Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 38 van 43 EersteEerste ... 283637383940 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 371 t/m 380 van 421

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik niet Zeppo. Ik meet net een voor de hand zijnde gekochte gitaar en daaraan zijn de buttons iets meer dan 13,5 mm op z'n breedst; bij de mijne is dat 1 mm minder, slechts een klein beetje kleiner. Ik heb wel gemeten voor ik naar de winkel ging.
    De keren dat bij mij de gitaar van de band is gevallen zijn sowieso op de vingers van 'n hand te tellen en zeker 2 keer daarvan was het de band zelf die het begaf.
    Maar mochten ze toch niet voldoen, dan zal ik 't hier zeker vermelden. Het is allemaal een experiment in uitvoering; als ik denk dat het kan, probeer ik het. Als het niet blijkt te werken, verander ik het. Maar pas in laatste instantie (tenzij iemand er expliciet om vraagt) zal ik complete onderdelen kopen; eerder kam ik de wijde omgeving af naar schroeven met grotere koppen.

Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Dank je Niek!
    De top (en ook de back) is idd van cederlaminaat. Het lijkt redelijk sterk; hoe voorzichtig je ook bent, er stoot altijd wel een keer iets tegenaan bij de montage of je schiet 'ns met iets uit maar dat heeft tot dusver niet tot zichtbare krassen geleid. Ik vind het wel maf spul, dat ceder; van de ene kant is het weinig compact en heeeeeeel splintergevoelig, maar loodrecht erop is het toch behoorlijk stevig, zeker nu het helemaal in een flink aantal lagen parketlak is ingepakt.
    Dat is dan steviger als mijn loofceder hier.. Daar zit zo een dikke buts in. Maargoed gelamineerd he dus dat geeft ook de nodige stevigheid. Een goede laklaag doet ook wonderen. Parketlak wordt toch ook erg hard?

Keep it up!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Dat is dan steviger als mijn loofceder hier.. Daar zit zo een dikke buts in. Maargoed gelamineerd he dus dat geeft ook de nodige stevigheid. Een goede laklaag doet ook wonderen. Parketlak wordt toch ook erg hard?

Keep it up!
    Ik weet niet of het mijne loof- of naaldceder is. Het is iig vrij rood van kleur.
    Eigenlijk wil ik helemaal niet weten wat er voor nodig is om er 'n buts in te krijgen
    De lak lijkt idd behoorlijk stevig. Hij is van rambo, op alkydbasis, beschermfactor 8 (wat dat dan ook moge betekenen).
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 18 januari 2009 om 22:12
    Aaron Stonebeat

Standaard

Toen ik onlangs met de elektronica bezig was, heb ik de gelegenheid te baat genomen om wat te experimenteren met de aansluiting van de volumepot. Uiteindelijk heb ik 'm helemaal standaard aangesloten zoals in onderstaand schema:

Maar ik vroeg me al een hele tijd af wat er nu feitelijk gebeurt als je de volumepot dichtdraait. 2 Dingen:
    - de weerstand tussen de hete leiding en de aarde wordt kleiner; op het moment dat die 0 wordt, is er sprake van 'kortsluiting' tussen heet en aarde en komt er geen signaal meer uit de gitaar
    - het deel van de weerstand dat bij dichtdraaien van het volume niet meer tussen heet en aarde zit, komt in serie te staan met de pickup

Ik wilde wel eens weten hoe deze afzonderlijke effecten klinken. Dus heb ik eerst een volumepot aldus aangesloten:

Wat blijkt? De zaak functioneert een beetje als een gecombineerde volume- en toonregeling. Als de volumepot in deze opzet dicht staat, hoor je echter nog steeds gitaargeluid; zij het zachter en doffer. Bij deze test had ik een potmeter van 1 MOhm; ik vond het wel opmerkelijk dat een weerstand die meer dan 100 keer zo groot is als de impedantie van de pickup niet in staat is het volledige signaal te blokkeren als hij met de pickup in serie staat.

De 3de mogelijkheid die ik zag, was deze:

Dit is in feite een 'greasebucket'-schakeling (treblebleed) zonder condensator. Met deze schakeling is het wel mogelijk het volume op 0 te krijgen (vanwege de kortsluiting met de aarde) maar het verloop is veel trager, het volume blijft veel langer hoog.

Beide alternatieven bleken dus niet echt bruikbaar, en aan een echte treblebleed heb ik geen behoefte want de gitaar heeft zat hoog (ook met de 470K-pots die er uiteindelijk inziten); eigenlijk wel zo prettig dat bij het dichtdraaien van het volume ook het hoog een klein beetje wordt afgeknepen.
    Wel een leuk 'weetje', iig voor mezelf.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Ondanks dat ik nog niet echt helemaal klaar ben (en ik vraag me af of dat ooit wel het geval zal zijn) ben ik net maar eens met gitaar en camera naar buiten getogen. En hoewel het zonnetje nog maar niet wil doorbreken, vind ik de dag dat de wereld definitief verlost is van de terrorist Bush wel een mooie voor een dergelijke activiteit (nu alleen z'n voormalige schoothondjes in NL nog ). Terzake:

Eén van de dingen die ik nog wil doen, is het vervangen of customizen van de tuimelschakelaartjes zodat ze passen in het beeld van goud en messing van de rest van de hardware. Maar qua formaat voldoen ze zo eigenlijk prima, en valt eigenlijk helemaal niet zo op dat ze vernikkeld zijn.

't Zal ook nog wel 'n tijdje stoeien blijven voordat ik de topkam helemaal zo heb als ik het wil; ik denk dat de bovenkant van het kammetje qua schuinte optimaal mee moet lopen met de snaren en dat de groeven erin slechts een minimale diepte moeten hebben, net genoeg om de snaren op hun plek te houden. Maar goed, ook dat is het leerproces en als ik deze verknol is er helemaal niets aan de hand, dan maak ik gewoon 'n nieuwe.

Niet te zien op de foto hierboven, maar het slagplaatje moet nog voor de echt gepolijst worden. Sterker nog, eigenlijk zou de hele gitaar nog een laklaag kunnen hebben. Ik ben over dit resultaat lang niet ontevreden, maar de lak is ingeklonken en de nerf van het hout is weer als relief zichtbaar geworden. Maar misschien laat ik 't ook gewoon zo; lelijk is het niet, het heeft wel iets houtachtigs.

Ter vergelijking naast m'n Shanghai-stratje. Dit zijn toch echt wel totaal verschillende gitaren. Maar qua speelcomfort maakt 't weer helemaal niet uit; ook mijn AS (ja, zo heet-ie nu) laat zich zowel zittend als staand uitstekend bespelen. De 'lower bout' van 16'' zit op geen enkele manier in de weg.

Als ik de bindings vergelijk met die op m'n SG zijn deze echt lomp breed: 7-8 mm langs de toets en 8-9 mm langs de body. Enige reden daarvoor is dat de toets en de rand van het voorblad (niet het midden) daadwerkelijk die maten hebben. Aanvankelijk was ik een beetje bang dat dat er ook lomp uit zou zien maar het stoort me eigenlijk helemaal niet, het past wel bij deze gitaar.

Deze laatste foto doet me nog iets beseffen om in de toekomst rekening mee te houden: door het ontwerp van de headstock kan ik op de d- en g-snaar geen mechaniekslinger gebruiken, die komt dan tegen 't hout aan. Maar goed, daar leer ik voor nu wel mee te leven en 't zal me geen 2de keer overkomen.

Er blijven uiteraard meer wensen. Ik zou heel graag de 3-standenswitch vervangen door een on-on-on type (als ik die ergens kan krijgen in dit formaat) want dan heb ik de 'gewone' 3 standen onder die schakelaar en kan ik met de 2de schakelaar voor serieschakeling kiezen als ik dat wil, als extraatje. Nu is default de tussenstand seriegeschakeld en moet ik een handeling extra verrichten om bij de parallelschakeling te komen.
    Links en rechts wil ik ook nog wat schroeven vervangen door mooiere exemplaren.

Maar in grote lijnen is dit project voltooid; ik voel een vreemde rust, bijna een zwart gat. Wat nu???
    Ach, spelen op dat ding en verder gaan met de Phoenix-II, want daar ligt nog een hoop werk.

Deze gitaar klinkt anders dan enige die ik ooit eerder heb gehad. Een stuk 'mooier', zou ik haast zeggen. Zo'n geluid dat niet beter wordt van al te veel gain. Het is heel prima voor het soort rockabilly- en chicken-picking waar ik de laatste tijd veel mee bezig ben.
    En ik kan er bijvoorbeeld precies het geluidje uithalen van de signature lick van het nummer 'In my life' van The Beatles.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ziet er heel erg mooi uit!
    Het rood ziet er schitterend uit met dat houte slagplaatje en die creme P90's.
    Ook de decal is er mooi gedaan, gefeliciteerd ermee, erg mooi werk!

Senior Member

Standaard

proficiat aaron!
    respect voor hoge zelfbouwfactor. met name brug en tailpiece vind ik echt stijlvol, een winner.
    wat me een beetje stoorde bij je allereerste zelfbouw was de drukte van de layout van plaatjes, knoppen enz..., bij deze gitaar vind ik dat veel beter, rustiger, meer classy. zelfs de minitoggles storen me niet (erg)

dat van de stringwinder die je niet kan gebruiken op de bovenste tuners: omwille van die reden zou ik persoonlijk mijn ontwerp niet aanpassen. (de Guttlin headstock heeft het ook een beetje bij de G tuner)

Ik denk dat zwarte pupcovers zeker ook heel mooi zouden zijn.
    nogmaals: great job!

Senior Member

Standaard

Wow kijk eens aan!
    Het resultaat mag er zijn. Lekker eigen uitstraling ondanks de bekende bodyvorm.

Chapeau voor je huisvlijt!

Senior Member

Standaard

kan niet anders zeggen dat het een mooie gitaar is geworden.
    vooral het gebrek aan positie stippen/blokken etc is echt een voordeel

Senior Member

Standaard

Is een mooi gitaartje geworden!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten