naar aanleiding van vera soundforumthread
de herdertjes lagen te nachte. Zij hadden hun marshalls getelt
Zij hielden vol trouwe de wachte, en speelden vol gitaargeweld.
Wanneer is het "live te hard"?
Printable View
naar aanleiding van vera soundforumthread
de herdertjes lagen te nachte. Zij hadden hun marshalls getelt
Zij hielden vol trouwe de wachte, en speelden vol gitaargeweld.
Wanneer is het "live te hard"?
Fijn dat er weer een keer tetten zijn.
Een mooie show begint op 98 DB aan het begin van de avond. S'middags is het 92db geweest rond het podium. En rond 11'ven is het 103 db tijdens de pieken. Daarna zakt het netjes af naar 98db met piek van 100. Dan is het een goed feestje geweest. Zo ziet een goeie P.A. dag van mij eruit. En bij de tafeltjes is het 90db. Afzakkend naar 86db achterin. Dan heeft iedereen het naar de zin. Dit soort feesten zijn ook goed te hebben in de buurt. De rumoerige avond is dan niet meer dan 40db in de kinderkamer.
Er bestaat geen te hard. Ieder concert dat de 103 dB-grens wil overschrijden gewoon verplichten een verplichting tot het dragen van oortjes uit te dragen.
Max 92 db vooraan en bij de tafel 85 db, dan heb je gewoon een relaxte avond en geen idioterie zoals een topic eerder 😉
Ik heb gestemd op 'Er bestaat geen te hard" omdat veel afhangt van de locatie & doelgroep.
Manowar stond er niet bij.
Ik heb sws gevoelige oortjes, geloof ik, bij mij staat het al snel te hard.. Ik ben laatst m'n doppen een keer vergeten, weer een dag suizende oren. En volgens mij viel het volume wel mee, m'n vrienden hadden nergens last van zonder doppen.. Maar goed, dat zegt ws. meer over hen dan over mij. Ik heb zo vaak beroepsmatig doppen in, dat je volgens mij ook gevoeliger voor geluid wordt..
Misschien handig om voor het voorstellingsvermogen ook even behalve het volume ook de tijdsduur waarop dit dragelijk is in kaart te brengen.
http://www.decibelhoortoestellen.nl/...oor-beschermen
edit: Nu is dit geen eerlijke vergelijking omdat in de poll over dBA (A-gewogen) wordt gesproken waarbij de frequentiegevoeligheid van het menselijk oor is ingecalculeerd.Citaat:
Maar er is nog een factor, namelijk de tijdsduur waaraan het gehoor wordt blootgesteld aan geluid. Het geluidsvolume dat we 'ongestraft' enkele minuten kunnen verdragen, vormt een significant risico op gehoorbeschadiging bij een langere blootstellingduur. Hieronder ziet u hoe lang we bepaalde geluidsvolumes kunnen verdragen.
80 dB 8 uur
83 dB 4 uur
86 dB 2 uur
89 dB 1 uur
92 dB ½ uur
95 dB ¼ uur
98 dB 7 minuten
101 dB 3,5 minuten
104 dB 1,5 minuten
107 dB nihil
Eigenlijk is het maar vreemd om met oordoppen in naar muziek te luisteren, ik zie me al voor mijn speakers thuis staan , op vol volume en dan oordoppen in doen...
Dit is wel een interessant stukje.
Ik ga zo ff Tetten stemmen, want ik kan geen volume koppelen aan een getal.
Heel erg harde muziek vind ik i.i.g. niet zo prettig meer deze dagen, er is een pijngrens ergens.
Anderzijds hangt het er ook vanaf wat voor muziek het is.
Sommige muziek moet je gewoon omver blazen, moet je met je lichaam voelen, en dat mag harder van mij dan iets waarbij ik genunaceerd moet luisteren.
Al weet ik niet welk volume dat dan eigenlijk is.
Daarom; tetten. :)
104 dB anderhalve minuut. Mis ik nog de info hoe lang je dan rust aan je oor moet hebben. Anders kan het prima voor veel punkbands, die hebben toch vooral veel nog kortere nummers ;)
Maar goed, als je dan twee uur moet wachten voor het volgende nummer gespeeld mag worden haalt dat de vaart wel een beetje uit het optreden.
Je moet op het podium (tenzij je van te voren weet dat je achtergrond speelt in een restaurant of kroeg, maar ook dan wil ik mezelf fatsoenlijk kunnen horen, en mits van toepassing de andere muzikanten) natuurlijk wel boven het geroezemoes en het koffieapparaat uit kunnen. Voor de rest is het ook afhankelijk van de muzieksoort. Maar als de muziek alleen werkt als het snoei en snoeihard is hoef ik niet te gaan. Nog niets in die hoek gehoord wat ik artistiek zo geweldig vind dat het de nadelen en het ongemak waard is. Simple as that.
Is dat echt raar?
Ik bedoel, hard genoeg om muziek te kunnen voelen, dat draagt bij aan de beleving en dat wordt in veel volumediscussies voor het gemak maar even genegeerd...
Oordoppen in voor geen beschadiging; dat draagt bij aan de gezondheid. Volgens mij een prima combi / systeem.
Ik denk dat voor een rock concert wat gemiddeld een uur duurt meer dan 105 dB A niet verantwoord is.
Maar dat kun je goed oplossen als je zaal geluid goed is (wat iets anders is dan hard)
Volgens de volgende bron :
http://home.kpn.nl/vanadovv/Geluid.html
Maximale blootstellingsduur dagelijks
Bron: de Amerikaanse Occupational Safety and Health Administration regulation 1910.95, geluidsblootstelling voor beroepsmensen.
tot 80 dB Onbeperkt 85-90 dB 8 uur 92 dB 6 uur 95 dB 4 uur 97 dB 3 uur 100 dB 2 uur 102 dB 1.5 uur 105 dB 1 uur 110 dB 30 min 115 dB 15 min 120 dB 7.5 min 130 dB 3.5 min boven 135 dB 0
Vreemde lijst. Ik heb andere lijsten gezien en dan gaat het boven de 103 dB over minuten en gevaar voor permanente gehoorbeschadigingen.
Bovendien is het menselijk gehoor het gevoeligst voor tonen die we zelf produceren, daar zit een zekere logica achter. Maw: voor harde lage tonen zijn we niet gevoelig en die kunnen minder last.
Zet maar eens een sinustoon van 1000 Hz op 103 dB en je loopt gegarandeerd gillend zo snel mogelijk weg.
Je moet een beetje openstaan voor techno, drum & bass en zelfs hardstyle, type dansmuziek dat je wil voelen, basje dat je voelt knorren in je buik; het is een gemengde ervaring, vooral niet teveel genuanceerd luisteren, meer ervaren en voelen. Dat is ook wat het zo irritant maakt als de buren het draaien, of als er een auto naast je staat met zo een subwoofer aanboord. Kwestie van tijd en ruimte, de juiste tijd en de juisten ruimte. :D
Heeft niets met openstaan te maken. Heb gewoon nog niets gehoord waar ik vervolgens enthousiast van word. je hebt dan ooit één band die de grens weer verlegd. Daarna volgen de schapen.Al die snoeiharde hardrock volgt de stramientjes zo braaf dat het eigenlijk best soft is. Niet wat herrie betreft, maar wel qua attitude.
Heb het eerder gepost, dit was in 68 of 69, live gespeeld. Toen was het echt extreem. En nu is het nog steeds extremer dan zo'n band als Herder. Het zou qua volume zomaar even hard geweest kunnen zijn trouwens.
https://www.youtube.com/watch?v=4fWTc6_-90I
Aan niet open zijn ligt het niet. Ik vind er gewoon weinig spannends aan ;)
Bij mijn weten ligt de pijngrens rond de 120dB, vreemd dat het lijstje daarbij aangeeft dat dat 7,5 minuut kan. Zou het nog geen schade veroorzaken dan heb je toch echt wel je vingers diep in je oren omdat het niet te verdragen is.
Daar schuilt wel een gevaar. Diepe bassen ervaren we door minder gevoeligheid als minder hard, het is minder irritant, maar de schade is er niet minder om als je het op hetzelfde volume afspeelt als die 1000 Hz.
het dampt wel lekker:
https://www.youtube.com/watch?v=ajpEiCsWCg8
Ik snap best dat het soms harder moet, maar ik snap niet waarom het keihard moet.
Als er bij ons 13 km verder op een dance feest is dan hoor je dat nog redelijk in huis (wel met raam open), mijn schoonouders wonen er 6 km vandaan en kunnen niet eens slapen als de wind verkeerd staat.
Dient totaal geen doel.
Ook op een festival vind ik het prima als het niet te hard gaat, kan je namelijk ook nog ergens een beetje relax terug trekken.
Is dat tegen je constipatie ?
Iets met Brown sound?:D
Motörhead speelde ooit eens op een festival met een experimenteel PA van 2 x 135.000 Watts.
ik heb een kachel van 2400 watt. Die gaat je oren niet beschadigen hoor....
Nou, als je die bij iemand voor z'n bakkes gooit...
Ja, als je die kachel in je oor krijgt doet het zeer.
Ik heb de discussie niet gevolgd, maar ik vind het f*cking irritant als ik oordoppen in moet doen tijdens een concert, belachelijk vind ik dat.
Ik heb het een paar keer meegemaakt, een paar jaar geleden nog bij Triggerfinger in Hengelo, Metropool.
Sowieso niet mijn muziek, en 't is dat ik samen met nog 2 vrienden was, anders was ik echt afgetaaid.
Ik heb van ellende toiletpapier in m'n oren gedaan, maar dat hielp niet. :stop:
In dezelfde categorie: het is rood en slecht voor je tanden.
Een baksteen.
De FOS van Motorhead is wel stukken beter dan de FOH van Herder :D
Die cellist denkt blijkbaar dat Ti Ming een plaats in China is... Hij zet de dramatiek wel heel erg aan. Elk nieuw akkoord die eerste noot wat langer laten klinken, En dan ook nog steeds net iets langer. Bij het vijfde akkoord haak ik af.
Denk dat herder gewoon voor dames had moeten zorgen.
Of heren, afhankelijk van de smaak van de organisatie.
Boven de 100 dB is wat mij betreft nergens goed voor. Als er bands luider willen spelen, dan verpesten ze hun gehoor maar lekker in hun oefenruimte zonder mij er mee lastig te vallen.
Jaren terug naar live38 geweest. Eerst de nog erg jonge band direct op het podium met Spike voor een toren met versterkers, toen Anouk met ook haar gitaristen voor grote torens. Deed pijn aan mij oren en er zat geen enkele definitie in het geluid. Heb er met mijn vingers in de oren naar geluisterd.
Toen kwamen de oude rotten van de dijk op het podium met kleine combo versterkers en later Blöf die ook bescheiden versterker bij zich hadden.
Het geluid was hard maar niet meer pijnlijk en veel veel meer lucht en definitie in het geluid, een verademing.
Ik vind overdreven hard spelen op de rand van gehoorbeschadiging of er overheen belachelijk en het draagt voor mij niks bij aan de muziek.
Het voelen van de muziek heeft veel meer met de frequenties van de muziek te maken dan met volume.
Ja, maar met alle respect, je kunt niet verwachten van een vette rock-/metalband dat ze met net zoveel lucht en open ruimte spelen als De Dijk of Blöf. Het hoeft inderdaad niet zo knalhard dat je er niks meer van kunt maken, maar de dynamiek zit bij metal in andere dingen dan bij Nederpop.
Ja dat snap ik dat daar verschil in zit maar ook metal hoeft niet zo hard dat je er beschadiging van over houd. Je kan metal ook heftig laten klinken door met de mids en bass te spelen.