t. soleren.
    Ik vindt het erg tof om te gaan soleren maar ik betrap mijzelf er vaak op dat ik dezelfde (voorspelbare) dingetjes doe ...

    Nu wil ik dus meer toonladders gaan leren maar welke zijn geschikt voor een stijl als coldplay of bijv. oasis?
    En hoe kun je het beste de toonladders leren? Bijv. eerst alle posities van de mineur pentatonisch en vervolgens bijvoorbeeld alle posities van majeur pentatonisch?

    En hebben jullie ook tips om de toonladders een beetje te doorbreken zodat het niet snel als een toonladder klinkt maar gewoon als een goede solo?

    Koop eens een soleer boek bijv. speel blues en rock van loek van der knaap. Er zijn geloof ik 3 delen. Ondanks dat ik al jaren ervaring heb, haal ik er nog dagelijks dingen uit, die tof klinken, die ik vervolgens gebruik bij het soleren. Stijl Coldplay, zou je snel onder de knie moeten hebben, aangezien zij vaak simpele solo's in majeur hebben. Maar mijn mening is, is dat hoe meer ladders, trucjes je kent, hoe veelzijdiger je klinkt. Omdat je simpelweg meer weet.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 december 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    14

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties, John Petrucci klinkt als de stijl die ik in gedachten had. Dus nu ga ik dan maar eens alle posities leren van de majeur, mineur en harmonieuze toonladders. Ik kende de term phrasing ook nog niet dus dat is ook wel een handige zoekterm.

    Die boeken lijken me ook interessant om eens door te nemen. Misschien liggen ze hier nog wel in de plaatselijke bibliotheek ofzo...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2008
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    345

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rene888 Bekijk bericht
    Bedankt voor jullie reacties, John Petrucci klinkt als de stijl die ik in gedachten had. Dus nu ga ik dan maar eens alle posities leren van de majeur, mineur en harmonieuze toonladders. Ik kende de term phrasing ook nog niet dus dat is ook wel een handige zoekterm.

    Die boeken lijken me ook interessant om eens door te nemen. Misschien liggen ze hier nog wel in de plaatselijke bibliotheek ofzo...
    In het Nederlands wordt "phrasing" vaak vertaald als "frasering", misschien ook handig om te weten.

    John Petrucci
    Marco Sfogli

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Vanaf 0:40 een goed voorbeeld van frasering:

    http://www.youtube.com/watch?v=aqOomFjGfGg

    Hij speelt een paar keer achter elkaar een soort gelijke lijn, maar telkens net iets anders. Dat maakt dat het interessant blijft om naar te luisteren. Het versterkt de lick zelfs!

    Dit vind ik nog steeds een hele goede uitleg over hoe je solo's interessant blijven, hoe je er een verhaal mee kan vertellen:

    http://www.youtube.com/watch?v=b2ZZ_Kpe7dk

    Een goede oefening om je solo minder als toonladder-fietsen (de noten spelen als a-b-c-d-enz) te laten klinken is om ze in groepjes te verdelen:

    Neem de G majeur ladder (in dit geval gespeeld als A dorisch): a b c d e fis g

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1

    Ipv dat je over die ladder heen fietst, probeer dit eens:

    1. a b c - b c d - c d e - enz
    2. a b c d - b c d e - c d e fis - enz
    3. a c - b d - c e - d fis - e a - enz
    4. a d e - b e fis - c fis g - d g a - enz
    5. a c b - c e d - e g fis - enz

    Probeer dit soort dingen heen EN terug, dus van laag naar hoog EN van hoog naar laag. Klinkt meteen al een stuk minder als ladder fietsen, toch?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    29 december 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    14

    Standaard

    Bestaat er ook toevallig nog een site waar een soort lesprogramma op staat m.b.t. toonladders leren. Zodat je zelf niet een complete planning hoeft te maken?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 24 februari 2009 om 10:22
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2004
    Locatie
    Heerenveen
    Berichten
    2.701

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WICKED Bekijk bericht
    jezus wat een zieke gast die Marco Sfogli

    hij is ook wel guthrie fan zie ik: http://www.youtube.com/watch?v=f27P6_DB1vw :d

    back on topic
    Het is een gewone backing van bjtracks he, heeft niets met Guthrie te maken

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top