Tja, nou dit had dus een forumpje moeten worden van een zelf gebouwd en door lezers zelf na te bouwen buizenoverdrive, maar ik krijg met geen mogelijkheid de foto's op de site ondanks dat ik ze naar een vers gestart blog heb upgeload.
Toch gelukt!!!
Printable View
Tja, nou dit had dus een forumpje moeten worden van een zelf gebouwd en door lezers zelf na te bouwen buizenoverdrive, maar ik krijg met geen mogelijkheid de foto's op de site ondanks dat ik ze naar een vers gestart blog heb upgeload.
Toch gelukt!!!
Dit klinkt heel interessant, een zelfbouw tube-overdrive. Kunnen we je helpen m.b.t. het zichtbaar maken van die foto's?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
Heej,
Even een accountje aanmaken op www.photobucket.com
daar je foto's uploaden.
dan onder aanklikken bij IMG code.
En dan plak je hem zo in je venstertje
Ik ga aan de slag, bedankt HELLSBELLS !!
verdamt noch mall, volgens mij gaat ie lukken!!
http://i181.photobucket.com/albums/x...1062007081.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x...1062007072.jpg
IMG]http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007074.jpg[/IMG]
http://i181.photobucket.com/albums/x...1062007074.jpg
Nou dit is hem dan, in twee berichten anders past het niet. Dit is de dus de buitenkant.
Zoals te zien is op de foto's van de binnenkant is het hele ding point to point bedraad en in het kader van "dual core, do more!" voorzien van 2 texas instruments 4558P dual opamps. Het buisje is een 12AX7 en de uitgangsbuffer een 2SC1815. De printjes die je ziet zijn stukjes gaatjes print en dienen alleen voor de stevigheid. Het ontwerp is afgeleid van de Tube Driver (die ik op zichzelf een beetje teleurstellend vond klinken) gecombineerd met een Tube Screamer geinspireerd uitgangscirquit.
Het ding klinkt erg lekker. Met het blauwe vierkantje op de gaatjes print (instelpotmeter) kan de klank ingesteld worden. Hij kan van lekker spankelend crunschy tot en met vette distortion met een beetje compressie en lange sustain.
Godsamme, wat een rattenkoning! Ziet er spannend uit!
De aan/uit-schakelaar en de uitgang: in deel twee? :)
De overdrive is uitvoerig getest en een half jaar live gebruikt door de 2e gitarist van mijn toenmalige band. Alles tot volle tevredenheid van geluidsmannen en medemuzikanten. De gitarist had een stage 160 transistorbak van Fender die echt tot leven kwam met dit ding.
Ik heb de overdrive gemaakt toen ik een paar jaar terug even werkloos was en mij verveelde en eerlijk is eerlijk: je moet er om hem zelf te bouwen wel even voor gaan zitten en behoorlijke soldeervaardigheden hebben. Alle componenten zijn direct met elkaar verbonden en geisoleerd met krimpkous wat lastig kan zijn voor een beginnende techneut. Dit was overigens noodzakelijk om alles in de betrekkelijk kleine behuizing te krijgen. (het is op de foto's niet geheel zichbaar maar er zittten behoorlijk wat onderdelen in)
Eerst heb ik alle gaten geboord en de potmeters, led, en chasisdelen geplaatst. De potmeters zijn precies zover uit elkaar geplaatst zodat de buisvoet er tussen vast gesoldeerd kan worden.
Laag voor laag soldeer je dan de componenten op de plek. Hier moet je goed over na denken en het ook liefst in een keer goed doen omdat je er later moeilijk bij kunt. Een grotere behuizing zou dit gemakkelijker maken en ook plaats bieden voor een footswitsh, maar zoals gezegd was ik werkloos en kon ik mij alleen een kleine goedkope behuizing veroorloven.
Als voeding gebruik ik een 14,5 V gestabiliseerde voeding. deze kocht ik bij een kringloop winkel. Natuurlijk werkt hij ook op 12 V voeding maar dan moet je 1 weerstand aanpassen, dit zal ik aangeven als ik het schema post. belangrijk is dat de voeding gestabiliseerd is en 160 mA kan leveren.
Ik zal het schema even uittekenen en maandag in scannen op mijn werk zodat ik het hier op het forum kan zetten. Ik hoop dat er mensen zijn die het interessant vinden en er misschien zelfs zelf een gaan bouwen.
Ja het is een hoop gekronkel, maar dan heb je ook wat... :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik
De uitgang is waar op de foto de plug in zit en zit op de foto van de binnenkant verstopt onder de componenten en draden. Voor een schakelaar was in deze behuizing geen plek.
http://i181.photobucket.com/albums/x...1062007075.jpg
@hellsbells: bedankt man! Kan ik eindelijk foto's plaatsen!!!!
Fantastisch. Mag ik je mailen als ik vragen heb met betrekking tot mijn buizen preampprojectje (ook hier te vinden)?
http://i181.photobucket.com/albums/x...2062007099.jpg
Om hem zelf te maken hoef je natuurlijk niet ingewikkeld met krimpkous aan de slag: in een grotere behuizing kun je ook wel een experimenteerprintje kwijt. Je kunt dan ook in plaats van een instel potmeter een gewone potmeter gebruiken om de klank continu in te kunnen stellen dat geeft weer wat extra mogelijkheden, evenals een footswitch. Maar goed in mijn behuizing was daar dus gewoonweg allemaal geen plaats voor. Ik vond het aan de andere kant ook wel leuk en uitdagend om alles in de beperkte ruimte geprutst te krijgen!! Men verwacht niet dat er ook nog een buis in kan zitten, todat ze voelen dat ie warm wordt :)
Ik hoop dat het schema leesbaar is, ik post zo nog wat detail foto's
voeding:
http://i181.photobucket.com/albums/x...2062007102.jpg
buffer en gaincirquit:
http://i181.photobucket.com/albums/x...2062007103.jpg
Uitgangscirquit level en shape
http://i181.photobucket.com/albums/x...2062007104.jpg
Gaaf hoor, leuk projekt.
Hoe zit het met de warmte? Wordt het niet te heet, of heb je er nog iets van koelgaatjes inzitten?
Nee, er zitten geen gaatjes in en hij wordt ook niet te heet, de behuizing wordt hooguit wat warm. De enige warmteontwikkeling is van de gloeidraaden, er is vanwege de laagspanning geen anodedissipatie. Vrijwel alle elektronika onderdelen kunnen gemakkelijk een temperatuur van rond de 40 - 45 graden aan en warmer dan dat wordt ie zeker niet.
ziet er vet uit. heb je ook wat soundsamples?
ik ben nog steeds op zoek naar een vette overdrive, en hem zelf bouwen in natuurlijk een leuke optie.
ik ken niets van zo'n schema's , maar staan alle waarden enz erin? dan kan mijn pa het wel ff vertalen voor me :D
Ik zou de 1 k weerstand aan de uitganng van IC2 vervangen door een condensator ;) De opamp's uitgang staat daar nu onnodig DC te compenseren.
Verder,
Nice one! Mooie mix tussen een tubescreamer en een tubedriver!
Alle waarden staan er bij en eventuele vragen kun je gewoon stellen. Soundsamples? Als iemand mij kan vertellen hoe ik die dan weer op het forum krijg, ga ik even wat opnemen..... Computeraplicatietechnisch ben ik meer van de gaten dan van de kaas. :chicken:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Dirk: Bedankt voor je reactie!! Een mooi compliment temeer omdat je erg thuis bent in de pedalenwereld.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Ik zie wat je bedoeld met die 1K weerstand.... Toch was dit wel de bedoeling.
Het is een directe koppeling waarbij de gelijkspanning op pen 7 (samen met het signaal) direct op pen 3 komt en er daarmee voor zorgt dat die tweede opamp goed ingesteld staat. De LV aansluiting op pen 3 is dus overbodig en perongeluk teveel opgetekend.... En dat terwijl ik mijn tekening nog wel een paar keer had nagelopen... goed gezien!
je hebt duidelijk een digitaal fototoestel? daar kan je waarschijnlijk ook filmpjes mee opnemen. gebruik die gewoon. richt je lens op je pedaal als je zelf niet in beeld wil ;) op je photobucket account kan je ook filmpjes uploaden. daar staat die optie net boven de uploadzone. op dezelfde manier dat je dan foto's hier neerzet doe je dat dan met je filmpje. dan kan je ook ineens aan je knoppen draaien, en zien wij hoe hij ingesteld staat.Citaat:
de waarden staan inderdaad overal bij, maar nogal vrij wazig. ik ga het nog eens bekijken met de loep als ik thuis ben :D
Dat was een goed idee van jou VALOOSJ, er zit nu alleen wel een soort van slisssss doorheen hoorde ik, die er niet is als ik de video rechtstreeks van mijn comuter afspeel, Hmmm Ik zal nog eens kijken of het beter kan. Je hoort de slisss ook bijhet cleane stukje zonder de overdrive en ligt dus niet aan de overdrive. Het geluid zal we LoFi zijn op photoBucket.
Ik heb deze link weggehaald omdat het niet echt klonk. In het volgende berichtje staat een linkje naar youtube. Dat klinkt wel!!
It shook me!!
Eerst een sukje met lage gain daarna de gain open voor een solotje tenslotte even een paar akkoordjes clean ter referentie ...
Gebruikte spullen:
Nokia N70
London City versterker
4 X 12 kast met G12-65 speakers
Jeff Beck pickup van Duncan.
Vergeet die photobucketvideo maar... ik heb het geupload naar you tube, dat is betere shit!!! Jetst zonder slissssss.....
Klik hier
Pretty cool, al zeg ik het zelf 8-)
Citaat:
Nu wil ik ook een tubescreamer :(
En khad mezelf nog zo voorgenomen om voorlopig geen pedalen meer te kopen...
Bedankt hoor :sneaky:
Met je perfecte pedaal...
[QUOTE=jasper159]Nu wil ik ook een tubescreamer :(
En khad mezelf nog zo voorgenomen om voorlopig geen pedalen meer te kopen...
Bedankt hoor :sneaky:
Met je perfecte pedaal...
[QUOTE]
Dit pedaal is niet te koop, maar is een zelf gemaakte en verzonnen combinatie van tube screamer en tube driver. Je hoeft hem dus niet te kopen, maar kunt hem gewoon zelf nabouwen!!
geen dank! :p
En wat kost zoiets dan uiteindelijk ? :)Citaat:
Lastig te zeggen ik had al een hoop onderdelen liggen.... Het buisje en de behuizing zijn het duurst, de rest valt wel mee.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jasper159
Ik schat ongeveer rond de 50 a 60 Euro, in de uitvoering die ik heb gemaakt.
Dat is incl. buisje en behuizing. Natuurlijk moet je dan ook nog een 12V gestabiliseerde adaptor hebben, maar die knip je gewoon van je zusjes portable DVD speler :) Als je geen zusje hebt kosten ze los ook maar een tientje trouwens.... Voorwaarde is wel dat je een beetje handig bent natuurlijk, het is niet het meest gemakkelijke zelfbouwproject.
DAMN! sounds VERRRRRY nice!
Zo'n pedaal zouden ik en m'n LC nog wel lusten!!
T
Je bedoelt dus dat die 10k weerstand naar LV weg is? Dan heb ik idd niks te mekkeren ;)Citaat:
Tja, dat laatste zou wel eens een probleem kunnen zijn..Citaat:
Maarja, deze zomer een hele zomer om me wat meer te verdiepen erin. :)
bedankt nog!Citaat:
Ja ik vergis me wel eens met tekenen, zo moet de weerstand aan IC1 die naar de LV gaat (naast de 27p condensator) natuurlijk 1M zijn i.p.v. 1K. Anders zou de ingangsimpendantie veel te laag zijn.
.... maar dit is dan ook het laatste tekenfoutje wat ik kan vinden. :)
Hoe vind je hem klinken?
euhm, euhm, die ga ik gewoon MAKEN!!
klinkt ongelofelijk goed. heb je dat plannetje toevallig wat groter? want ik kan het niet zo goed lezen. zou je der ook eventueel ergens een indicatie kunnen in geven waar de schakelaar juist moet? ik ben een leek op electronica gebied, maar met goede aanwijzingen lukt het me meestal wel.
je zei ook nog iets van andere potmeters erin steken? wat haalde dat juist uit?
Ja, zou je dat nog kunnen verduidelijken? Hij klinkt geweldig!!! Die ga ik ook maken!
hugo
@guitarnijboer: Ik denk als je netjes layoutjes(+ schema) maakt dat je ze zo voor een kratje bier kunt verkopen, hehe
Klinkt erg lekker inderdaad dat ding
Ik zal even een nette versie van het schema tekenen met wat aanwijzingen voor het bouwen....
Leuk om te horen dat het geluid in de smaak valt!!
Citaat:
Dankuwel! dat zou echt zalig zijn. :cooler:
als je van Antwerpen bent, of er eens komt, laat t weten, dan gaan we r ene pakke. (een pint he ;))
leuk filmpje richard!! dat ding klinkt inderdaad erg goed
Lekkah!!!!!Citaat:
Heel erg bedankt! zou je er gelijk in kunnen tekenen waar de (TB) switch zou moeten komen?Citaat:
hugo
Is het met zo'n vraag geen strak plan om het nog even iets éénvoudiger te houden ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo123
@ Richard,
Is er een reden voor om de tone control een trimpot te maken? (en kom nou niet met ruimtegebrek. Dan moet ik je plagen en ouwe foto's opzoeken en dat (palgen)wil ik helemaal niet! :D)
En los daarvan stond ik te kijken van je schematekenstijl. Ik zou je iets moeten laten zien van wat ik een jaar of 12 geleden tekende... wedden dat je eerste reactie iets in de strekking van "hé, dat schema heb ik getekend!" gaat zijn. Heel lekker leesbaar dus.
Ik dacht ook al, er zijn veel ingewikkeldere dingen in dat ontwerp dan een TB switch.Citaat:
Ik kan dit al niet lezen, maar een simpelder plan , dan hoort daar ook eens een legende bij. maar die moet mijn pa maar maken :D
Begrijp ik het nu verkeerd, of komt er nog een derde draaiknop bij om de toon te regelen? hoe wordt die dan nu geregeld? ik las iets van een blauw vierkant, maar dat is toch niet af te stellen?
een switch en een tone pot zou hier inderdaad heel mooi zijn. hoe moeilijk het plan ook is, het is blijkbaar te bedraden. maar ik ga het wel op een printje doen denk ik. dit kan wel eens de overdrive zijn waar ik al een hele tijd naar zoek...
edit: is het ook mogenlijk om het met een weerstandje extra de 12V om te zetten naar 9V? of zou dit dan ook effect hebben op de klank. Newbie-Question, I know :) maar ik zie het echt zitten om dit ding ineen te steken. dan is een van die dagen deze vakantie eens gevuld met iets anders dan leren voor mn herexamen, of werken voor geld om dit te betalen :D