kunnen (goede) tuners verslijten zodat ze slippen en de snaar niet meer op toon houden? Als ik mijn hoge E stem en dan flink opdruk daalt de troon steeds een beetje. Het is géén nieuwe snaar, dus geen kwestie van rek. Ook zit de snaar goed opgelegd, dus het is niet zo dat de snaar om de as slipt. Het is géén kwestie van klemmen in de topkam, want hij blijft telkens weer dalen, ook na bijstemmen. Ik heb het schroefje van de knop goed aangedraaid en andere stelmogelijkheden zijn er niet.
Het is de originele tuner van een Gibson ES335 uit 1999, met de naam Gibson er op, goedkleurig en (dat heb ik nog nooit bij een andere gitaar gezien) een uitklapbaar zwengeltje in de knop. Ik heb de tuner er afgehaald en onderop staat ´made in Germany´ en een 3. Uit welke fabriek zouden deze komen? Ik heb foto´s gemaakt en zal dadelijk eens een keer gaan uitzoeken hoe ik die kan uploaden.
Ik heb een stuk of 10 electrische gitaren, waaronder enkele uit de jaren ´70 die ik al tientallen jaren heb. Ik heb nog nooit problemen met tuners gehad en het is nooit nodig geweest om ze te vervangen. Waar zou ik het beste goede vervangers kunnen scoren en wat raden jullie me aan?