Watergedragen lakken voor accoustische instrumenten
Al jaren lang worden accoustische instrumenten met Nitro Cellulose lakken afgewerkt.
Ondertussen komen er echter steeds meer milieu vriendelijke producten op waterbasis op de markt.
Wie heeft er al ervaring met deze producten zoals Acryl, PU etc.
Welke lak op waterbasis komt het dichtst bij de Nitro lakken?
Op internet wordt er veel gepraat over een amerikaans product "KTM9 Water-based clear lacquer" van LMI. Wie heeft dit product al eens gebruikt en weet weet welk type lak dit is.
Mogelijk kunnen we door de overstap naar een ander product ook een positieve bijdrage leveren aan ons leefmilieu.
groeten
Dirk Janssen
www.janssengitaarbouw.nl
de ontwikkeling van lak staat niet stil....
Voor de volledigheid na 3 jaar dit berichtje:
Sinds 2 jaar gebruik ik nu een watergedragen hoggglans lak van LMI (KTM9)
Het is dunner dan de cellulose lak en het lakproces heb ik op een paar punten moeten aanpassen.
Maar ik ben er byzonder tevreden mee. De laklaag is een stuk dunner dan bij de cellulose en de verwerking cq het polijsten gaat perfect.
Het grootste verschil van deze lak met de lakken van 3 jaar geleden is dat de lagen nu beter met elkaar samen smelten (vernetten/cross-linken). Hierdoor blijven bij het polijsten de overgangen van de laagjes (water ringen) achterwegen.
Nog wel zoek ik een leverancier in Nederland, want de transport kosten zijn praktisch gelijk aan de kosten van de lak zelf. :-(
www.janssengitaarbouw.nl