ik kan zo op het oog een mooie les paul traditional kopen voor 1750.00 incl. koffer is dat wat
hebben die modellen mindere punten waar ik op moet letten of beter naar een standard kijken.
Printable View
ik kan zo op het oog een mooie les paul traditional kopen voor 1750.00 incl. koffer is dat wat
hebben die modellen mindere punten waar ik op moet letten of beter naar een standard kijken.
Volgens mij is dat de standard van voor de ongein met printplaat met daarop gemonteerde potmeters.
Wat is er mis dan met die printplaat?
Is 2015 niet nog "G Force Tuning System" en brede hals met 0 fret? An sich niets mis mee (tenminste de 1e was van messing, en die sleet nogal hard zegt internet). Printplaat is niks mis mee. Ik heb een 2018 exemplaar en nog steeds blij mee :D
Als er maar groene tape in zit, anders zou ik haar laten staan ;)
Maak er maar grappen over, iedere kenner weet dat een fineer top nergens naar klinkt.
Pas maar op gibsonliefhebbers. Straks gaan ze nog een volute in de nek gebruiken zodat die niet meer kan breken, dat eil je echt niet! Dan is ie niets meer waard!
En komen er drie singlecoils in en een tremelo zodat het eindelijk op een Stratocaster gaat lijken. Wellicht wordt het dan nog wat!
Het grootste verschil is de neck. Een standard heeft een compound neck en en traditional niet
En als je een beetje pech hebt weegt die gitaar als lood, dus meer dan 4 kilo
En dan gaan ze weight relief toepassen en dat is helemaal niet traditional. Dat mag niet, dat is niet 1958.
De kans op een breuk in de printbaan is vele malen groter als de kans op een draadbreuk.Je hoeft maar 1 potmeter iets te vast te draaien of je hebt de poppen aan het dansen.Het is wel goedkoper te produceren,dus goed voor Gibson.
Hebben jullie nooit een printplaat moeten repareren dan?
Sorry maar met een goed ontwerp moet dat geen enkel probleem moeten zijn.
Met een goed ontwerp zou de kop ook niet bij het minste of geringste mogen afbreken.
Conclusie: koop maar iets van een ander merk?
... en meteen even de headstock aanpassen ;)
https://images.reverb.com/image/uplo...z8swhhysfz.jpg
Ik denk dat je dat verkeerd ziet....
Volgens mij zijn er heel veel versterkers en pedalen waar allerlei pots op prints zitten.
Daarnaast mengtafels, interfaces, en aanverwante spullen. Allemaal niet zo'n probleem voor de meeste gitaristen.
Maar in de gitaar, ja, dan ben je echt de lul als je dat hebt :)
Wat is "het minste of geringste"?
Want ze breken nou ook weer niet af als je er tegenaan blaast of zo.
Mooi topic Gibson bashen weer trouwens haha, ik ga er maar vanuit dat het allemaal van uit oprechte humor is.
Ff on topic weer, proberen maar die gitaar. Deden ze rond die tijd, 2015, ook niet van die gekke 0 fret dingen enzo? 300k pots vonden ze een tijd ook nodig, in combi met modern wiring compleet nutteloos. Modern wiring uberhaupt nooit begrepen. Die traditionals waren niet zo duur nieuw toch? Dus ik vind t nog best aan de prijs eigenlijk. Maar marktplaats kent ook inflatie tegenwoordig, dat moge duidelijk zijn. Zo'n potmeter pcb ding kan er makkelijk uit, paar fatsoenlijke pots erin. Check VIpots eens bijv, das de nieuwe hip ipv dat basic cts spul ;-)
bedankt voor jullie reacties alleen niet echt veel waar ik wat mee kan. een nulfret hoeft voor mij geen minpunt te zijn daar cansel je toch een probleem mee van te diepe of te hoge snaren bij de nut.
verder heb ik er geen verstand van ik koop hem eerder voor de looks en omdat het een echte Gibson is en geen neppert. zal er niet veel o spelen maar de overweging is voor een paar 100 meer koop je een nieuwe alleen ik snap niks van die type aanduidingen bij Thoman zie je er diverse voor dezelfde prijs omschrijving ongeveer gelijk maar andere leters bij het type en daar geen uitleg over waar uis dat te vinden.
Als je er toch weinig op gaat spelen zullen de specs. alleen belangrijk zijn voor het uiterlijk. Ik zou mij er verder niet zo druk om maken. Er zijn hier een paar grappen opgeschreven, ook door mij, maar wel met een kern van waarheid.
Gibson heeft het zelf zo ingewikkeld gemaakt door allerlei specs door elkaar heen te gooien. Zo heb ik een 2011 LP Special met P90's en TOM, maar ik zie ze bij Thomann dan weer met zo'n wrap around bridge. Voordeel van die dingen is wel dat er geen maple cap op zit die 'm zo lekker loodzwaar kan maken.
Koop gewoon wat je mooi vindt en wat een aanvaardbare prijs heeft. Een paar keer bij de verkeerde pomp tanken kost meer tegenwoordig ;)
Kwestie van de potmeter pas vastsolderen na het aandraaien van de moer. Natuurlijk is mechanische stress aan solderingen een no-go, daarvoor is de tinverbinding veel te zacht. Eerst monteren, dan solderen :ok:
Of ze dat bij Gibson in de fabriek ook doen weet ik niet, ik ben daar niet bij ;)
Als je geluk hebt zitten pots niet alleen met de signaalpoten aan de print vast, hangt een beetje van de gebruikte pots af. Soms zitten er ook nog lipjes aan het potmeterhuisje. In het ergste geval zit zelfs de hele print alleen via de potmeters bevestigd aan het front.
Andersom kan ook. Ik heb ooit een Crate combootje gehad waarbij de potmeters echt alleen aan de print vastzaten en helemaal niet een het front :(
Leuk voor slaapkamergebruik, maar daarbuiten is het vragen om problemen.
Het is geen enkel probleem, behalve als je een vintage probleem hebt.
Nulfret is pure winst.
En de rest merk je waarschijnlijk geen hol van.
Dus wat Erik zegt; als het je leuk lijkt ? doen.
Als het je je te doen is om doorverkoop waarde zou ik voor een Gibson lp standard gaan, een 50s model. Toch wat courantere modellen. Vanaf 2016 zonder robot tuning systeem en standaard specs zoals gebruikelijk.
Ik zou zeker ff op de neck letten. Ik weet niet precies wat ze in 2015 allemaal gedaan hebben op welke gitaar, maar naast de commotie over het lettertype Les Paul en de 0-fret hoorde ik ook wat over brede halzen. Maar dan écht brede halzen. Dat moet je wel liggen natuurlijk.
Ik heb een 2008 Standard en die heeft ook zo'n printplaat. Met de plaat zelf is niks mis, maar de potmeters die erop zitten zijn echt zó bizar slecht. Als je ze dichtdraait gebeurt er tussen 10 - 8 vrijwel niks en ineens ben je heel je geluid kwijt.
Inmiddels is mijn pick-up switch moeilijk aan het doen en zo ver ik weet zijn er geen after-market onderdelen verkrijgbaar die je zo ff op zo'n printplaat inprikt. Juist dat zou een mooi voordeel van zo'n systeem zijn als er iets kapot is of in het geval van de pots obv de slechte kwaliteit wil upgraden.
Omdat ik nu zowel de pots, de switch als de output wil vervangen overweeg ik wel 'm compleet opnieuw te laten bedraden.
Ga je dat niet zelf doen da vinci?
Is mooie oefening :)
Staat er ook “100” op de headstock?
Als het ook deels een investering is zou ik een 2015 laten staan. Internet reputaties , hoe onterecht soms ook, kunnen hardnekkig zijn.
Oefenen zou ik eerst buiten een gitaar, of iig een Gibson, doen ;)
Moet eerlijk zeggen, vroeger nog wel eens wat ambities gehad met dit soort dingen. Zelfs nog eens wat cursussen gezocht om me op weg te helpen.
Maar inmiddels heb ik naast een baan ook een gezin en veel te veel hobbies dus dit meer in de modus om dingen die ik niet goed kan en eigenlijk ook niet graag doe lekker uit te uitbesteden en doe ik zelf in mijn vrije tijd vooral dingen die ik graag doe.
Ah zo, ik snap het.
Ik ben zelf geen goede soldeerder; printplaten blijf ik graag van weg, maar kabels aan potmeters, of pluggen, dat lukt prima en netjes.
Ik vind het wel makkelijk om dat zelf te kunnen; in de tijd die het kost om iets weg te brengen, kun je het dan zelf vervangen, maar inderdaad, ieder heeft zo zijn eigen grens.
Mag ik het belachelijk vinden dat een gitaar van meer dan 2000€ niet eens fatsoenlijke potmeters heeft? Rond de 1000€ zijn tegenwoordig gitaren te krijgen die echt heel goed zijn en perfect afgewerkt. Als je dat geld ervoor betaald ga je toch niet nog eens de hele boel over solderen?
Ja dat is ook! Vandaar ook dat ik het wel wilde leren. Maar qua soldeerwerk heb ik zó weinig klusjes. Dan moet ik eerst een schema gaan zoeken en ontcijferen, de juiste spullen regelen (mijn pa heeft wel een soldeerbout maar dat is echt een giga ding), ff 'droog' oefenen om het gevoel te krijgen... Dan is m'n tijdwinst al weg voor dat ene klusje en ondertussen lees ik hier weer over iemand die na een hoop gezwoeg z'n pots heeft gesoldeerd maar toch nog met een brom zit...
Dan denk ik; mooi klusje voor een ander :)
Ja absoluut! Het is ronduit schandalig en dat is natuurlijk ook een van en waslijst aan redenen dat er in zo'n beetje de meest conservatieve markt die ik ken ruimte is voor nieuwkomers die zeker ook niet altijd goedkoop zijn, maar altijd nog lager geprijsd dan Gibson en daar hele goede zo niet betere kwaliteit voor leveren en in een relatief korte tijd een aardige naam opbouwen.
Beetje het klassieke verhaal voor een succesvol merk dat uiteindelijk ten prooi valt aan spreadsheetmanagement.
Met pedalboards is het inderdaad helemaal verspilde tijd. Koop je een ander pedaal, of wil je er iets bij, kun je weer opnieuw beginnen.
Upgraden van de elektronica vind ik echter wel de moeite waard. Als het goed is doe je dat maar één keer (afgezien van andere elementen misschien). Maar goed, als je jezelf daar niet genoeg in vertrouwt, de tijd er niet voor hebt of er simpelweg geen zin in hebt (mag ook gewoon), dan is laten doen een prima optie.